کد خبر: 933720
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کسب ۸ مدال وزنه‌برداری در قهرمانی جهان
پنج‌شنبه هم در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۸، باز روز، روز ایران بود. روزی که علی هاشمی و رضا بیرالوند دو وزنه‌بردار کشورمان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم روی تخته رفتند.
سعيد احمديان
روز‌های خوش وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی جهان آغاز شده است. هر چقدر روز‌های اول، وزنه‌برداران جوان کشورمان در دسته‌های سبک‌وزن مانند قبل ناامیدکننده روی تخته می‌رفتند تا حضورشان در ترکمنستان تنها برای کسب تجربه تلقی شود، از چهارشنبه گذشته، اما روز‌های خوب ایران در قهرمانی جهان آغاز شد، روز‌هایی طلایی که ملی‌پوشان مدال‌های رنگارنگ را یکی پس از دیگری درو می‌کردند، طوری که تنها در دو روز، سهم ایران هشت مدال بود؛ پنج طلا، یک نقره و دو برنز تا تیم کشورمان از نظر مدالی تا رده دوم جدول بالا بیاید.

همان طلای همیشگی

‌از قبل طلای جهان را برایش کنار گذاشته بودند، طوری که وزنه‌برداران سایر کشورها، چهارشنبه گذشته تنها به مدال‌های نقره و برنز فکر می‌کردند. حسرت مدال در روز‌های اول مسابقات قهرمانی جهان سبب شده بود خیلی‌ها در انتظار وزنه زدن سهراب مرادی باشند تا با کسب خوشرنگ‌ترین مدال‌ها در عشق‌آباد ترکمنستان، هواداران ایرانی هم سرشان را بالا بگیرند. همین هم شد و قهرمان المپیک ریو و جهان در ترکمنستان نیز همان ستاره همیشگی بود، ستاره‌ای که در اوج بی‌توجهی‌ها مانند پس گرفتن کلید آپارتمان اهدایی به او، آن هم به بهانه نمادین بودن، باز هم نشان داد که بی‌مهری‌ها خسته‌اش نکرده تا توانش زیر بار وزنه‌ها آب برود.

چهارشنبه وقتی رقابت‌های دسته ۹۶ کیلوگرم به پایان رسید، در سالن وزنه‌برداری کمتر کسی بود که نایستد و به افتخار قهرمان ایرانی دست نزند. قهرمانی که علاوه بر تکرار قهرمانی جهان، دو رکورد جهانی را هم شکست و به نام خودش ثبت کرد تا به بهترین شکل ممکن مأموریتش را در عشق‌آباد به پایان برساند. سهراب با رکورد ۱۸۶ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۳۰ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۴۱۶ کیلوگرم، سه مدال طلا گرفت و برای دومین سال متوالی قهرمان جهان شد.

او همچنین توانست رکورد یک‌ضرب استاندارد جهان را یک کیلوگرم، دوضرب را پنج کیلوگرم و مجموع را ۱۵ کیلوگرم ارتقا دهد تا برق طلاهایش بدجور چشم را بزند. مرادی که چراغ اول ایران را در وزنه‌برداری قهرمانی جهان روشن کرد، از جنگیدن برای کسب سه مدال طلا سخن گفت و در واکنش به شکستن سه رکورد جهانی اینطور توضیح داد: «من وارد رقابت شده بودم و کاری به رکورد نداشتم، چون حریف چینی واقعاً خیلی قدرتمند بود و رقابت هم در سطح سنگین‌وزن بود که خدا را شکر در نهایت توانستم موفق شوم.»

۵ مدال هاشمی و بیرالوند

پنج‌شنبه هم در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۸، باز روز، روز ایران بود. روزی که علی هاشمی و رضا بیرالوند دو وزنه‌بردار کشورمان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم روی تخته رفتند. علی هاشمی که در رقابت‌های سال گذشته قهرمانی جهان طلا گرفته بود، در ترکمنستان هم قهرمانی‌اش را تکرار و سه مدال رنگارنگ برای کشورمان کسب کرد. ملی‌پوش ایلامی وزنه‌برداری کشورمان در این رقابت‌ها با رکورد ۱۷۹ یک‌ضرب، ۲۱۷ دوضرب و مجموع ۳۹۶ کیلوگرم طلای مجموع، نقره یک‌ضرب و برنز دوضرب را کسب کرد و قهرمان جهان شد.

هاشمی این مدال‌ها را پیش‌زمینه‌ای برای کسب مدال المپیک توکیو دانست تا نشان دهد از همین حالا برای بالا رفتن از سکوی ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده است: «همه هدفم این است که همین‌گونه جلو بروم و در نهایت به المپیک توکیو برسم و در آنجا هم موفق باشم.»

بیرالوند دیگر نماینده جوان کشورمان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم که قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۷ را در کارنامه دارد نیز مانند هاشمی خوش درخشید و در اولین تجربه جهانی‌اش در بخش بزرگسالان توانست دو مدال ارزشمند برای کشورمان کسب کند. بیرالوند با رکورد ۱۷۵ یک‌ضرب، ۲۱۸ دوضرب و مجموع ۳۹۳ کیلوگرم طلای دوضرب و برنز مجموع جهان را گرفت و بر سکوی سوم ایستاد. بیرالوند هم وعده داد که به روند مدال‌آوری‌اش در جهان ادامه دهد: «اولین سال حضورم در مسابقات بزرگسالان جهان بود. تمام تلاشم را می‌کنم تا در سال‌های آینده قهرمان شوم.»

در انتظار مدال‌های دیگر

دیشب محمدرضا براری در حالی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم روی تخته رفت، اما از رسیدن به مدال بازماند تا دست ایران در رقابت‌های دیروز خالی باشد. براری دیروز با رکورد ۱۸۱ یک ضرب، ۲۱۵ دوضرب و مجموع ۳۹۶ کیلوگرم ششم جهان شد. براری در یک ضرب ششم شد و در دوضرب در رده یازدهم ایستاد. امروز هم علی داوودی در دسته +۱۰۹ کیلوگرم وزنه می‌زند و خیلی‌ها امیدوارند با ادامه مدال‌آوری وزنه‌برداری ایران که در غیاب جمعی از ستاره‌های شاخص خود به ترکمنستان رفته، همچنان روی سکوی جهانی برود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار