کد خبر: 934248
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: خواهش ما این است کسانی که جمع‌آوری نقدینگی از مردم برای کمک به زلزله‌دگان کرمانشاه داشتند، شفاف‌سازی کنند.
جوان آنلاین:‌ اسماعیل نجار در نشست خبری تشریح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه اظهار کرد: ابتدا از ملت بزرگ ایران و فرهیختگان و ورزشکاران و دیگر اقشار مردم که با پیام رهبری سنگ تمام گذاشتند و حماسه جانانه آفریدند، تشکر و قدردانی بکنم. همچنین از مردم عزیز کرمانشاه تشکر ویژه دارم که با صبر و شکیبایی با دولت همکاری داشتند. حضور به موقع رهبر فرزانه انقلاب و رئیس جمهوری در مناطق زلزله زده بسیار راهگشا بود که تشکر ویژه دارم.

نجار ادامه داد: زمین لرزه کرمانشاه ۷.۳ ریشتر بود که متاسفانه هر ۱۰ سال شاهد وقوع چنین زلزله‌ای با این قدرت بودیم. این حادثه ۷ هزار و ۸۱۷ مجروح داشت و ۶۲۱ نفر نیز متاسفانه فوت کردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: این زمین لرزه در یکصد سال اخیر از حیث بزرگی در منطقه کرمانشاه بی‌سابقه بوده است. با الطاف خداوند در قیاس با مخاطرات سال‌های گذشته هم از منظر کاهش تلفات و هم از نظر هماهنگی و همکاری‌های صورت گرفته با سازمان‌ها، این زمین‌لرزه قابل تامل بود. به رغم اینکه این زلزله در تاریکی شب اتفاق افتاد و امکان تردد بالگرد تا ۹ ساعت وجود نداشت، رکورد کم نظیری از انتقال مجروحین داشتیم.

نجار افزود: تقریبا کمتر از یکساعت از وقوع حادثه، جلسه شورای عالی مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور تشکیل شد. دریافت اطلاعات و ارزیابی اولیه از مسئولان استانی بود و تلفنی با بخشداران و فرمانداران منطقه تماس گرفته شد و نهایتاً تمام نیرو‌های امدادی و عوامل اجرایی و نیرو‌های لشگری و کشوری منطقه آماده‌باش داده شد و به منطقه اعزام شدند.

وی بیان کرد: ساعت یک بامداد همان شب به همراه تعدادی از اعضای ستاد مدیریت بحران به منطقه رفتیم و اول صبح به اتفاق استاندار و هلال احمر به سرپل ذهاب رفتیم و به سرعت جلسه تشکیل و تصمیمات جدی برای واگذاری کار به دستگاه مختلف حاضر در محل گرفته شد.

نجار افزود: در روستا‌ها عملیات نجات به هلال احمر و سپاه و در شهر‌ها به ارتش و هلال احمر واگذار شد. در زلزله بم هم حادثه داشتیم، اما فرودگاه در کنارش بود، ولی در کرمانشاه برای انتقال هر مجروح چیزی حدود ۲۵۰ کیلومتر مسافت طی شده که این رکورد بسیار خوبی است؛ ضمن اینکه ساعت ۱۱ همان روز بحث نجات به پایان رسید و تخلیه ۷ هزار و ۸۱۷ مجروح کار بسیار سختی بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران، تحویل حدود ۱۰۰ هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته و یک ماهه، اعزام حدود ۱۲۰ اکیپ ترمیم آب و گاز و برق، برق رسانی به چادر‌ها ظرف مدت ۱۵ روز در ۴۵ هزار محل استقرار مردم، تامین سوخت مردم، ترمیم شبکه مخابراتی و تامین مخابرات با بالن هوایی، اعزام تیم‌های سیار بهداشتی و درمانی به مناطق زلزله زده، استقرار ۱۴۷ کانکس بهداشتی در مناطق، تامین ۴ هزار چشمه سرویس بهداشتی و حمام، توزیع ۶ هزار تن علوفه و جمع‌آوری زباله با همکاری شهرداری تهران را از جمله خدمات ارائه شده در مناطق زلزله‌زده عنوان کرد.

نجار تصریح کرد: با توجه به وسعت حادثه به سرعت تصمیم‌گیری شد و ۷۲ ساعت بعد از حادثه، دولت مصوبه داشت و بیش از ۵۰ درصدد کمک‌های بلاعوض به استانداری تخصیص داده شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم درباره ماجرای سلبریتی‌ها اظهار کرد: برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی دستورالعمل داریم؛ افرادی که می‌خواهند کمک مردمی جمع‌آوری کنند می‌توانند در قالب خیریه‌ها فعالیت کنند. همواره از همه ملت بزرگ ایران تشکر و قدردانی کردیم که کمک شایانی کردند و حماسه آفریدند و این اقدام قابل ستایش است.

نجار اضافه کرد: بحث ما شفاف‌سازی و هماهنگ و با برنامه عمل کردن است. الان برخی عزیزانی که جمع‌آوری نقدینگی داشتند با همکاری بنیاد مسکن و استانداری کار می‌کنند و اولویت ما هم بازسازی است تا سریع‌تر مردم به خانه‌های خود بروند.

وی گفت: گاهی می‌گویند کانکس خیلی سخت است و ما هم قبول داریم و کسی نمی‌گوید راحت است. چاره کار در وهله اول ساخت و ساز است. خواهش ما این است کسانی که جمع‌آوری نقدینگی از مردم برای کمک به زلزله‌دگان کرمانشاه داشتند، شفاف‌سازی کنند و اگر می‌خواهند هزینه‌ای انجام دهند در قالب مراکز عمومی درمانگاه یا اگر مدرسه‌ای مانده هزینه کنند یا با کمک کمیته امداد امام خمینی، برای مددجویان این نهاد که ممکن است بیشتر مشکل داشته باشند، هزینه کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: اگر نمی‌خواهند با این روند انجام دهند می‌توانند نقدینگی‌های جمع‌آوری را شده را به حساب هلال احمر یا کمیته امداد امام خمینی (ره) واریز کنند همان‌طور که مردم میلیارد‌ها تومان به حساب هلال احمر ریختند و این طور نیست که مردم به هلال احمر اعتماد نداشته باشند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار