کد خبر: 934790
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
۱۵ سال از کلنگ جهانگیری گذشت
درحالی که نزدیک دو دهه از آغاز مطالعات و بحث‌های مربوط به ایجاد کارخانه بزرگ تولید پودرآلومینا از نفلین سینیت می‌گذرد، اما فراز و فرود‌های طرح، آن را به بازی مار و پله شبیه کرده است.

 در حالی که شهروندان سراب مسرور از وعده‌های صنعتی‌سازی منطقه در سفر آیت‌الله هاشمی در کسوت رئیس‌جمهور به سراب بودند اما اینک بسیاری از آن افراد شادمان در زیر خروارها خاک آرمیده‌اند بدون آنکه شاهد حصول این وعده‌ها باشند.

در شهریور ماه ۱۳۸۲ شو تبلیعاتی گسترده‌ای در سراب شکل گرفت، طرفداران نماینده وقت سر از پا نمی‌شناختند که طرح بزرگ نفلین سینیت در سراب اجرایی خواهد شد،کلنگ این طرح با شتاب در زمینی در منطقه دوزدوزان به زمین زده شد، جهانگیری وزیر وقت صنعت و جبارزاده به عنوان نماینده تبریز، با حضور در مراسم توسعه و خداحافظی با فقر و عقب‌ماندگی با شهروندان سراب در شادی و ذوق سهیم شدند.

اما بعد از مدتی این طرح دچار فراز و نشیب شد تا زمانی که با تلاش نماینده وقت مشکل اصلی طرح نامناسب بودن زمین عنوان شد، اهالی بهرمان شادمان و با شوق فراوان زمین‌های خود را با قیمت نازلی در اختیار طرح قراردادند، برخی شهروندان و حامیان نماینده با برگزاری مراسمی خاص گاو بزرگی را در وسط شهر به نشانه قدردانی قربانی کردند و بار دیگر امید مردم فزونی گرفت.

حصارکشی زمین‌ها و احداث ساختمان اداری با هزینه چند صد میلیونی آن زمان مردم را امیدوار کرد و حتی برخی مسوولان مردم را به فراگیری زبان انگلیسی توصیه می‌کردند چرا سخن از احداث شهرک ۵ هزار نفری می‌رفت که قرار بود بیشتر ساکنان آن را مهندسان و خانواده‌های آنها از خارج کشور تشکیل می‌دادند.

 

 

انعقاد قرارداد نهایی با شرکت nfc چین با مشارکت شرکت وامی روسیه و جهاد نصر و انتشار خبر آن موجی از شادی را در سراب ایجاد کرد.

کوتاه سخن اینکه این طرح فقط در دیوارکشی، حصاربندی و احداث چند ساختمان اداری و البته استخدام تعدادی برای طرح خلاصه شد. هر چند بسترسازی اعم از برق، گاز و آب پیشرفت خوبی نشان داد اما هرگز طرح اصلی شروع نشد و دربند کاغذ گرفتار آمد.

تحریم‌های بین‌المللی، هزینه بری، نداشتن فناوری و دانش استخراج بومی از جمله دلایل تاخیر در مقاطع مختلف اعلام شدند اما نه  دولت اصلاحات، «ما می‌توانیم» آقای احمدی‌نژاد و نه کلید مشکل گشای آقای روحانی هیچ‌کدام نتوانستند قفل این طرح را بگشایند. تا اینکه شرکت اتوتک آلمانی فنلاندی با ارزش ۹ میلیون یورو مامور طراحی و مطالعه دانش پایه شد، اما بعدها گفته شد این شرکت نیز بر هزینه‌بری طرح تاکید کرده بود.

 

نفلین سینیت در حصار وعده‌های توخالی گرفتار آمده است

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی با اشاره به بلاتکلیفی و معطل ماندن پروژه نفلین سینیت سراب اظهار داشت: بارها و در دوره‌های مختلف وعده‌های رنگارنگی در مورد نفلین سینیت داده شده و هرازگاهی امید به احیای مجدد این طرح ایجاد می‌شود، اما متاسفانه اکنون سال‌هاست که این پروژه در حصار وعده‌های توخالی گرفتار آمده است.

امام جمعه سراب، با خطاب قراردادن نمایندگان ادوار و فعلی سراب یادآور شد: ای کاش زمانی که اعلام می‌‌شد این طرح با طرح‌های زودبازده جایگزین شود، توجهی به این پیشنهاد می‌شد.

اکرمی، با یادآوری وعده‌های داده شده از طرف ایمیدرو خاطرنشان کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد ایمیدرو تاکنون مسوولان را فریب داده و هرجا که باید شفاف‌سازی می‌شد با فرستادن برخی به ماموریت‌های خارج از کشور به بهانه‌های مختلف سعی بر لاپوشانی داشته است.

گزارش فارس حاکی است بسیاری از شهروندان سراب از این طرح سرخورده شده‌اند و به نظر نمی‌رسد گفتار درمانی مسوولان در این زمینه مقبول افکار عمومی قرار بگیرد.

بیگی نماینده تبریز و استاندار اسبق چندی قبل در جمع مردم سراب دخالت‌های مسوولان و کارمندان ارشد وزارتی در معاملات اقتصادی را عامل اصلی خاموشی طرح نفلین اعلام کرد.

 

 

کارشکنی ۲۵ ساله در استخراج نفت آذربایجان

نماینده مردم سراب در مجلس خطاب به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت استخراج آلومینیوم سراب (نفلین سینیت سراب) و مدیریت واردات آن شد.

با بیان اینکه پروژه استخراج آلومینیوم از میلیاردها تن ذخیره آلومینیوم سراب (نفلین سینیت سراب) معروف به نفت آذربایجان از 25 سال قبل کلید خورده است، یادآور شد: امروز بعد از گذشت سال‌های متمادی و هدررفت صدها میلیارد تومان از بیت‌المال همچنان بلاتکلیف مانده، در حالی‌که کشورهای دیگر مثل روسیه، کانادا، آمریکا، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان و کشورهای اروپایی در کارخانه‌های خود از معادن آلومینیوم کشور خود استفاده می‌کنند اما متأسفانه واردات فلز آلومینیوم از کشورهای دیگر ادامه دارد و میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود که لازم است مانع خیانت غارتگران شد که نمی‌گذارند استخراج آلومینیوم کشور انجام شود.

داوودی در ادامه اذعان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند «مسوولان معادن کشور را استخراج کنند تا کشور به خود تکیه کند»، اما به این موضوع عمل نمی‌شود و آنها تلاش می‌کنند کشور را به کشورهای بیگانه وابسته کنند و به جای سرمایه‌‌گذاری در معادن کشور خودمان در قاره آفریقا و در گینه کوناکری برای استخراج آلومینیوم سرمایه‌‌گذاری کرده و با میلیون‌ها دلار ارز از بیت‌المال برای کشورهای بیگانه ایجاد اشتغال می‌کنند که این خیانت به کشور است و در تاریخ ثبت می‌شود.

یوسف داودی نماینده سراب گفت: اجازه نخواهد داد این طرح خاموش شود و به جد پیگیر این پروژه خواهد بود.

نماینده سراب با انتقاد از کسانی که به فکر جایگزین طرح هستند اظهار کرد: این طرح نفت آذربایجان محسوب شده و حتی می‌توان آن را به مثابه انرژی هسته‌ای منطقه دانست که حق مسلم مردم منطقه است.

داوودی با اشاره به مخالفان زیاد این طرح به کارشکنی‌های صورت گرفته اشاره کرد و افزود: وقتی به ما گزارش دادند که کارخانه‌های نفلین روسیه تعطیل هستند، شخصاً با آنها مکاتبه کردم که از آنجا بازدیدی داشته باشم، با کمال تعجب پاسخی که دریافت کردم قبول تقاضا بود و در معیت برخی مسوولان از چند کارخانه در روسیه بازدید و مشاهده کردم که با قدرت تمام کارخانه‌ها درحال کار هستند.

داوودی تصریح کرد: این طرح را پیگیری خواهد کرد هر چند که وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است اما مطالبه مردم قابل چشم پوشی نیست.

احمد، یکی از شهروندان سراب ابراز داشت که اکنون ۷۵ سال دارد و از ۵۵ سالگی منتظر این کارخانه است اما امید چندانی به آن ندارد.

سیروس، شهروند دیگری این پرسش را مطرح کرد که چرا تکلیف این طرح مشخص نمی‌شود درحالی که مدتهاست عده‌ای در آن مشغول فعالیت هستند.

به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد و شهروندان سرابی امید دارند تا به طور شفاف مسائل به آنها گفته شود اگر این طرح فاقد صرفه اقتصادی است هرچه سریع‌تر پایان کار آن صادر شود نه اینکه عده‌ای در این طرح آمد و رفت کنند حقوق و هزینه‌هایی از بیت‌المال پرداخت شود، بهتر است بازی مار و پله این طرح بدون فتح خانه نهایی پایان یابد.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به‌زودی در کشور محقق شده و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر