کد خبر: 933888
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
معاون سازمان زمین‌شناسی کشور خبرداد
معاون سازمان زمین‌شناسی کشور در آیین رونمایی از نقشه گسل‌شناسی کلانشهر کرج با بیان اینکه سازمان زمین شناسی در راستای شناسایی گسل اشتهارد فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: سعی داریم به زودی شناسایی گسل‌های کل استان البرز را انجام دهیم.
علیرضا شهیدی ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی سعی کرده است تا نسبت به افزایش آگاهی مردم جامعه نسبت به زلزله  وگسل‌های مختلف تمام تلاش خود را بکار گیرد.

وی افزود: اسکن کامل نقشه گسل‌شناسی کرج دو بار انجام شده است و در این میان موفق شدیم تا حدودی پدیده‌های سطح زمین را با توجه به مقیاس مورد نظر رصد کنیم.

معاون سازمان زمین‌شناسی گفت: با توجه به اینکه تغییر اطلاعات از گذشته تا به الان باید با تفکیک مباحث اقدام شود، گفت:در این راستا احتیاج به تهیه نقشه با مقیاس‌های خیلی بزرگ داریم چرا که گسل‌ها با مقیاس یکصد هزار می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه آیین رونمایی از نقشه گسل کرج یک اقدام ضروری در این راستا خواهد بود، افزود: یک پیش نیاز برای انجام مطالعات نیازاست که امیدواریم بیش از این هم در این زمینه پیش روی داشته باشیم.

معاون سازمان زمین‌شناسی در ادامه گفت: نقشه گسل‌شناسی برای کرج و عظیمیه به پایان رسده است که این نقشه‌ها با هدف رصد دقیق پدیده‌ها با دقت ۹۹ برابر صورت گرفته است.

شهیدی با اعلام اینکه سازمان زمین‌شناسی در راستای شناسایی گسل اشتهارد فعالیت خود را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: عملیات حفر ترانشه روی گسل اشتهارد در حال انجام است تا بتوانیم آن منطقه را پلات کنیم و فعالیت‌های گسل را تعیین کنیم.

معاون سازمان زمین‌شناسی در پایان با بیان اینکه کلانشهر کرج بایستی با دقت و سرعت بالا به رفع مشکلات بپردازد، گفت: ساخت و ساز‌ها  نباید روی گسل‌ها باشند و سعی داریم به زودی شناسایی گسل‌های کل استان البرز را انجام دهیم.

ممنوعیت ساخت وساز بر روی گسل‌های زلزله‌خیز شهر کرج

 در ادامه مدیر بخش زلزله شناسی وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه گسل‌های داخل شهر کرج شناسایی شده‌اند تا ساخت و ساز بر روی آن‌ها صورت نگیرد، گفت: برخی ساخت و ساز‌ها ازجمله ساختمان مدارس، بیمارستانها، برج‌ها و ادارات در بخش‌هایی از گسل‌های شهر کرج ممنوع اعلام شده است.

علی بیت اللهی با ابراز امیدواری و رضایت بخش بودن این نشست گفت: اهمیت این جلسه نشان دهنده حساسیت زلزله درکشوراست که بایستی برنامه‌های دقیق تری در این زمینه صورت بگیرد.

 وی افزود: سال گذشته زلزله ملارد و کرمانشاه باعث شد تا اقدامات لازم برای ایجاد شهر ایمن برای ساکنان کرج  نیز در دستور کار قرار بگیرد.

این مسئول گفت: کار بسیار مهمی که در این زمینه انجام شد شناسایی گسل‌های داخل شهر کرج  بود تا ساخت و ساز در این مناطق صورت نگیرد.

بیت اللهی با اشاره به اینکه این دستاورد به دست آمده و مهم در کاهش خطرات زلزله بسیار مفید خواهد بود، گفت: علاوه برآن احداث ساختمان‌هایی همچون مدارس، بیمارستانها، برج‌ها و ادارات در بخش‌هایی از گسل‌ها در سطح کرج ممنوع اعلام شد.

وی اضافه کرد: با این رویه در مواقع زلزله تخریب وخسارت‌ها کاهش می‌یابد چراکه هربخشی که روی گسل باشد نیروی زلزله و جابجایی زمین با نیروی بیشتری وارد می‌شود لذا اگر ساخت و سازی در این مناطق صورت نگیرد آسیب‌های کمتری خواهیم داشت.

بیت اللهی در پایان گفت: پس از کلانشهر تهران، کرج دومین  شهری است که قرار است در آن با مطالعات و بررسی‌های لازم جهت شناسایی گسل‌های حادثه خیز کار‌های مفید و بهتری برای شهروندان در مواجهه با زلزله در دستورکار قرار بگیرد

ضرورت تبدیل کرج به شهری تاب آور در زلزله

شهردار کرج بر ضرورت افزایش مقاومت سازه‌های شهر برای کاهش خسارات ناشی از زلزله تاکید کرد.

علی اصغر کمالی زاده در این مراسم اظهار کرد: اقداماتی مثل تدوین نقشه گسل‌های کرج و تکمیل مطالعات این حوزه کمک می‌کند تا کرج به شهری تاب آور تبدیل شود.

وی ادامه داد: بدون شک تاب آوری شهر در زمان وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله، نقش به سزایی در کاهش خسارات مادی و جانی دارد.

شهردار کرج با بیان آن که برای جلوگیری از غافلگیری در زمان وقوع زلزله باید اقدامات لازم در زمان قبل، حین و بعد از این حادثه با دقت بررسی و اجرایی شود، افزود: قبل از وقوع زلزله باید گسل‌های فعال شهر شناسایی شود و بر مبنای آن ازساخت و ساز در مناطق حادثه خیزجلوگیری کرد.

کمالی زاده ابراز کرد: علاوه براین، قبل از وقوع زلزله باید الزامات لازم برای رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ در ساخت و ساز‌ها اجرایی شود تا خطرپذیری سازه‌های شهر کاهش یابد.

این مسئول با اشاره به آن که در حوزه مدیریت بحران هم شناسایی محل‌های پرخطر، شناسایی مسیر‌های امدادرسانی، محل‌های اسکان موقت و ... ضروری به نظر می‌رسد، اظهار کرد: در حوزه مدیریت بحران باید مشخص شود در صورت وقوع زلزله، خسارت‌های مادی و جانی در مناطق مختلف تا چه حد خواهد بود.

کمالی زاده در ادامه با اشاره به اینکه زلزله حادثه‌ای بعید و دور از ذهن نیست، گفت: زلزله پدیده‌ای دور از ذهن نیست و این احتمال وجود دارد هر یک از ما تا تا پایان عمر زلزله‌ای با شدت بالا را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که  چندین سال از دوره برگشت پذیری زلزله در کلانشهر‌های تهران و کرج گذشته، باید برای وقوع آن آماده باشیم و با اقدامات کاربردی زمینه کاهش خسارات را فراهم کنیم.

این مسئول با تاکید بر ضرورت ساخت سازه‌های مقاوم در کرج افزود: باید به سمتی پیش برویم که عمر ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می‌شود به استاندارد‌ها یعنی ۳۰ سال نزدیک شود.

وی گفت: بدون شک مطالعات صورت گرفته برای شناسایی گسل‌ها نقش به سزایی در تدوین دقیق اسناد بالا دستی مثل طرح تفصیلی و طرح جامع خواهد داشت.

ساخت و ساز‌های کرج نظامند می‌شود

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز نیز در حاشیه رونمایی از نقشه گسل‌های کرج گفت: با توجه به تصویب نقشه گسل‌ها از این پس ساخت وساز‌های کلانشهر کرج نظامند می‌شود.

تقی رضایی اظهارداشت: زلزله خیزی کشور و حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکوی تهران به عنوان موضوع مهمی در نشست‌های شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تبدیل شد و چارچوب قانونی برای ساخت وساز‌ها تعیین کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: مطابق نقشه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی پنج شهر تهران تبریز، مشهد، کرمان و کرج به عنوان الگو «پایلوت» برای اجرایی کردن طرح نظامندی ساخت وساز‌ها تعیین شده‌اند.

وی ادامه داد: تهیه نقشه گسل‌های کرج یکی از اقداماتی است که در راستای نظامند کردن ساخت وساز‌ها به تصویب رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز گفت: با تصویب نقشه گسل‌های کرج در شورای عالی معماری و شهرسازی، قراردادی با کار فرمایی شورای عالی معماری و شهرسازی منعقد شده و پیمانکار این طرح سازمان زمین شناسی کشور تعیین شده است.

رضایی گفت: اکنون این طرح وارد مرحله اجرایی شده و ساخت و ساز‌ها مطابق با این نقشه ترسیمی پیش خواهد رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز افزود: در نقشه تهیه ترسیمی، تمام گسل‌های شهر کرج مشخص شده و ساخت وساز‌ها مطابق با اسناد بالادستی در این شهر انجام می‌شود.

طبق گزارش کارشناسان عالی شهرسازی کشور، ساخت مراکز حساس مانند بیمارستان، درمانگاه، مدرسه، جایگاه عرضه سوخت، برج‌های بلند و ... در محدوده گسل‌های کشور از جمله کرج ممنوع است.

استان البرز دارای حدود ۴۰۰ کیلومتر گسل است که بخشی از این گسل‌ها در کرج واقع شده است.

آذرماه سال گذشته یکی از گسل‌های جنوب کلانشهر کرج در منطقه مشکین دشت فردیس فعال شد و زلزله ۵.۲ ریشتری و چندین پس زلزله رقم زد.

اکنون کلانشهر کرج دارای حدود یک هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی است که نوسازی و بهسازی این بافت‌ها به دغدغه‌ای برای مسئولان و کارشناسان تبدیل شده و قرار است با مشارکت سرمایه گذاران و مردم ساماندهی شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار