کد خبر: 934850
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
اگر مي خواهيد تمام زيبايي ها را يک جا ببينيد به چغاخور برويد
چغاخور؛ منطقه اي با طبیعتی دل‌انگیز، آب و هوایی دلپذیر، پوشش گیاهی و بیشه‌زارهای رنگارنگ، مزارع و باغات مصفا، چشمه‌سارهای زلال و چشم‌انداز سحرانگیز تالاب چغاخور در دامنه کوه سر به فلک کشیده کلار در استان چهار محال و بختياري که هر سال هزاران را به سمت خود جذب مي کند...

حوريه ملکي

 

چغاخور؛ منطقه اي با طبیعتی دل‌انگیز، آب و هوایی دلپذیر، پوشش گیاهی و بیشه‌زارهای رنگارنگ، مزارع و باغات مصفا، چشمه‌سارهای زلال و چشم‌انداز سحرانگیز تالاب چغاخور در دامنه کوه سر به فلک کشیده کلار در استان چهار محال و بختياري که هر سال هزاران را به سمت خود جذب مي کند.

تالاب چغاخور در دامنه‌های شمالی کوه کلار در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد و ۱۰ کیلومتری از امامزاده حمزه علی، با امکان دسترسی مناسب واقع شده است. این تالاب بین ارتفاعات نسبتا بلند برآفتاب در شمال، کلار در جنوب و شاهپور ناز در غرب واقع شده و از زیباترین تالاب‌های استان است. به همین دلیل در گذشته تفرجگاه خوانین بختیاری بوده و در حال حاضر نیز یکی از مراکز سیاحتی استان چهارمحال و بختیاری  است.

 

****

 

دهستان چغاخور با مساحتی حدود ۲۲۰ کیلومترمربع، در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در بخش مرکزی نگین زیبای زاگرس، استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از شمال با دشت شلمزار و کوه‌های حمزه علی، از غرب و شمال غرب با ناغان و اردل، از جنوب و جنوب غربی با رشته‌کوه سبزکوه و کلار و از شرق و جنوب شرق با بلداجی و دشت گندمان هم‌مرز است.

بخش عمده‌ای از سطح دهستان چغاخور را حوضه آبخیز چغاخور از زیرحوضه‌های فرعی حوضه کارون تشکیل می‌دهد. این منطقه دارای یک فرونشینی به نام تالاب چغاخور با ارتفاع ۲۲۲۵ متر از سطح دریا و مجموعه ارتفاعات متعددی شامل: کوه‌های کلار، برآفتاب، حمزه علی، شاهپور ناز و چاله باغ است.

اما وقتي قرار است در مورد تالاب چغاخور صحبت کنيم بايد بدانيم عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به لحاظ گردشگری دوچندان ساخته است

این تالاب با وسعت ۱۳۰۰ هکتار یکی از ۱۰۵ تالاب مهم کشور برای پرندگان آبزی محسوب می‌شود. میانگین دما در این منطقه از ۲۱ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین ماه سال (مرداد) تا ۶- درجه سانتی‌گراد در سردترین ماه سال (دی) متغیر بوده و میانگین بارش سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌متر در نوسان است.

وجود آب دایمی، آرام و غیرمتلاطم در پشت دریاچه سد چغاخور، هوای آفتابی، دمای مناسب، نسیم خنک و امواج آرام آب، امکاناتی ویژه را برای انجام ورزش‌های قایقرانی و قایق‌سواری فراهم آورده است. ماهی‌گیری نیز سرگرمی بسیاری از گردشگران این منطقه است.

 

* دنيايي از گونه هاي گياهي و حيواني

 

حالا تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری با ورود پرنده های مهاجر به یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور تبدیل شده است.

اين تالاب یکی از زیباترین تالاب های کشور است که با وجود گونه های بی شمار گیاهی و زیبایی طبیعی آن در هر فصل سال جذابیت گردشگری خاصی دارد.

تالاب بین المللی چغاخور با بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در نزدیکی شهر بلداجی در شهرستان بروجن و در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار است. مساحت آبی این تالاب یک هزار و ۳۶۰ تا یک هزار و ۵۰۰ هکتار و عمق آبی آن شش متر مربع است.

این تالاب با ۵۸ گونه گیاهی و آبزیان از اهمیت زیست محیطی بالایی برخوردار بوده و در فصل های سال حاشیه آن به یک دهکده سیاحتی گردشگران تبدیل می شود.

فصل پاییز یکی از زیباترین فصل های تالاب چغاخور است، ریزش برگ درختان و زرد و نارنجی شدن طبیعت اطراف تالاب این منطقه را به یکی از مناطق زیبای کشور تبدیل کرده است. در کنار طبیعت پاییزی تالاب، ورود ۲۵ هزار پرنده مهاجر به این منطقه زندگی جدید بخشیده است و این منطقه را به یکی از بکرترین مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده است.

وجود  هزاران پرنده مهاجر بر روی سطح آب در کنار زیبایی های طبیعی منطقه، منظره ای خارق العاده ایجاد کرده که چشم هر بیننده ای را به این زیبایی ها خیره می کند.

گونه های بی شمار گیاهی و تنوع زیست محیطی تالاب بین المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری  موجب کوچ هزاران پرنده به این تالاب و توسعه اکوتوریسم منطقه و افزایش ورود گردشگران شده است.

آینه ای بودن تالاب و مشاهده طبیعت در آینه تالاب یکی از ویژگی های مهم این تالاب است که در این منطقه هر زیبایی گردشگری در انعکاس سطح تالاب دو بار دیده می شود.

 

* 25 هزار پرنده ميهمان تالاب

 

پرندگان آبزی، متنوع‌ترین و مهم‌ترین گروه جانوری در اکوسیستم‌های تالابی محسوب می‌شوند. تالاب چغاخور زیستگاه ۶۸ گونه از انواع پرندگان از ۱۲ راسته، ۲۷ خانواده و ۴۱ جنس متفاوت است. این تالاب در تمام فصول سال محل زندگی پرندگان بومی و مهاجری است که عمدتا از نوع مرغابی، غاز، اردک، چنگو، حواصیل، لک‌لک سفید، خروس کولی و فلامینگو هستند.

گیاهان شناسایی شده در تالاب نيز با توجه به شرایط زیستی متفاوت در چهار گروه گیاهان حاشیه‌ای، گیاهان بن در آب، گیاهان برگ شناور و گیاهان غوطه‌ور تقسیم‌بندی می‌شوند.

عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی‌آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به لحاظ گردشگری دوچندان ساخته و تالاب را در زمره یکی از کانون‌های گردشگری استان قرار داده است.

چند وقتي است که ورود پرندگان به تالاب چغاخور آغاز شده است و در حال حاضر ۲۵ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب چغاخور شده اند.

در همين رابطه مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بيان اينکه مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی از نیمه مهرماه به تالاب چغاخور آغاز شده است، مي گويد: ۲۵ هزار پرنده مهاجر شامل انواع اردک ها، کشیم ها، لک لک ها، اگرت ها و حواصیل ها وارد تالاب چغاخور شده اند

شهرام احمدی ادامه مي دهد: پرندگان آبزی مهاجر این منطقه شامل انواع اردک‌ها، کشیم‌ها و چنگرها و پرندگان کنار آبزی شامل حواصیل، اگرت‌ها و لک لک ها هستند. این پرندگان از مناطق سیبری، ترکیه و قزاقستان وارد استان چهارمحال و بختیاری شده اند.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی مناسب تالاب چغاخور موجب ورود این تعداد پرنده مهاجر شده است، تاکيد مي کند: تالاب چغاخور نسبت به تالاب های دیگر منطقه از وضعیت اقلیمی بهتری برخوردار است.

خوب است بدانيم پرندگان در طول سال دوبار به تالاب های چهارمحال و بختیاری به ویژه تالاب چغاخور مهاجرت می کنند.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نظارت ها برای جلوگیری از شکار غیر مجاز در این منطقه افزایش یافته است، مي گويد: این تالاب به صورت شبانه روزی حفاظت می شود و اجاز هیچ گونه شکار به شکارچیان داده نمی شود.

وي ادامه مي دهد:  تمهیدات لازم برای جلوگیری از شکار در این منطقه اندیشیده شده است و با متخلفانی که بخواهند در این منطقه شکار کنند برخورد قانونی می شود.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار