کد خبر: 934773
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها:
فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور در نیمسال نخست ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافت.
سرهنگ قاسم سبزعلی افزود: ۶ ماه ابتدایی سال ۹۶ سطح آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که با اقدام‌های انجام شده و مشارکت مردمی این سطح با کاهش ۳۵ درصدی در مدت مشابه امسال به چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کاهش یافت.
سبزعلی تصریح کرد: یکهزار و ۳۵۰ فقره پرونده آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در نیمه نخست ۹۶ تشکیل شده بود که با کاهش ۱۷ درصدی در مدت مشابه امسال به یکهزار و ۱۰۰ فقره پرونده رسید.
وی با اشاره به اینکه تعداد پرونده‌های قاچاق چوب در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ و ۹۶ به یک میزان بود، بیان کرد: یکهزار و ۴۰۰ فقره پرونده قاچاق چوب نیمه نخست ۹۷ در کشور تشکیل شد، اما از نظر حجم قاچاق چوب با کاهش پنج درصدی از یکهزار و ۴۸۰ مترمکعب به یکهزار و ۴۰۰ مترمکعب رسیده است.
وی با بیان این که در نیمه نخست سال گذشته، هفت هزار و ۳۰۰ فقره پرونده با سطح پوشش ۱۷ هزار هکتار در کشور در حوزه‌های مختلف زمین شامل ساخت و ساز غیرمجاز، تخریب و تصرف و تغییر کاربری تشکیل شد، ابراز داشت: این تخلف‌ها در مدت مشابه امسال با چهار درصد کاهش به هفت هزار فقره پرونده کاهش یافت و از نظر سطحی نیز با کاهش ۱۵ درصدی ۱۴ هزار هکتار را شامل می‌شود.
سبزعلی ادامه داد: ۲ هزار نفر به عنوان متخلف در موضوع‌های مختلف از جمله چرای غیرمجاز دام، قاچاق چوب و ساخت و ساز در شش ماه ابتدایی سال ۹۷ دستگیر شدند.
فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی برای این سازمان، به بخش حفاظت و مراقبت از جنگل‌ها اختصاص دارد است.
وی افزود: با تخصیص اعتبار‌های از این دست برای افزایش دکل‌های دیدبانی، پیش بینی و پیشگیری از حریق‌های جنگل‌ها و مراتع، ذخایر آبی، گشت و مراقبت از جنگل‌ها و مرتع برنامه ریزی می‌شود.
سبزعلی تاکید کرد: دست اندازی حاشیه نشینان جنگل‌ها به عرصه‌های طبیعی به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: آبگرمکن خورشیدی و تهیه سوخت‌های فسیلی به منظور مرتفع سازی نیاز چوبی حاشیه نشینان جنگل‌ها از جمله اقدامات مثبت در کاهش قطع درختان است.
به گفته سبزعلی، شناسایی و معرفی قاچاقچیان حرفه‌ای قاچاق چوب، مسدود کردن گلوگاه‌های قاچاق چوب، ناامن کردن مراکز خرید چوب‌های قاچاق که بیشتر در استان‌های تهران، اصفهان، قم و مرکزی دایر هستند، از راهکار‌های موثر برای حفظ و نگهداری از عرصه‌های جنگلی کشور است.
سبزعلی یادآور شد: ترویج، آموزش و آگاه سازی جامعه مهم‌ترین ضرورت در حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور است.
فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: روزانه حدود ۵۰۰ گزارش مردمی از طریق کد ۱۵۰۴ در سراسر کشور به سازمان جنگل‌ها ارسال می‌شود.
در کشور بیش از ۱۴ میلیون و ۳۵۵ هزار هکتار جنگل وجود دارد، حفاظت ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور اکنون به مردم سپرده شده است.
فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بازدید از طرح‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و اقدام‌های حفاظتی در سمنان حضور یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر