کد خبر: 934555
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
پیش‌بینی رونق کشاورزی برای سال آینده
با اینکه چند وقتی بود اخبار‌ها در مورد خشکسالی‌ها و سرمازدگی و نابسمانی بازار حکایت از حال خراب پسته ایران داشت و بالا رفتن قیمت‌ها را به این مسائل ربط می‌دادند، اما از حالا و با بارش‌های خوب و پیش‌بینی مسئولان خبر‌های خوشی برای پسته کاران و مردم در سال آینده در راه است.
سجاد مرسلى
با اینکه چند وقتی بود اخبار‌ها در مورد خشکسالی‌ها و سرمازدگی و نابسمانی بازار حکایت از حال خراب پسته ایران داشت و بالا رفتن قیمت‌ها را به این مسائل ربط می‌دادند، اما از حالا و با بارش‌های خوب و پیش‌بینی مسئولان خبر‌های خوشی برای پسته کاران و مردم در سال آینده در راه است. در همین رابطه رئیس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان خبر داده که در سال آینده یکبار دیگر کرمانی‌ها رتبه نخست تولید پسته را کسب خواهند کرد و پسته کاران از همین الان می‌توانند با خیالی آسوده به رتق و فتق کار‌ها برای برداشتی عالی از باغات خود بپردازند.

طی سال‌های اخیر و با تغییرات اقلیمی بود که خشکسالی تأثیرات بدی بر روز کشاورزی ایران گذاشت. مهم نبود کشاورزان در کدام استان مشغول به فعالیت بودند، هر چه بود کاهش برداشت و ضرر‌هایی بود که به آن‌ها وارد می‌شد. از جمله کرمانی‌ها که پسته‌شان نه فقط در ایران که در کل دنیا زبانزد هست نیز درگیر این بازی نابرابر با خشکسالی‌ها بودند. اما حالا و با بارش‌های مناسبی که در سال‌جاری صورت گرفته همگان بر تغییر وضعیت کشاورزی ایران تأکید و سال خوب زراعی را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنند. در همین رابطه رئیس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه سال آینده استان کرمان همانند گذشته رتبه نخست تولید پسته را کسب خواهد کرد، می‌گوید: «پس از اینکه طی سال‌های اخیر تأثیرات تغییر اقلیم در بخش کشاورزی به صورت محسوس دیده شد، اینک و با بارش‌های مناسب پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده سال خوبی برای پسته‌داران باشد.» عباس سعیدی با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم باعث افزایش دما و کاهش بارندگی شده است، ادامه می‌دهد: «سال گذشته، سال سختی برای کشاورزی و دامپروری استان کرمان بود که بیش از ۸۵ درصد استان با خشکسالی شدید مواجه بود.» وی کرمان را به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور معرفی کرده و ادامه می‌دهد: «در استان کرمان بیش از ۵/ ۶ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان است که حدود ۱۸ میلیارد تومان براساس قیمت قبل ارزش محصولات کشاورزی استان است.»

دولت از کشاورزان حمایت کند

بر اساس گزارش‌های سازمان جهاد کشاورزی، گرمای بیش از حد در فروردین‌ماه سال گذشته و نوسانات دمای بهمن و اسفندماه سال ۹۶ باعث شد بیش از ۹۰ درصد پسته استان از بین برود و از ۹۰ هزار تن تولید پسته که پیش‌بینی‌شده بود حدود ۱۰ هزار تن پسته برداشت شود و مابقی به دلیل تغییر اقلیم به ثمر نرسد. رئیس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان نیز با اشاره به سرمازدگی‌های اوایل سال در اثر سرمای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ فروردین می‌گوید: «بر اثر این اتفاق حدود ۱۸ هزار تن گردوی استان از بین رفت و متأسفانه افزایش دما در تیر و مردادماه نیز حدود ۳۰ هزار تن خرمای استان به ثمر نرسید، ضمن آنکه خشکسالی باعث خشک شدن و کم آب شدن قنوات زیادی در کرمان شده است.» وی تأثیر تغییر اقلیم بر روی بخش دامپروری را نیز مد نظر قرار داده و سخن به میان آورده و ادامه می‌دهد: «تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها خسارات زیادی به حوزه دامپروری و عشایری استان وارد شد. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان امسال فقط به پسته استان خسارت وارد شد، هم‌چنین به مراتع، باغات گردو، خرما، دام و... خسارات زیادی وارد شد.» بعد از خساراتی که به کشاورزان وارد شد، آن‌ها درخواست کردند تا دولت اقدامات و بسته‌هایی را در جهت حمایت از آن‌ها در دستور کار خود قرار دهد. از جمله اینکه دولت مصوبه‌ای تحت عنوان تمدید وام‌های کشاورزان را ارائه دهد و بانک‌ها هم سود و دیرکرد وام‌ها را ببخشند، ضمن آن‌که آبرسانی سیار به عشایران، تأمین علوفه دام و اقداماتی از این دست نیز اجرایی شود. به هر حال اگر عوامل اقلیمی سال گذشته تأثیراتش را امسال نمایان کرده، حتماً از حالا هم می‌توان روز‌های خوشی را برای کشاورزی ایران در سال آینده پیش‌بینی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار