کد خبر: 934455
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
فرمانده ناجا خبر داد
برداشتن گوشی تلفن و تماس با پلیس‌۱۱۰ دو روایت از یک ماجرا دارد یا حادثه‌ای رقم خورده و باید آن را گزارش داد یا ماجرایی ناگوار در حال رقم خوردن است و حضور پلیس می‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند.
برداشتن گوشی تلفن و تماس با پلیس‌۱۱۰ دو روایت از یک ماجرا دارد یا حادثه‌ای رقم خورده و باید آن را گزارش داد یا ماجرایی ناگوار در حال رقم خوردن است و حضور پلیس می‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند. پرسش اساسی این است که جامعه ما در کجای این ماجرا قرار گرفته است؟ جامعه‌ای پرخاشگر که پلیس بعد از تماس به محل می‌رسد یا جامعه‌ای آرام که پلیس در قامت جلوگیری از وقوع جرم خودش را به محل می‌رساند؟
رئیس پلیس کشور در دیدار روز گذشته‌اش از مجموعه انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که همه مأموران تحت امرش جدا از مردم نیستند. سردار اشتری گفت که در هفت ماهه امسال بیش از هفت‌میلیون تماس با مرکز فوریت‌های پلیس‌۱۱۰ برقرار شده است، یعنی ماهانه یک میلیون تماس مردمی با پلیس برقرار می‌شود که نشان از ارتباط تعریف شده میان مردم و پلیس است.
سخن رئیس پلیس کشور را از دو زاویه می‌توان مورد ارزیابی قرار داد. روی خوش ماجرای تماس‌ها می‌تواند حکایت از اعتماد مردم به پلیس باشد. آن‌ها متوجه می‌شوند که بعد از هر تماس با‌۱۱۰ به درخواست آن‌ها پاسخ داده می‌شود، مأموران به موقع خود را به محل می‌رسانند و از وقوع حادثه‌ای که امکان بروز آن وجود دارد پیشگیری می‌کنند یا حادثه رقم خورده را مدیریت می‌کنند. فراوانی تماس‌های برقرار شده با پلیس‌۱۱۰ البته می‌تواند روی دیگری هم داشته‌باشد و آن اینکه پلیس قدرت پیشگیری از وقوع حوادثی را که هر لحظه امکان بروز آن وجود دارد، ندارد. این پیشگیری البته باید در بطن جامعه وجود داشته‌باشد. به عنوان مثال در ماجرای اختلاف خانوادگی وقتی زن به سمت تلفن می‌رود تا با ۱۱۰‌تماس بگیرد این حرکت او باید قدرت بازدارندگی داشته باشد، اما تجربه‌های عینی خلاف این را نشان می‌دهد، از همین رو خشونت مدام در لایه‌های مختلف جامعه در حال باز تولید است. مثال دیگر درباره ناکامی قدرت بازدارندگی از وقوع جرم اینکه بازتولید خشونت در افراد به حدی سرایت می‌کند که بسیاری برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود لباس سرداران پلیس یا مقام‌های قضایی را به تن می‌کنند!

اعلام رضایت فرمانده ناجا از پلیس پایتخت
سردار اشتری همچنین در بازدید از مجموعه ستادی پلیس پایتخت گفت: مردم پلیس را مرجع خود می‌دانند و ارتباطشان با این نیرو افزایش پیدا کرده که این نشان می‌دهد پلیس دارای پویایی است. او با بیان اینکه اراده برای برخورد با هرگونه هنجارشکنی و قانون گریزی وجود دارد، ادامه داد: امروز هیچ نقطه‌ای از تهران نیست که بگوییم پلیس اشرافی بر آن ندارد یا اینکه گروه‌هایی باشند که به طور دائم در آن نقطه اقدام به آزار و اذیت مردم کنند و پلیس با آنان مقابله نکرده‌باشد. دیگر چنین چیز‌هایی وجود ندارد البته ممکن است در برخی از نقاط به صورت موردی مسئله‌ای رخ داده و از سوی مردم به پلیس گزارش شود، اما اینکه در یک نقطه برای همیشه یک بی‌نظمی وجود داشته‌باشد، این طور نیست و این جزو افتخارات ناجا است. سردار اشتری گفت: روزانه بیش از ۱۲‌میلیون نفر در تهران تردد می‌کنند و این از افتخارات پلیس پایتخت است که امنیت را به خوبی برقرار کرده‌است.

ضرورت ارتقای امنیت تهران
رئیس پلیس کشور ادامه داد: امنیت در تهران برای ما بسیار مهم است. امنیت در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و... باید ارتقای یابد که خوشبختانه پلیس بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها در حوزه‌های مختلف این کار را انجام داده است.

برخورد با مخلان اقتصادی
فرمانده نیروی انتظامی به وقایع بازار سکه و ارز اشاره کرد و ادامه داد: شناسایی مخلان نظم اقتصادی در کشور اولویت دیگر ما بود و پلیس بعد از اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داد جزو مجموعه‌های پیش‌تاز بوده و اقدامات ما سبب شد تا دو نفر از مخلان نظم و امنیت که از سوی پلیس شناسایی شده بودند صبح چهارشنبه اعدام شوند. سردار اشتری همچنین به ساختار جدید ناجا اشاره کرد و ادامه داد: ساختار جدید نیروی انتظامی جزو اولویت‌های ما است که در حال بررسی آن هستیم تا آن را به ستاد کل ارائه داده و پس از اخذ موافقت‌های لازم آن را اجرایی کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار