کد خبر: 934754
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
پس از بررسی اسناد و شواهد مربوط به قتل روزنامه نگار منتقد سعودی
به‌رغم تلاش‌های عربستان سعودی در انکار نقش ولیعهد این کشور در ماجرای قتل جمال خاشقجی، سازمان «سیا» بالاخره با بررسی شواهد و مدارک موجود به این جمع‌بندی رسیده که ولیعهد سعودی شخصاً دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.
به‌رغم تلاش‌های عربستان سعودی در انکار نقش ولیعهد این کشور در ماجرای قتل جمال خاشقجی، سازمان «سیا» بالاخره با بررسی شواهد و مدارک موجود به این جمع‌بندی رسیده که ولیعهد سعودی شخصاً دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده است. موضع سیا نشان می‌دهد امریکا، به جای روایت عربستان که هدفی جز تبرئه بن‌سلمان نداشت، روایت مقامات ترکیه را پذیرفته است که روی اعمال فشار و برکناری محمد بن‌سلمان شرط‌بندی کرده بودند.
به گزارش «جوان»، تلاش‌های مقامات ترکیه برای افشای دست داشتن مقامات ارشد سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول سرانجام نتیجه داد و نقش محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در این ماجرا تأیید شد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی امریکا (سیا) روز شنبه اعلام کرد که به این نتیجه رسیده که دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی از سوی ولیعهد عربستان صادر شده است. با اینکه دولت عربستان سعودی و دادستانی این کشور نقش محمد بن‌سلمان را رد کرده‌اند، ولی سازمان سیا معتقد است انکار دولت سعودی صحت ندارد. گزارش سیا حاکی از این است که عربستان سعودی با اطلاع از برنامه جمال خاشقجی برای مراجعه به کنسولگری این کشور در استانبول، ۱۵ نفر را به ترکیه فرستاد تا نقشه قتل وی را اجرا کنند. منابعی که به شرط افشا نشدن نام با واشنگتن‌پست گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند: «سازمان سیا برای رسیدن به این ارزیابی، منابع اطلاعاتی مختلف را مورد بررسی قرار داده‌اند». از جمله این شواهد، تماس شاهزاده خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن و برادر کوچک‌تر ولیعهد، با خاشقجی است که در آن به این روزنامه‌نگار گفته بود برای گرفتن مدارک باید به کنسولگری استانبول برود و به او اطمنیان داده که در آنجا آسیبی نخواهد دید. همچنین از جمله اطلاعاتی که سیا آن را به دست آورده یک فایل صوتی است که دستگاه‌های ترکیه در داخل کنسولگری جاسازی کرده بودند. سیا تماس تلفنی دیگری که از داخل کنسولگری توسط یکی از اعضای تیم ترور سعودی انجام شده را نیز بررسی کرده است. یکی از اعضای تیم تحقیق سازمان سیا به واشنگتن پست گفته است: «واقعیت این است که با قدرتی که بن‌سلمان در کشورش دارد، هیچ اتفاقی بدون اطلاع و حتی دستور وی رخ نمی‌دهد.»
ارزیابی سیا که مقامات امریکایی می‌گویند از آن اطمینان بالایی دارند، قطعی‌ترین ارزیابی است که محمد بن‌سلمان را به عملیات قتل خاشقجی مرتبط می‌کند؛ بنابراین با ارزیابی سازمان سیا، تمام راه‌های تبرئه کردن ولیعهد عربستان بسته شده است. چرا که این ارزیابی درحالی ارائه می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دست داشتن بن‌سلمان در ماجرای قتل خاشقجی را لاپوشانی کرده است و از بیانیه‌های صادر شده از سوی سعودی حمایت کرده و گفته که مقامات ریاض در این پرونده نقش نداشته‌اند.
از زمانی که خاشقجی در کنسولگری استانبول ناپدید شد، عربستان چندین روایت متناقض ارائه کرد. در آخرین روایت که روز پنج شنبه منتشر شد، مقامات ریاض اذعان کردند که جسد خاشقجی تکه‌تکه شده است، اما بار دیگر بر تبرئه محمد بن‌سلمان تأکید کردند. با هر روایتی که ریاض مطرح می‌کرد، آنکارا مدارک و شواهد جدیدی به رسانه‌ها می‌داد که روایت عربستان را تکذیب می‌کنند. پس از آشکار شدن نشانه‌هایی درباره احتمال لاپوشانی کردن پرونده خاشقجی توسط کاخ سفید، ترکیه افشاگری‌ها را بیشتر کرد و نوار‌های صوتی را به چندین کشور از جمله امریکا ارائه کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه شخصاً چندین بار ضمن تبرئه کردن پادشاه عربستان، تلویحاً ولیعهد سعودی را متهم کرده بود. گزارش سیا علیه محمد بن‌سلمان، بدون شک دستاوردی برای ترکیه است که در یک ماه گذشته روی اعمال فشار و برکناری ولیعهد عربستان شرط‌بندی کرده بود. موضع سیا نشان می‌دهد که امریکا، به جای روایت ریاض، روایت آنکارا را پذیرفته است. گزارش سیا می‌تواند موقعیت بن‌سلمان را متزلزل‌تر از قبل نماید، چرا که علاوه بر موج انتقاد‌های بین‌المللی، جریان‌های سیاسی در داخل عربستان هم در هفته‌های اخیر تحرکاتی را برای برکنار کردن بن‌سلمان از دایره قدرت انجام داده‌اند.
انتقال سر خاشقجی به ریاض
در حالی که گفته می‌شود جسد روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در اسید و مواد شیمیایی حل شده است، اما گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که سر خاشقجی به ریاض منتقل شده است. همزمان با گزارش سیا، یک منبع ترکیه‌ای روز شنبه اطلاعات جدیدی درباره جسد جمال خاشقجی افشا کرد. این مسئول ترکیه که خواسته نامش فاش نشود، به سایت خلیج‌آنلاین گفته است: «اطلاعاتی که مسئولان آنکارا به تازگی به آن دست یافته‌اند، نشان می‌دهد که سر جمال خاشقجی از استانبول به ریاض منتقل شده و باقی‌مانده جسد او در داخل ترکیه از بین برده شده است». این منبع در ادامه اظهار کرد: «تیم تحقیقات ترکیه به شواهد و مدارکی دست یافتند که نشان می‌دهد جسد خاشقجی از بین رفته است، اما مسئولان آنکارا به اطلاعات تکمیلی از همتایان عربستانی خود نیاز دارند و اینکه رسماً بگویند جسد این روزنامه‌نگار عربستانی چه سرنوشتی پیدا کرده و چگونگی از بین بردن آن مشخص شود.» گفته شده است که سر خاشقجی پس از آنکه تکه تکه شده، با یک چمدان به عربستان منتقل شده است. مقامات ترکیه بار‌ها در اظهاراتی گفته‌اند که مقامات ریاض باید جزئیات قتل خاشقجی را به ترکیه اعلام کنند.
اقدامات انحرافی عربستان
پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی که از سوی مجامع بین‌المللی تحت فشار هستند برای کاستن از بار فشارها، سعی دارند با اجرای برخی اقدامات خود را تبرئه کنند. روزنامه القدس‌العربی، روز شنبه به نقل از منابع ترکیه‌ای نوشت: «انتظار می‌رود مقامات سعودی در اسرع وقت به اجرای حکم اعدام شماری از متهمان در ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی متوسل شوند.» منابع ترکیه گفتند: «آنکارا این گام سعودی‌ها را پروسه‌ای می‌داند که هدف از آن مجازات مجرمان حادثه ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی نیست بلکه تلاش برای از بین بردن دلایل و مدارک و از میان برداشتن شاهدان اصلی در روند تحقیقات در حال انجام است که ریاض درصدد متوقف کردن آن است تا فقط عاملان مستقیم این حادثه مجازات شوند درحالی که ترکیه می‌خواهد به رأس هرم سیاسی دست یابد که آمر اجرای این عملیات بوده است». از سوی دیگر، روز شنبه یک زن مصری مدعی شد که امسال در مراسمی سری در امریکا با جمال خاشقجی ازدواج کرده است. این زن که دیروز عکس‌های مرتبط با ازدواج خود با خاشقجی را منتشر کرده است، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست گفت: علت اینکه پیشقدم شده است تا رابطه‌اش را با خاشقجی فاش کند این است که او زنی مسلمان است و می‌خواهد تمام حق و حقوقش به رسمیت شناخته شود. این درحالی است که خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی در واکنش به انتشار این خبر گفت: «جمال هرگز درباره این زن حرفی به من نزده بود. چرا این زن تلاش دارد تصویری را که مردم از جمال دارند، تغییر دهد؟ او چه می‌خواهد؟ تردید ندارم که این تقلایی برای بی‌اعتبار کردن وجهه او و لطمه به شخصیت اوست». انتشار چنین خبری آن‌هم با گذشت ۵۰ روز از قتل خاشقجی، نشان می‌دهد عربستان و مصر که روابط نزدیکی با یکدیگر دارند، سعی دارند با این اقدامات حاشیه‌ای خاشقجی را در بین افکار عمومی تخریب کنند. پیش از این عربستان، خاشقجی را به داشتن دیدگاه‌های نزدیک به اخوان‌المسلمین متهم کرده بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالحمید ناصری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
سلام. وقت آن است که جهان بصورت یکپارچه به اقدامات بازدارنده قطعی برای پیشگیری از وقایعی شبیه به جمال خاشقجی دست زند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار