کد خبر: 934311
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو:
ماه‌هاست که قطعه‌سازان با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند. آن‌ها تأمین به موقع مواد اولیه را دلیل کاهش تولید می‌دانند و خواستار راهکار‌های جدید دولتمردان برای خروج از این چالش هستند.
بهناز قاسمی
ماه‌هاست که قطعه‌سازان با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند. آن‌ها تأمین به موقع مواد اولیه را دلیل کاهش تولید می‌دانند و خواستار راهکار‌های جدید دولتمردان برای خروج از این چالش هستند. مدیر عامل گروه قطعه‌سازی عظام می‌گوید: عدم تأمین مواد اولیه برای تولید قطعه موجب شده بسیاری از خودرو‌ها بدون قطعه در انبار‌ها دپو شوند و با تغییر راهکار‌های تأمین مواد اولیه، می‌توانیم درجنگ اقتصادی فعلی پیروز میدان باشیم.

به گفته فعالان بازار سال ۹۷ سخت‌ترین سال برای خودروسازان بود، با آغاز تحریم‌ها از مرداد ماه و خروج شرکای خارجی مشکلات این صنعت یکی پس از دیگری نمایان شد. اکنون درشرایطی که خودروسازان از کمبود سرمایه در گردش و پایین بودن قیمت خودرو سخن می‌گویند، قطعه‌سازان نیز از مشکلات تولید و تأمین مواد اولیه خبر می‌دهند. برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو از روز دوشنبه فرصت مناسبی به وجود آورد تا فعالان صنعت قطعه از مشکلاتشان پرده بردارند. هرچند که تلاش می‌کنند همچنان از خودروسازان دفاع کنند و پایین بودن قیمت خودرو را به عنوان یکی از معضلات صنعت قطعه‌سازی می‌دانند. مدیر عامل گروه قطعات خودرو عظام، از تولید قطعه با نیمی از ظرفیت بنگاه تولیدی‌شان خبر می‌دهد و می‌گوید: درخواست ما از دولتمردان این است که در جنگ اقتصادی کمک و در کنار سایر بخش‌های حاکمیتی و نظارتی برای جلوگیری از عدم توقف تولید در صنعت قطعه‌سازی تلاش کنند. هم اکنون مشکلاتی را در چرخه تأمین مواد اولیه داریم که امیدواریم حل شود.

غلامرضا مرتضوی می‌افزاید: اگر راهکار‌های مناسبی برای حمایت از قطعه‌سازان در نظر گرفته نشود، ممکن است در تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید دچار مشکل شوند، این در حالی است که ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خطوط تولید خود کار کرده‌ایم و در سال ۹۷ برخی از خطوطی در این صنعت به بهره‌برداری می‌رسد که می‌تواند ارزبری را کاهش دهد. این در حالی است که برخی از قطعات خودرو برای تولید صرفه اقتصادی ندارد.

انتقال دانش فنی ساخت برخی قطعات خودرو به ایران

عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو می‌گوید: اگرچه اکنون موانع زیادی پیش روی تولید قطعه در ایران وجود دارد، اما تلاش شده تا در تولید قطعات خودرو، بومی‌سازی و انتقال دانش فنی مدنظر قرار گیرد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر با ترک خودروسازان خارجی، تلاش شده تا همکاری‌ها با خودروسازان داخلی بیشتر شود و تأمین بازار نیز به خوبی صورت گیرد. به گفته مرتضوی، البته ما امکان خرید قطعات از تأمین‌کنندگان اصلی را نداریم، اما تمام تلاشمان این است که تولید متوقف نشود؛ بنابراین از سایر تأمین‌کنندگان خرید می‌کنیم، پس باید راهکار‌های اجرایی متناسب با این شرایط را در نظر گرفته و مطابق با قواعد جنگی، جنگ اقتصادی را راهبری کنیم. البته باید این را در نظر گرفت که هم اکنون ما با ۵۰ درصد ظرفیت اصلی خود مشغول به کار هستیم، بنابراین اگر فضا مساعد باشد، حتماً تلاش خواهیم کرد تا با ظرفیت حداکثری کار کنیم.

همچنین محسن کرباسچی، عضو دیگر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز معتقد است: هم اکنون ۱۷‌میلیون خودرو در کف خیابان‌ها تردد می‌کنند که عمدتاً آن‌ها تولید ایران بوده و نیاز به تأمین قطعه دارند. بنابراین نیاز به توزیع قطعات داریم که در شرایط کنونی این نیاز احساس می‌شود که بتوانیم کالای خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه کنیم. وی می‌گوید: ما برای دو بازار اصلی کشور که یکی بازار خودروسازان و دیگری تأمین قطعات یدکی مورد نیاز مردم است، نیازمند تأمین قطعه هستیم، بنابراین یکی دیگر از رسالت‌های ما حمایت و پشتیبانی از مصرف‌کننده نهایی است که استفاده‌کنندگان قطعات خودرو هستند، پس باید به دور از دلالان و محتکران بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تأمین کنند؛ برای همین شبکه نمایندگی‌های فروش باید ایجاد می‌شد که این کار صورت گرفته‌است.

کرباسچی نیز گفت: در شرایط سختی که آن طرف آب خیلی تلاش می‌کنند تا چرخه تولید کشور را متوقف کنند، پس باید از صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت کرد تا بتوان قطعات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به دست مصرف‌کنندگان برسد، این در حالی است که در این بازار تقلب هم وجود دارد و این دردآور است؛ چراکه به لحاظ ایمنی، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. این در حالی است که با شروع تحریم عظام در بازار فعال شده تا احتکار صورت نگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار