کد خبر: 934793
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی خبر داد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی گفت: طی سال ۹۶ تعداد قابل توجهی از پروژه‎های استان با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری خارجی به بهره‌برداری رسیدند؛ در هفت ماهه سال جاری نیز ۲۰ میلیون دلار مجوز سرمایه‎گذاری را صادر کردیم.

داود بهبودی در نشست خبری با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران رسانه‎هایی از روسیه، ترکیه، عراق، سوریه و لبنان اظهار کرد: آذربایجان‎شرقی از استان‌های شهره کشور به لحاظ وزن اقتصادی و سابقه اجتماعی، فرهنگی و تاریخی به شمار می‎رود.
وی با بیان اینکه تبریز از گذشته به عنوان مرکزیت تجاری کشور و دروازه اتصال ایران به اروپا مطرح بوده، افزود: بازار تبریز به عنوان بزرگترین سازه آجری مسقف دنیا از گذشته سرآمد تجارت دنیا بوده و نقشی فراملی و فرامنطقه‎ای داشته و در حال حاضر هم همینطور است.

بهبودی توضیح داد: در دهه‎های 40 و 50 همزمان با شکل‌گیری صنعت، تبریز به عنوان یکی از قطب‎های صنعتی کشور مطرح شد و کارخانجاتی مثل ماشین‎سازی، تراکتورسازی، ایدم و ... همه در قالب یک زنجیره شکل گرفتند و هسته اولیه صنعت کشور را در تبریز تشکیل دادند.

این اقتصاددان در عین حال خاطرنشان کرد: سرمایه‎گذاری مشترک با برندهای خارجی از گذشته تاکنون موجب شده صنایع تبریز جزو صنایع بنام کشور باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی همچنین به توضیح بافت گردشگری، عشایری و روستایی استان پرداخت و از روستای کندوان به عنوان تنها روستای صخره‎ای زنده جهان یاد کرد.

بهبودی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با آثار تحریم‎ها بر استان ابراز داشت: اقتصاد ما از گذشته تجربه‎های متعددی برای دور زدن و مقابله با تحریم‎ها اندوخته و بسترهای عدم وابستگی به کشورهای دیگر را در خود به وجود آورده است.

وی افزود: در سال گذشته 2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از استان داشتیم که این میزان بیش از سهم اقتصادی استان بود؛ تجار ما افراد قابل و خودساخته‎ای هستند که در صنایع غذایی، لوازم خانگی، کفش، فرش و سایر صنایع برندهای معروفی داریم.

این اقتصاددان به مجاورت استان با کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان، عراق و ارمنستان اشاره و اضافه کرد: استان می‎تواند از طریق فعالان اقتصادی و همراهی با همسایگان خود تحریم‎ها را راحت‎تر دور بزند؛ به طوری که طی سال 96 تعداد قابل توجهی از پروژه‎های استان با سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری خارجی به بهره‌برداری رسیدند؛ در هفت ماهه سال جاری نیز 20 میلیون دلار مجوز سرمایه‎گذاری را صادر کرده ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر