کد خبر: 934463
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
براساس گزارش یک کمیسیون کنگره در حوزه بررسی استراتژی دفاعی دولت امریکا، این کشور برتری نظامی خود را به حدی خطرناک از دست داده و احتمال دارد در جنگی احتمالی با چین یا روسیه شکست بخورد.
براساس گزارش یک کمیسیون کنگره در حوزه بررسی استراتژی دفاعی دولت امریکا، این کشور برتری نظامی خود را به حدی خطرناک از دست داده و احتمال دارد در جنگی احتمالی با چین یا روسیه شکست بخورد. معاون دونالد ترامپ هم گفته که واشنگتن از مناقشات تجاری ایجاد شده با چین عقب نشینی نمی‌کند، حتی اگر این مسئله منجر به وقوع یک جنگ سرد شود.
همزمان با تشدید رقابت‌های اقتصادی و نظامی بین امریکا با روسیه و چین، مقامات واشنگتن از احتمال شکست در رقابت با رقبای شرقی خود نگران هستند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، یک کمیسیون دو حزبی که برای ارزیابی استراتژی دفاعی دولت ترامپ تشکیل شده، به این نتیجه رسید که برتری نظامی ایالات متحده به مرحله خطرناکی رسیده است. کمیسیون استراتژی دفاع ملی متشکل از مقام‌های جمهوریخواه و دموکرات سابق، به بررسی استراتژی سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ پرداختند. براساس این استراتژی دفاع ملی دستور داده شد تا در عصر تجدید رقابت بر سر ابر قدرتی، تغییر گسترده نظامی در ارتش امریکا در رقابت با پکن و مسکو ایجاد شود. این کمیسیون که از سوی کنگره تعیین شده است، گرچه اهداف این استراتژی را تأیید کرده، اما هشدار داد که واشنگتن سرعت کافی یا سرمایه‌گذاری مناسب برای اجرای این اقدام ندارد و همین امر خطر فرسایش در سلطه نظامی امریکا را بیشتر می‌کند و ممکن است به یک فوریت امنیت ملی تبدیل شود. همزمان این کمیسیون گزارش داد: «چین و روسیه به دنبال سلطه و توسعه قدرت نظامی در سراسر جهان هستند و حاکمان آن‌ها تقویت نظامی را که آشکارا علیه امریکا است، در پیش گرفته‌اند». چین در سال‌های اخیر با افزایش توان اقتصادی و نظامی خود به دنبال مقابله با تحریکات امریکا در دریای چین جنوبی است و بار‌ها نسبت به نفوذ واشنگتن در نزدیک مرز‌های چین هشدار داده است. از سوی دیگر، در ادامه تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا درباره احتمال وقوع جنگ سرد به چین هشدار داد. به گزارش رویترز، پنس روز سه شنبه در اظهاراتی هشدارآمیز خطاب به چین مدعی شد: «ما از هر جهت در جایگاه قدرتمندی قرار داریم. ما تعرفه‌هایی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار اعمال کرده‌ایم. ما می‌توانیم دو برابر آن را هم اعمال کنیم. ما به دنبال نتیجه هستیم. ما به دنبال تغییر موضع هستیم. چین می‌داند که دولت امریکا در خصوص این مسئله جدی است. آن‌ها موضع کشور ما را می‌دانند. آن‌ها موضع رئیس‌جمهور امریکا را می‌دانند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار