کد خبر: 934321
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
دولتی یا غیردولتی، مسئله این است
موضوع بازنشستگی رئیس فدراسیون فوتبال در حالی روز گذشته دوباره خبرساز شد که وزارت ورزش مدیران این فدراسیون را مشمول قانون مصوب مجلس شورای اسلامی می‌داند، اما بازنشسته‌های ساکن خیابان سئول، فدراسیون فوتبال را همچنان نهادی غیردولتی تلقی می‌کنند.
شيوا نوروزی
موضوع بازنشستگی رئیس فدراسیون فوتبال در حالی روز گذشته دوباره خبرساز شد که وزارت ورزش مدیران این فدراسیون را مشمول قانون مصوب مجلس شورای اسلامی می‌داند، اما بازنشسته‌های ساکن خیابان سئول، فدراسیون فوتبال را همچنان نهادی غیردولتی تلقی می‌کنند. علاوه بر این، انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص تهدید جدی فیفا و‌ای‌اف‌سی در رسانه‌های مختلف منتشر شد و بحث تعلیق فوتبال ایران دوباره سر زبان‌ها افتاد.

تکلیف مشخص است

شنبه هفته آینده مهلت قانونی تعیین شده برای استعفای مدیران بازنشسته شاغل در نهاد‌های دولتی به پایان می‌رسد، اما هنوز چند رئیس فدراسیون برای بقا در سمت خود پافشاری می‌کنند. هفت رئیس بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی (قایقرانی، ورزش‌های ناشنوایان، چوگان، هاکی، ورزش‌های سه‌گانه، هندبال و جودو) تاکنون صندلی ریاست را تحویل داده‌اند. در این بین رؤسای فدراسیون‌های والیبال، کاراته و فوتبال نیز بازنشسته هستند. با اتمام مسابقات جهانی کاراته، فرجی به زودی استعفا می‌دهد و احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال نیز پس از بازگشت از سفر سوئیس نامه استعفایش را امضا می‌کند. علی رغبتی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش در گفت‌وگو با مهر به موضع وزارت ورزش در خصوص فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: «در نشستی که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با رئیس مجلس داشتند، لاریجانی تأکید کرده قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها شامل فدراسیون فوتبال هم می‌شود. در واقع مجلس این فدراسیون را از دیگر فدراسیون‌ها تفکیک نکرده است. مجموعه ورزش هم مصوبات مجلس را اعمال می‌کند. وزارت ورزش قانون ابلاغی رئیس‌جمهور را به تمام فدراسیون‌ها و به کل رؤسا و مدیران ورزش ابلاغ کرده است و کسانی که مشمول این قانون می‌شوند باید به آن عمل کنند.»

قانون برای همه

معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش نیز صراحتاً فدراسیون فوتبال را مشمول قانون بازنشسته‌ها عنوان کرد. در روز‌هایی که تاج و سایر مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال برای بقا در مسئولیت‌های خود شبانه‌روزی تلاش می‌کنند، مدیران وزارت ورزش در مصاحبه‌های مختلف به اجرای قانون در این فدراسیون تأکید دارند.
ژاله فرامرزیان در گفت‌وگو با فارس در خصوص این موضوع اظهار داشت: «برخی از فدراسیون‌ها نفرات بازنشسته خود را رسماً معرفی کرده‌اند. ما اتمام فعالیت را (۲۶ آبان) را اعلام کرده‌ایم. فدراسیون‌ها نهاد‌های عمومی غیردولتی هستند. قوانین مربوط به شرایط اداری و استخدامی نهاد‌های غیردولتی باید از قوانین کلی دستگاه‌های اجرایی پیروی کند. ما به تمام فدراسیون‌ها و مجموعه وزارت ورزش ابلاغ کرده‌ایم و پایان مهلت را گفته‌ایم. بعد از موعد مقرر امکان فعالیت نیست و جرم محسوب می‌شود. با این حال هنوز ۳۰ فدراسیون که به آن‌ها اعلام شده اسامی را بدهند، جواب رسمی به ما نداده‌اند.» معاون مالی وزارت ورزش به چالش دولتی یا غیردولتی بودن فدراسیون فوتبال اشاره کرد و گفت: «همه فدراسیون‌ها در لیست نهاد‌های عمومی غیردولتی ثبت شده‌اند. برایمان فرقی نمی‌کند اسم شخص چیست و در کدام فدراسیون است. همه فدراسیون‌ها یک اساسنامه دارند. اساسنامه فدراسیون فوتبال هم مصوبه هیئت وزیران است، چون در لیست نهاد‌های عمومی غیردولتی قرار دارد و باید قانون را اجرا کند. این قانون شامل حال همه است و کسی مستثنا نیست. حالا چطور می‌خواهند تفسیر کنند و اگر بناست استفساریه بگیرند، می‌توانند جواب بگیرند و اقدام کنند.»

چوب تعلیق

طالقانی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگو با مهر ادعا کرد شیخ سلمان اخطاری جدی به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص آینده فوتبال ایران داده است: «شیخ سلمان رئیس‌ای‌اف‌سی در جلسه‌ای که با آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری داشت به صراحت و مستقیم گفت: در صورت دخالت دولت در تصمیمات فدراسیون، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. اینکه آیا آقای اینفانتینو رئیس فیفا هم چنین حرفی زده است را نمی‌دانم. همه چیز روشن است. فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است و شامل قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها نمی‌شود. هنوز با بخش حقوقی مجلس در حال مذاکره هستیم تا مدارک و مستندات را در اختیارمان قرار دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار