کد خبر: 934459
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
لیبرمن استعفا کرد، جشن در غزه
۲۴ ساعت از حملات موشکی گروه‌های مقاومت غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نگذشته که نشانه‌های شکاف در کابینه رژیم صهیونیستی نمایان شد و وزیر جنگ این رژیم در مخالفت با توافق آتش‌بس در غزه، از سمت خود استعفا داد تا نخست‌وزیر اسرائیل چاره‌ای جز برگزاری انتخابات زودهنگام نداشته باشد
روح الله صالحي
۲۴ ساعت از حملات موشکی گروه‌های مقاومت غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نگذشته که نشانه‌های شکاف در کابینه رژیم صهیونیستی نمایان شد و وزیر جنگ این رژیم در مخالفت با توافق آتش‌بس در غزه، از سمت خود استعفا داد تا نخست‌وزیر اسرائیل چاره‌ای جز برگزاری انتخابات زودهنگام نداشته باشد؛ اقدامی که با استقبال فلسطینی‌ها روبه‌رو شد و آن‌ها استعفای لیبرمن را پیروزی سیاسی مهمی برای محور مقاومت اعلام کردند.
تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای توافق آتش‌بس با گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه، اختلافات در کابینه این رژیم را تشدید کرده است. دیروز درحالی که کابینه رژیم صهیونیستی برای بررسی تحولات اوضاع در غزه و تصمیم‌گیری درباره ادامه جنگ یا توقف آن نشست برگزار کرده بود، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل به دلیل آنچه مخالفت با توافق آتش‌بس در غزه اعلام کرده است، از سمت خود استعفا داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، لیبرمن درباره دلیل استعفای خود و اختلافی که با بنیامین نتانیاهو بر سر غزه دارد، گفت: «آتش‌بس را نمی‌پذیرم، زیرا این به معنای تسلیم شدن در برابر تروریست هاست». لیبرمن همچنین تأکید کرد: «پاسخ ما به حمله راکتی نامناسب بود و ما از خود ضعف نشان دادیم». وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده و گفته است: «عدم شفافیت سیاسی و امنیتی در دیدگاه دولت فعلی وجود دارد و زمان آن است تا تاریخ انتخابات جدید را ارائه دهیم». لیبرمن گفت که امیدوار است تاریخ انتخابات بعدی تا ۱۸ نوامبر اعلام شود. لیبرمن چند هفته پیش خواستار رویکردی سختگیرانه‌تر در قبال حماس شد. او گفته بود: «راهی برای رسیدن به توافق با حماس وجود ندارد. ما نمی‌توانیم بدون وارد کردن شدید‌ترین ضربه، صلح و آرامش را در جنوب برقرار کنیم.» به گزارش روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو روز چهار شنبه اعلام کرد که «در صورتی که آویگدور لیبرمن از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی کناره‌گیری کند، مجبور به انحلال پارلمان خواهد بود و به این ترتیب باید انتخابات زودهنگام پارلمانی، سرنوشت کابینه آینده این کشور را تعیین کند». لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل بیت‌نو» است و با خروج این حزب، نتانیاهو چاره‌ای جز برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت دیروز اعلام کرد که «اسرائیل به جای اینکه حماس را از هم فروبپاشد، اعصاب ساکنان سرزمین‌های اشغالی را فرو پاشیده است». از سوی دیگر، بن مناخیم، تحلیلگر مسائل سیاسی اسرائیل روز چهار شنبه در حساب توئیتر خود درباره تشدید اختلافات در کابینه اسرائیل، اعلام کرد: «وزیران جنگ، دادگستری، آموزش و محیط زیست اسرائیل در نشست روز سه شنبه ضمن اعلام مخالفت خود با برقراری آتش‌بس با حماس، خواستار ادامه جنگ در نوار غزه شدند.»
به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه پیش از آتش‌بس در غزه، جنبش حماس اعلام کرده بود که اگر نتانیاهو خواهان توقف حملات است، لیبرمن را برکنار کند. کابینه رژیم صهیونیستی عصر سه شنبه پایان درگیری با حماس را تأیید کرد، این درحالی بود که تعدادی از اعضای این کابینه از جمله لیبرمن با این توافق مخالف بودند. موج انتقادات شدیدی در دو روز گذشته در داخل اسرائیل و پس از شکست در غزه علیه لیبرمن به راه افتاده است. توافق آتش‌بس با حماس به وجهه او نزد جریان‌های تندرو اسرائیل به شدت آسیب زده است. استعفای لیبرمن از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، درست ۲۴ ساعت پس از آن انجام شد که گروه‌های مقاومت غزه با ۴۰۰ موشک، شهرک‌های صهیونیست‌نشین را مورد هدف قرار دادند و اخباری منتشر شد که بنیامین نتانیاهو آمادگی خود را برای توافق آتش‌بس با حماس اعلام کرده است. همین مسئله ناخرسندی لیبرمن را در پی داشته است. لیبرمن وزیر خشونت‌طلب و ناآرام صهیونیست‌ها از مخالفان برقراری آتش‌بس با حماس در نوار غزه و حامی سرسخت ترور رهبران حماس بود. استعفای لیبرمن عمق کشمکش‌های داخلی و ناتوانی در اتخاذ تصمیمات راهبردی در کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که در مواجهه با فلسطینی‌ها رویکرد منسجمی ندارند. به نظر می‌رسد، افزایش توان موشکی فلسطینی‌ها در غزه و ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین در مهار موشک‌های فلسطینی‌ها، سبب شده صهیونیست‌ها به آتش‌بس در نوار غزه تن دهند.

استقبال فلسطینی‌ها
جنبش حماس از استعفای لیبرمن از وزارت جنگ اسرائیل استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری العالم، سامی ابوزهری، یکی از رهبران ارشد جنبش حماس گفت: «رژیم اشغالگر قدس یکی‌از مهره‌های اصلی خود را از دست داد و استعفای آویگدور لیبرمن اعتراف رسمی آن‌ها به شکست در برابر جبهه مقاومت است و یک پیروزی سیاسی مهم برای محور مقاومت به شمار می‌رود». همچنین ابومجاهد، سخنگوی اطلاع رسانی کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز استعفای لیبرمن را «پیروزی ویژه‌ای برای مقاومت بعد از شکست امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل در غزه توصیف کرد». فلسطینی‌ها همواره نگران مواضع لیبرمن درباره منازعه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هستند. لیبرمن از صدور حکم اعدام در حق مجریان عملیات استشهادی حمایت می‌کند؛ زیرا گمان می‌کند که این امر افراد دیگری را از انجام عملیات استشهادی باز می‌دارد.

ردپای بن‌سلمان در حمله به غزه
محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی که در هفته‌های اخیر به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی تحت شدید‌ترین انتقاد‌های جهانی قرار دارد برای خلاص شدن از این فشار‌ها و با هدف منحرف کردن افکار عمومی از قتل خاشقجی تلاش کرده نخست‌وزیر اسرائیل را برای حمله به غزه قانع کند. سایت میدل ایست‌آی روز چهار شنبه در گزارشی به نقل از منابع داخلی عربستان نوشت: «کارگروهی در عربستان تشکیل و یک بسته شامل اقدامات محتمل و سناریو‌ها را برای مقابله با ضرر و زیان‌هایی که در پی مسئله خاشقجی دامنگیر سعودی‌ها شده، ارائه داد که حمله به غزه یکی از این پیشنهاد‌ها بوده است». بر اساس این گزارش، «این کارگروه به بن‌سلمان پیشنهاد داده که شروع جنگ در غزه توجه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و افکار عمومی جهان را از مسئله خاشقجی منحرف کرده و موجب می‌شود در حفاظت از منافع استراتژیک اسرائیل بر نقش مثبت ریاض در این زمینه متمرکز شود». در هفته‌های گذشته رسانه‌ها و مقامات غربی با انتقاد‌های گسترده از ولیعهد سعودی، او را مسئول قتل خاشقجی اعلام کرده‌اند، ولی مقامات ریاض مدعی هستند که این ماجرا بدون اطلاع مقامات ارشد سعودی و از سوی عناصر خودسر انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار