کد خبر: 934534
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در هفت ماه نخست سال‌جاری بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار صادرات در کشور داشته‌ایم.
جوان آ‌نلاین: مسعود کمالى‌اردکانى ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کردستان که در تالار پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد، با اعلام اینکه در هفت ماه نخست سال‌جاری بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار صادرات در کشور داشته‌ایم، اظهار داشت: این رقم نشانگر رشد ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده است.

وی گفت: از این میزان صادرات حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیارد دلار به محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، ۳.۵ میلیارد دلار مواد معدنی و ۲ میلیارد مواد اولیه کشاورری و حدود ۱۱۰ میلیارد دلار صادرات محصولات صنعتی بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بیش از ۵۵ درصد صادرات کشور را محصولات پتروشیمی و معدنی تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: در طول دو دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های کلان بر روی این حوزه شده است و جزو صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات و رشد و توسعه آن رابطه وثیقی با سرمایه‌گذاری دارد، ادامه داد: بدون سرمایه‌گذاری اساساً صادرات محقق نمی‌شود.

کمالی‌اردکانی با گریز به اساسنامه سند توسعه ششم کشور، افزود: بر اساس این سند رسیدن به رشد ۸ درصد اقتصادی سالانه است که این رشد اقتصادی نیازمند بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه است.

وی با ذکر اینکه بخضی از سرمایه‌گذاری محدود به بخش صادرات می‌شود، اظهار کرد: عمدتاً در بحث زیرساخت، پایانه‌های صادراتی و تجهیز گمرکات صرف می‌شود با این وجود شاهد هستیم که زیرساخت‌های صادراتی کشور زیرساخت‌های خوبی نیست و بهبود این وضعیت نیازمند تأمین سرمایه است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با ذکر اینکه در کنار موضوع سرمایه‌گذاری بحث مشوق‌های صادراتی مطرح است، تأکید کرد: مشوق‌های صادراتی به تشویق صادرکنندگان مختوم می‌شود.

وی با بیان اینکه مشوق‌ها نیازمند تأمین منابع مالی است، گفت: در طول چند سال گذشته منابع بسیار محدودی برای مشوق‌های صادرات لحاظ شده است

کمالی‌اردکانی موضوع بنگاه‌های صادراتی را از دیگر مقولات مطرح در بحث صادرات عنوان کرد و افزود: بنگا‌های صادراتی بایستی تلاش کنند تا بهره‌ورتر عمل کرده و محصولاتشان را با کیفیت‌تر عرضه و با برندساری در بازار‌ها حضور یابند.

وی با ذکر اینکه «بازار عراق» در کردستان به طور خاص یکی از بازار‌های مهم شناخته می‌شود، ادامه داد: باید توجه داشت که اقتصاد عراق در حال شکل‌گیری و توسعه است و اگر در شرایط کنونی شاهد برخی رفتار‌های اقتصادی در این بازار هستیم که به ضرر ماست اساساً به خاطر همین تغییر و تحولات در بازار عراق است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بسیاری از کالا‌های صادراتی ایران به بازار عراق داره متحمل تعرفه‌های افزایشی می‌شود، تصریح کرد: این تعرفه‌ها صادرات کشور را محدود می‌کند، بنابراین این مقوله باید از سوی دولت پیگیری و بررسی شود که آیا این تعرفه‌ها صرفاً برای کشور ایران افزایش یافته است یا خیر؟

وی به تجار و صادرکنندگان استان کردستان مؤکداً تأکید کرد: بایستی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار عراق بروید، چراکه توسعه و حضور مستمر در این بازار موفقیت بیشتری را به دنبال دارد.

کمالی‌اردکانی با اشاره به بحث ارز، تعهدات ارزی و قیمت‌های تعیین شده، گفت: بر طبق آخرین ابلاغیه‌ای که از سوی سران سه قوه ابلاغ شده و به تأیید مقام معطم رهبری رسیده، عنوان شده است که در شرایط اقتصادی امروز، تجار، بازرگانان و صادرکنندگان بایستی ارز ناشی از صاردات خودشان را به چرخه اقتصاد بازگردانند.

وی خاطرنشان کرد: مقوله پیمان سپاری به مفهوم مرسوم خود در دهه ۷۰ نیست و باید برای درک این مقوله به آخرین سند تنظیم شده آن مراجعه کرد چراکه در این سند چند راه منطقی وجود دارد که این ارز به چرخه اقتصادی باز گردانده شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با ذکر اینکه یک اصل کلی وجود دارد که تصمیم بر این است که صادرکنندگان و تولید کنندگان بایستی ارز را به چراخه اقتصاد بازگردانند آنهم با شیوه‌های مرسوم اعلام شده، یادآور شد: در یکی از تبصره‌های این ابلاغیه گفته شده است که چنانچه استثناعاتی لازم باشد می‌تواند به این دستور کلی لحاظ کرد و برای برخی محصولات و شرکت‌ها شرایط خاص را لحاظ کرد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار