کد خبر: 934812
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
سفیر ایران در عراق با اشاره به سفر روز گذشته رییس‌جمهور این کشور همسایه به تهران اظهار کرد: سفر آقای برهم صالح به ایران در راستای تقویت و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دو کشور انجام شد.
جوان آنلاین: سفیر ایران در عراق با اشاره به سفر روز گذشته رییس‌جمهور این کشور همسایه به تهران اظهار کرد: سفر آقای برهم صالح به ایران در راستای تقویت و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دو کشور انجام شد.

ایرج مسجدی با بیان این‌که رییس‌جمهور عراق در این سفر حامل پیام مهمی برای ایران بود، گفت: در واقع آقای برهم صالح در این سفر می‌خواستند این پیام را منتقل کنند که ایران و عراق دو کشور همسایه هستند که بر گسترش همکاری‌ها و توسعه روابط با یکدیگر تاکید دارند و عراق در بحث تحریم‌های آمریکا خود را ملتزم به رعایت این تحریم‌ها نمی‌داند.

وی ادامه داد: درواقع رییس‌جمهور عراق می‌خواستند این پیام را منتقل کنند که همان طور که ایران در جریان مبارزه با داعش در کنار دولت و ملت عراق بود، آن‌ها نیز در دوران فشار‌ها در کنار دولت و ملت ایران هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که در جریان سفر آقای برهم صالح و دیدارهای‌شان با مقامات ایرانی در ارتباط با مسائل سیاسی و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و تقویت این همکاری‌ها بحث و گفتگو شد، اظهار کرد: در موضوع مسائل اقتصادی در ارتباط با راه‌آهن خرمشهر به بصره، ارتقاء تبادلات بازرگانی دو کشور به سقف ۲۰ میلیارد دلار و همچنین ایجاد دو منطقه دیگر آزاد تجاری در نزدیکی مرز‌های دو کشور رایزنی‌ها و توافقات خوبی انجام شد.

مسجدی با بیان این‌که در ارتباط با بحث زوار و همکاری‌های زیارتی نیز قرار شد همکاری‌های دو کشور گسترش پیدا کند، ادامه داد: در مورد بحث لغو روادید بین دو کشور نیز صحبت‌هایی انجام شد و توافقاتی مبنی بر این‌که به صورت مرحله‌ای این موضوع انجام شود بین دو کشور به وجود آمد چنان که این پیشنهاد مطرح شد که در مرحله‌ی اول این لغو روادید برای تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور باشد، در همین چارچوب قرار شد که در مورد این موضوع وزارت خارجه‌های دو کشور بررسی‌های لازم را انجام داده و موضوع را دنبال کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که سفر آقای برهم صالح به تهران سفر خوب و مثبتی بود به دیدار رییس جمهور عراق با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار توصیه‌های خوب و ارزشمندی را مطرح کردند و اشاره داشتند که سفر زائران ایرانی به عراق و زائران عراقی به ایران و مهمان‌نوازی که از این زائران در ایران و عراق صورت می‌گیرد، بر تعمیق گسترش روابط مردمی بین دو کشور موثر و تاثیرگذار است و دو کشوری که چندین سال در حال جنگ با یکدیگر بودند، اکنون ناراحتی‌ها را تبدیل به برادری کرده اند.

مسجدی همچنین با بیان این‌که این سفر در چارچوب سفر منطقه‌ای برهم صالح انجام شد، اظهار کرد: رییس‌جمهور عراق پیش از سفر به ایران به کشور‌های کویت، امارات متحده عربی و اردن سفر کرده بودند.

برهم صالح قرار است امروز در ادامه سفر منطقه‌ای خود به عربستان سعودی سفر کند.

رییس جمهور عراق در جریان سفر به تهران علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با مقام معظم رهبری، رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر خارجه کشورمان و همچنین دبیر شورای عالی امنیت دیدار و گفتگو کرد. این اولین سفر برهم صالح در مقام رییس جمهور به تهران بود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار