کد خبر: 933882
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
بافت تاریخی شاهرود در راه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور
مسئول دبیرخانه شورای فنی میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به برگزاری نخستین جلسه بررسی طرح و تعیین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شهر شاهرود گفت: استان سمنان دارای ۱۳ شهر دارای بافت مصوب تاریخی است.
هانی رستگاران افزود: پس از تکمیل فاز نخست طرح و تعیین ضوابط اختصاصی حفاظتی بافت تاریخی شهر شاهرود توسط مشاور طرف قرارداد با اداره‌کل، مطالعات گردآوری شده مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت.

وی گفت: تدوین این طرح و تعیین ضوابط اختصاصی حفاظتی برای بافت‌های تاریخی، زمینه ساز جلوگیری از ایجاد آسیب به کالبد بافت و تغییر و تحول غیر اصولی و تصویب و ابلاغ مقرراتی است که زمینه صیانت بهینه از بنا‌ها و لکه‌های تاریخی شهر‌ها را فراهم می‌آورد.

رستگاران با تاکید بر اینکه تدوین ضوابط اختصاصی برای بافت تاریخی شاهرود، زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگ و حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی است، افزود: بافت تاریخی شاهرود به دلیل پیشینه و قدمت و برخورداری از شاکله دوران قاجار و انسجام فضا‌های معماری اصیل ایرانی اسلامی قابل بررسی و تاریخ‌نگاری است.

مسئول دبیرخانه شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان گفت: تا کنون بخش‌های اصلی این مطالعات گردآوری شده و پس از تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان، برای بررسی نهایی، تصویب و ابلاغ از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، به کمیته فنی میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارسال می‌شود.

رستگاران افزود: از زمان تصویب و ابلاغ محدوده بافت‌های تاریخی کشور در سال ۱۳۸۹، استان سمنان حایز ۱۳ شهر دارای بافت مصوب تاریخی است.

مسئول دبیرخانه شورای فنی میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: از سال گذشته با تخصیص اعتبار ویژه در این حوزه، اقدامات اساسی به‌منظور تعیین ضوابط و مقررات حفاظتی از بافت‌های تاریخی استان، از محدوده تاریخی بافت شهر دامغان و روستای فرومد از توابع شهرستان میامی آغاز

شده و در سال‌جاری نیز بافت تاریخی شهر شاهرود و روستای قلعه بالا از توابع شهرستان شاهرود تعیین طرح و ضوابط می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر