کد خبر: 934138
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
گزارش «جوان» از پشت‌پرده بخشنامه اخیر سایپا
یک منبع آگاه به جوان گفته است: انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو است، اما ظاهراً مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران کردن خودرو، بهانه‌های این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است.
بهناز قاسمی
یک منبع آگاه به جوان گفته است: انبار سایپا مملو از قطعات اصلی و مهم خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو است، اما ظاهراً مشکلات ناشی از نوع قرارداد با طرف خارجی و تمایل شدید برای گران کردن خودرو، بهانه‌های این خودروساز داخلی برای شانه خالی کردن از بار تعهد به خریدارانش شده است. هرچند که حربه بخشنامه «یکی بخر دو تا ببر» نیز به در بسته خورد و توسط شرکت سایپا پس گرفته شد.

صبح روز یک‌شنبه، بخشنامه‌ای از سوی گروه خودروسازی سایپا صادر شد مبنی بر اینکه متقاضیان خودرو‌های تندر۹۰ و ساندرو می‌توانند درخواستشان را تغییر داده و یکی از خودرو‌های خانواده پراید و تیبا را انتخاب کنند. بر اساس این بخشنامه که پس از گذشت چند ساعت پس گرفته شد پیشنهاداتی به خریداران ساندرو و تندر ۹۰ ارائه شده بود که در فضای مجازی با عبارت «یکی بخر، دو تا ببر» دست به دست شد. سایپا پیشنهاد داده بود، تعهدات انواع ساندرو و استپ‌وی به دو دستگاه خودرو یک دستگاه X۱۰۰ و یک دستگاه X۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحول بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۹۸ به قیمت روز شرکت تبدیل شود. همچنین تعهدات تندرو به یک دستگاه خودرو X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری تغییر یابد.
انتشار این خبر با واکنش مردم و بسیاری از فعالان بازار مواجه شد، به‌طوری‌که سایپا مجبور شد پس از چند ساعت این بخشنامه را لغو کند، اما به راستی پشت‌پرده این بخشنامه‌هایی که با نیت محک زدن افکار عمومی و مصرف‌کنندگان صادر می‌شود، چیست؟

روز گذشته، یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «جوان» از دپوی موتور و گیربکس خودرو‌های تندر ۹۰ و ساندرو در انبار‌های پارس‌خودرو خبر داد و گفت: ماه‌هاست که سایپا قطعات این خودرو‌ها را خریداری و انبار کرده است، اما به دو دلیل ترجیح می‌دهد خودرو‌های پیش‌فروش شده را با پراید و تیبا جایگزین کند.

وی افزود: نخست آنکه براساس قرارداد مبهمی که با پژو منعقد شده تا اطلاع ثانوی اجازه تولید این خودرو‌ها وجود ندارد، ضمن اینکه چنانچه اختلافات خودروسازان داخلی با این شریک خارجی‌شان برطرف شود، می‌توانند با قیمت بالاتری این خودرو‌ها را به بازار عرضه کنند. وی تأکید کرد: خودروسازان مدام از افزایش نرخ ارز سخن می‌گویند و گرانی و نابسامانی قیمت‌ها را توجیه می‌کنند، اما از قرار‌داد‌های غیر‌کارشناسی و یک‌طرفه‌شان با شرکای خارجی سخنی نمی‌گویند و با مظلوم‌نمایی خواستار افزایش قیمت‌ها هستند. شاید براساس همین اطلاعات بود که وزیر صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت گفت: خودروسازان به هر قیمتی که تعهد کرده‌اند باید پایبند باشند و طبق قراردادی که با مردم بسته‌اند، عمل کنند. وی افزود: به طور حتم در این قرارداد‌ها باید خواست مردم لحاظ شود و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.

چالش جدی سرمایه در گردش سایپا

البته مسئولان عالی رتبه این گروه خودروسازی که تلاش می‌کنند همچنان قرار‌داد‌های پر ابهامشان را از دید رسانه‌ها و مردم پنهان نگه دارند، زیان بنگاه اقتصادی‌شان را بهانه جایگزینی خودرو‌ها اعلام می‌کنند. روز گذشته در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی خاورمیانه در تهران مدیرعامل سایپا، به ارائه توضیحاتی در خصوص دلیل این تصمیم‌گیری پرداخت و اعلام کرد که با توجه به تعهداتی که به دلیل خروج شرکت رنو از ایران از سوی شرکت سایپا بی‌پاسخ مانده است، با خودرو‌های موجود که قابلیت تولید در داخل دارند در تلاش برای حل و فصل موضوع هستیم. به گزارش فارس محمدرضا سروش در این مراسم در مورد جایگزینی خودرو‌های پراید و تیبا به جای ساندرو و پارس‌تندر گفت: به دلیل خروج شرکت رنو از کشور یکسری تعهدات مازاد مانده است که باید این تعهدات به نحوی پاسخ داده شود. مدیرعامل سایپا افزود: گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی با پوشش خودرو‌های موجود که قابل ارائه است، پیشنهاد شده و با توجه به محدودیتی که خارج از اراده شرکت بوده و برای کشور ایجاد شده باید به نحوی به تعهدات مازاد بر موجودی CKD پاسخ داده شود و قضیه حل و فصل گردد. وی اظهار داشت: بدین ترتیب پیشنهادات متعددی را به مشتریان داده‌ایم تا براساس شرایط و علاقه‌مندی مشتریان این قضیه تمام شود و به نتیجه برسد.

سروش بیان داشت: این موضوع به دلیل خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرارداد ایجاد شد و از این جهت ضمن عذرخواهی از مردم درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان هستیم.

پیش‌فروش‌ها براساس توان تولید داخلی

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که به‌رغم اینکه شرکت سایپا به برخی از تعهدات خود عمل نکرده باز هم اقدام به پیش‌فروش کرده است و چگونه این پیش‌فروش‌ها را پاسخگو خواهید بود، گفت: پیش‌فروش‌های جدید عمدتاً بر اساس محصولاتی است که قابل ارائه به مشتریان و امکان تولید آن در کشور وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه ۳۰ درصد قطعات خودرو خارجی است چه برنامه‌ای برای تأمین تقاضای مشتریان دارید، گفت: این رقم متفاوت است، اما دو محصول خانواده پراید و تیبا درصد ساخت داخلی بیشتر و نیاز ما به قطعات خارجی هم کمتر است.

۳۰ هزار خودرو در کف کارخانه مانده است

مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ۴۰ هزار خودرو هم‌اکنون در کف کارخانه مانده و قطعات آن تأمین نشده است، گفت: این تعداد کمتر از ۳۰ هزار دستگاه است.
سروش اظهار داشت: به هر حال در محیط حقوقی ما تغییراتی ایجاد شده و ما باید خودمان را تطبیق دهیم البته این تغییرات در نحوه تأمین و قیمت قطعات مؤثر است، اما با این وجود همکاران ما متعهد هستند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داده‌ایم در حد وسع پاسخگو باشند.
مدیرعامل سایپا در ادامه در مورد پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: پیش‌فروش‌ها عمدتاً بر اساس مراجع ذیصلاح دولتی انجام شده و محصولاتی که توان عرضه آن را داریم به مشتریان ارائه کرده‌ایم.

سروش گفت: متغیر اصلی در اقتصاد ما نرخ ارز است وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند نرخ سایر محصولات از آن تأثیر می‌گیرند، بنابر‌این محصولی که تولید می‌کنیم تحت‌تأثیر نرخ ارز قیمت آن هم تغییر می‌کند.
وی همچنین اظهار داشت: قیمت‌های تمام‌شده محصولات ما عمدتاً بالاتر از قیمت فروش محصولات است و با این شرایط شرکت سایپا از جهت سرمایه در گردش و با توجه به اینکه نرخ ارز بین دو تا سه برابر افزایش یافته و همچنین با توجه به اینکه نرخ فروش کمتر از نرخ تمام شده محصولات است، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده است.

مدیرعامل سایپا افزود: وقتی سرمایه در گردش در مجموعه شرکت‌ها و گروه ما کاهش می‌یابد طبیعتاً در فعالیت‌های جاری ما در حوزه تولید اثر دارد و این موضوع در حوزه تأمین برای قطعه‌سازان نیز تأثیرگذار است.

درخواست برای قیمت‌گذاری سریع‌تر

سروش در پاسخ به این سؤال که افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، گفت: قیمت تمام شده بیشتر از قیمت فروش است، این در یک نگاه اقتصادی غیرمتعارف است، بدین ترتیب سرمایه در گردش ما روز به روز تنزل می‌یابد و ممکن است به شرایط بدی برسیم. وی اظهار داشت: مراجع تصمیم‌گیر روی قیمت بررسی انجام داده‌اند و پیشنهاداتی ارائه کردند و ما منتظر نتیجه هستیم. مدیرعامل سایپا اظهار داشت: قیمت‌گذاری خودرو برخلاف شرایط واقعی اقتصادی از کنترل خودروسازان خارج است و، چون تأخیر ایجاد شده از این بابت خسارت به صنعت خودرو وارد کرده توصیه و درخواست این است که در اسرع وقت به مبحث قیمت رسیدگی عادلانه شود و زودتر در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
1
با سلام و تشکر از مدیر مسوول جوان آنلاین که این قدر پیگیری این مسئله شده امیدوارم با این پیگیری مردم به حق خودشان برسند . من ثبت نام کردم ولی ماندم چه کار کنم؟ انشاء الله با پیگری دلسوزانه شما مدیر مسوول محترم بتوانیم تصمیم درستی بگیریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
با سلام و تشکر یک گزینه عملی ورود دادستانی کل کشور در برابر این لات بازی های شرکت سایپاست در شرکت های لیزینگی به قیمت آزاد فروخته می شود که نشان می دهد از در پشتی خودروهای تولید شده خارج می شود لذا اگر دادستانی دستور دهد و پلیس روشی را اتخاذ کند که خودروهای بغیر از ثبت نامی ها و در صف مانده ها پلاک نشود آنگاه سیه روی شود هر که در او غل و غش است
شعبانی
|
Netherlands
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
پس از رانت ، چشم مان به احتکار رسمی هم روشن شد!!
مبارک باشد
سید محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
عرض سلام و تشکر از بررسی و ورود حضرتعالی.... شرکت پارس خودرو جدیدا به مشتری اعلام میکنه اپنهایی که ساندرو ثبت نامی به نام شخص زیر 18 سال سن ثبت نام کرده اند فعلا ماشین نمیدن و در مراجعه حضوری مشتری میگن این را سایپا و وزارت صنعت به ما گفته من به سایپا رفتم و زیر بار نرفتن.خدا شاهده از شهرستان تا حالا سه بار رفتم پارس خودرو و سایپا هیچ جوابی نمیدن. اخه اذر سال قبل مه ثبت نام کردم چنین قانونی نبود کی جوابه منو میده؟..... تلفن هاشون را هم جواب نمیدن شما میتونید زنگ بزنید بخدا حضوری میریم هر کسی فقط یه دروغی میگه که بری وا نایستی. تو را خذا پیگیری کنید ممنون
مدیر پایگاه با سلام
ضمن تشکر از توجه و همراهی شما؛ لطفاً شماره تلفن یا ایمیل خود را اعلام بفرمایید تا برای تهیه گزارش و پیگیری مشکلتان تماس بگیریم.
اسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
سلام و تشکر از شفاف سازی رسانه جوان
به امید روزی که این .... از کرده خود پشیمان شوند
ساندرو شهریور
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
1
درود بر شما که پیگیر این مسئله شدید ما که کار ناشایست انجام ندادیم ساندرو ثبت نام‌‌ کردیم آن زمان دلار ۳۹۰۰ بوده حالا قیمت دلار ۴برابر شده ما هم‌ برای حمایت از تولید داخل و هم‌ که ماشین با کیفیت گیرمان بیاد ثبت نام کردیم آیا درسته که بعد از شش ماه بگن ساندرو تحویل نمیدیم بجاش پراید بهتون میدیم اگه پراید میخواستیم که همان زمان میخریدن
محسن
|
Germany
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
1
سر مردم رو كلاه ميزارن.....
کاربر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
1
سلام
به نظر من شرکت سایپا اگه نمی تونه ماشین های ساندرو و l90 تحویل بده اون موقع دلار 3900 بود الان دلارشده 13500 ، با این نرخ پول مردم تحویل بده .
اگه واقعا راست میگه!!!
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
سلام ممنون بابت تهیه گزارش والله من بیش از سه ساله ساندور اتو از مافیای خودرو سایپا ثبت نام کردم قرار بود شهریور ۹۷ بدن که دادن نمایندگی های خدا نشناس بازار آزاد فروختن ..چرا اقای رییسی ورود نمی کنه ... بیچاره پدرم فوت کرد و آرزو به دل موند دخترش ماشین دار بشه لعنت به تو سایپا لعنت به شماهایی که پشت این مافیا هستین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار