کد خبر: 933851
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
فدراسیون و وزارت باز هم حریف AFC نشدند
حضور سران کنفدراسیون فوتبال آسیا در تهران هم سودی برای کشورمان نداشت و ما باز هم مجبوریم رأی ناعادلانه بازی با تیم‌های سعودی در زمین بی‌طرف را بپذیریم.
شيوا نوروزی
حضور سران کنفدراسیون فوتبال آسیا در تهران هم سودی برای کشورمان نداشت و ما باز هم مجبوریم رأی ناعادلانه بازی با تیم‌های سعودی در زمین بی‌طرف را بپذیریم.
در حالی که انتظار می‌رفت مسئولان ورزش کشور از طریق دیپلماسی ورزشی در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و اعمال نفوذ‌های ضدایرانی آل‌سعود بایستند و حق مسلم ایران در میزبانی از همه تیم‌های آسیایی را از AFC بگیرند، اما رئیس کنفدراسیون قاره کهن آب پاکی را روی دست وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ریخت.
در آخرین روز‌های سال ۹۴ بود که عربستانی‌ها با بهانه قرار دادن تنش‌های سیاسی با کشورمان کارشکنی‌های برنامه‌ریزی شده خود را علیه فوتبالمان شدت بخشیدند. دلار‌های سعودی کاری کرد تا سران آسیا ادعای آن‌ها مبنی بر نبود امنیت کافی در کشورمان را تأیید کنند و به موجب آن رأی بازی در زمین بی‌طرف صادر شد. تیم‌های باشگاهی کشورمان از فصل ۲۰۱۶ به اجبار در لیگ قهرمانان در کشور ثالث با تیم‌های عربستانی روبه‌رو شده‌اند، تصمیم کاملاً سیاسی که باورش برای خیلی‌ها دشوار بود، اما AFC با اجرای آن طبق نظر آل‌سعود، ثابت کرد جدایی سیاست از فوتبال غیرممکن است.

فوتبال پیام‌آور صلح
میزبانی دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا موقعیتی را فراهم کرد تا وزیر ورزش و جوانان جلسه‌ای با شیخ سلمان برگزار کند. مسعود سلطانی‌فر در دیدار روز گذشته خود با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از او خواست تا یک‌بار برای همیشه فوتبال را از سیاست جدا کند: «انتظار دارم مسائل سیاسی را از ورزش جدا کنید. حق تیم‌های ایرانی است که میزبان تیم‌های عربستانی باشند. نبض فوتبال آسیا در ایران می‌تپد. از کنفدراسیون فوتبال آسیا انتظار داریم ورزش از مسائل سیاسی جدا باشد. ما ورزش و خصوصاً فوتبال را پیوند‌دهنده ملت‌ها می‌دانیم و معتقدیم پیام‌آور صلح و دوستی بین ملت‌هاست. ظرفیت‌های فوتبال ایران در کنار کنفدراسیون فوتبال آسیا موجب موفقیت بیشتر فوتبال آسیا خواهد شد. از رهبر معظم انقلاب تا ریاست جمهور و طرفداران پرشمار فوتبال ایران همه حامی فوتبال هستند و نسبت به مسائل آن توجه زیادی دارند.»

پافشاری شیخ سلمان
مرد اول مدیریت فوتبال آسیا در حالی که از شرایط فوتبال و کشورمان تعریف و تمجید کرد، اما باز هم نشان داد که از موضع ضدایرانی AFC علیه ایران کوتاه نمی‌آید. شیخ سلمان در ابتدای نشست خود با وزیر ورزش کشورمان به موفقیت‌های تیم ملی ایران اشاره کرد و گفت: «فدراسیون فوتبال ایران در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین فدراسیون انتخاب شد که این نشان‌دهنده کار و تلاش زیاد است و نمایشی که تیم ایران در جام جهانی داشت، تحسین اروپایی‌ها را هم به دنبال داشت. من به عنوان یک آسیایی از نمایش قدرتمند تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه بسیار لذت بردم. ما برای رفع مشکلات فوتبال ایران و به خصوص باشگاه‌ها کمک‌های زیادی کردیم و تلاش خود را برای ارتباط بیشتر و بهتر بین اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا به کار خواهیم گرفت.» رئیس AFC، اما در ادامه ضمن حمایت از فوتبال کشورمان تغییر رأی پرونده ایران – عربستان را به گردن دادگاه CAS انداخت و عنوان کرد: «در خصوص پرونده بازی در زمین بی‌طرف باید بگویم این مسئله‌ای بوده که این روز‌ها در کمیته مسابقات آسیا نیز مطرح شده است. همچنین سه روز پیش دادگاه عالی سوئیس در مورد آن رأی خود را صادر کرده است که این رأی بالاتر از همه آراست و ما نمی‌توانیم روی این رأی صحبت کنیم و هرچه باشد آن را اجرا خواهیم کرد، اما تا آنجایی که به ما مربوط شود تمام تلاش مثبت خود را برای حل این موضوع انجام خواهیم داد.»
نکته جالب اینجاست که شیخ سلمان مدعی شده دادگاه عالی ورزش سه روز پیش نظر نهایی خود در خصوص بازی تیم‌های ایرانی وعربستانی در زمین بی‌طرف را اعلام کرده، در حالی که فدراسیون فوتبال ایران طی روز‌های اخیر هیچ اشاره‌ای به این موضوع بسیار مهم نکرده است!

نقش فیفا
اسحاق جهانگیری نیز از فدراسیون جهانی فوتبال خواست اجازه دخالت سیاست در ورزش را ندهد. معاون اول رئیس‌جمهور پیش از برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران جلسه‌ای با شیخ سلمان داشت و ابراز امیدواری کرد مستطیل سبز از دنیای سیاست دور بماند. جهانگیری گفت: «اختلافات سیاسی میان کشور‌ها امری طبیعی است که گاه شدت می‌گیرد و گاهی نیز به صلح و دوستی تبدیل می‌شود. انتظار ما از کنفدراسیون فوتبال آسیا این است که اجازه ندهد مسائل سیاسی بر فوتبال اثر بگذارد و برای انسجام میان کشور‌های آسیایی تلاش بیشتری انجام دهد. با جلوگیری از ورود مسائل سیاسی به فوتبال، فیفا نقش سازنده خود را در همبستگی ملت‌ها ایفا خواهد کرد.»

اتفاقات مشکوک
با اینکه پیش از این گفته می‌شد جلسه کمیته مسابقات AFC در تهران برگزار می‌شود، اما روزنامه قطری روز گذشته خبر داد مسقط به عنوان میزبان این نشست سرنوشت‌ساز انتخاب شده است. طبق برنامه قرار بود میزبان دیدار برگشت این فصل لیگ قهرمانان پذیرای سران فوتبال همه کشور‌های آسیایی و مدیران ارشد AFC باشد تا در خصوص سهمیه‌های لیگ قهرمانان تصمیمات لازم اتخاذ شود، اما روزنامه الرایه مدعی شد در تصمیمات جدید این جلسه پنجم آذر به میزبانی مسقط برگزار خواهد شد. اتفاقی که نمی‌تواند بی‌ارتباط با خصومت‌های عربستانی‌ها و عدم تمایل آن‌ها برای حضور در ایران باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار