کد خبر: 934805
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
نماینده مردم تبریز در مجلس:
نماینده مردم تبریز در مجلس با انتقاد از اینکه فلسفه ایجاد کتابخانه در مدارس به حاشیه رفته است قیمت بالای کتاب را از عوامل بی رغبتی افراد نسبت به کتاب خوانی دانست و گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید به ارائه مشوق‌های کتابخوانی توجه جدی داشته باشند.

محمداسماعیل سعیدی با یادآوری هفته کتاب و کتاب خوانی کمبود سرانه مطالعه در کشور را بحرانی خواند و  اظهار داشت: متاسفانه نرخ مطالعه در کشور نسبت به سایر کشورها مطلوب نیست و این زنگ خطر فرهنگی جدی به شمار می رود در حالی که کتاب معلومات و اطلاعات عمومی افراد جامعه را افزایش می دهد و در جامعه پذیری و شکل پذیری شخصیت انسان تاثیر بسزائی دارد.

فلسفه ایجاد کتابخانه در مدارس به حاشیه رفته است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه فرهنگ کتابخوانی باید از مدارس و دوران ابتدایی شروع شود، افزود: فلسفه ایجاد کتابخانه در مدارس نیز در جهت ترویج فرهنگ مطالعه بود که متاسفانه در حال حاضر به حاشیه رفته این در حالی است که نهادینه‌شدن مطالعه از دوران کودکی ارتقای شاخص‌های توسعه مطالعه را به دنبال دارد.

حجم بالای کتاب‌های درسی فرصت مطالعه را به دانش آموزان و دانشجویان نمی‌دهد

وی با بیان اینکه حجم بالای کتاب‌های درسی فرصت مطالعه را به دانش آموزان و دانشجویان نمی دهد، افزود: متاسفانه سرانه کتاب خوانی در میان دانش آموزان و دانشجویان بسیار پایین است در این رابطه  تنها به مطالعه کتاب های درسی اکتفا می‌کنند و رغبتی برای مطالعه کتاب‌های غیردرسی از خود نشان نمی‌دهند.

سعیدی با یادآوری اینکه نتوانسته‌ایم از عقبه فرهنگی در جهت افزایش سرانه مطالعه استفاده کنیم، تصریح کرد: قیمت بالای کتاب یکی از عوامل موثر بی‌رغبتی افراد نسبت به کتابخوانی و کاهش سرانه مطالعه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: مادامی می‌توان به افزایش سرانه مطالعه امیدوار بود که فرهنگ کتابخوانی با استفاده از مشوق‌های مادی و معنوی میان اقشار مختلف جامعه ترویج شود.

سعیدی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگی باید به ارائه مشوق‌های کتابخوانی توجه جدی داشته باشند، گفت: دستگاه‌های فرهنگی در این رابطه نقش حائز اهمیتی دارند و باید به صورت فعال‌تر عمل کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حمایت از ناشران و مولفان را در افزایش سرانه مطالعه موثر دانست و ادامه داد: ایجاد کتاب خانه در مدارس، مساجد و محله‌ها و همچنین سیار باید جدی گرفته شود.

قدیمی و به روز نبودن کتب کتابخانه‌ها

وی از قدیمی و به روز نبودن کتب کتابخانه‌های عمومی، مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کتب موجود در این مراکز بسیار قدیمی هستند و کتابخانه‌ها با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه کتاب‌های ارزشمند می‌تواند جوامع را متحول کنند، افزود: کتابی مانند بینوانیان تاثیر زیادی در جوامع اروپایی، آسیایی، شرق و غرب گذاشت؛ البته تبعات و تاثیرات کتاب‌های جلال آل احمد و جمالزاده نیز بسیار قابل تامل است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر