کد خبر: 933679
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
فراکسیون جوانان مجلس فهرست ۲۵ مدیر بازنشسته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را منتشر کرد
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و همچنین اقدام شریعتمداری برای شفاف‌سازی ترکیب هیئت مدیره بنگاه‌ها و به‌طور مشخص مدیران سیاسی که بنا بر سفارش در شرکت‌ها به شکل رانتی ورود کرده‌اند و مدیران دوشغله و چند شغله زلزله‌ای را در وزارت کار به راه انداخته است که باید نیروی‌های انسانی دلسوز و خدوم وزارت کار، ذی‌نفعان و رسانه‌ها به دقت تحولات را رصد و گزارش کنند تا نتیجه تغییر و تحولات در این برهه زمانی در وزارت کار مثبت باشد
وزیر جدید کار، تعاون و رفاه اجتماعی که علاوه بر ساختار اداری وزارتخانه به واسطه صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی بر هیئت مدیره نزدیک به ۵۰۰ شرکت و بنگاه حاکمیت دارد، این روز‌ها با استراتژی شفاف‌سازی اقدام به انتشار اسامی اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها کرده‌است. این اقدام وزیر به همراه قانون منع به کارگیری بازنشستگان سر آغاز تغییر و تحولات در بخشی از اقتصاد است که به نوعی در اختیار وزارت کار است.
گردش مالی صندوق‌های بازنشستگی در کشور سالانه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود، همین گردش مالی و حجم سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های صندوق‌ها نشان می‌دهد که بخشی از اقتصاد ایران در اختیار صندوق‌های بازنشستگی، چون صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، بانک‌ها و... است که کمک مالی از منابع بودجه عمومی به این بخش‌ها برای پرداخت تعهداتشان سالانه حدود ۵۰‌هزار میلیارد تومان است، البته دولت صد‌ها هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی نیز بدهکار است.
 
هزینه ضعف عملکرد صندوق‌های بازنشستگی را کل مردم می‌دهند
مقدمه فوق از این رو مطرح شد که بگوییم ضعف عملکرد مدیران صندوق‌ها نه‌تن‌ها مشترکان و ذی‌نفعان آن‌ها را تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد، بلکه کل اقتصاد ایران و مردم را نیز از ناحیه ضعف عملکرد شرکت‌هایشان در اقتصاد مورد آسیب قرار می‌دهد، این در حالی است که در اغلب کشور‌های دنیا نیز بخش بزرگی از اقتصاد در اختیار صندوق‌های بازنشستگی است، اما در ایران این صندوق‌ها بر اساس غفلت‌هایی مورد آسیب از ناحیه سیاسیون قرار گرفته است که گویا وزیر جدید کار تلاش دارد با شفاف‌سازی، حوزه مدیریت و منابع انسانی و انتصابات را در صندوق‌های بازنشستگی تابعه‌اش تقویت کند.
 
چالش در حوزه سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی
بازدهی پایین سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و سهام شرکت‌ها، مداخله‌های بیرونی، استراتژی اشتباه خروج از بنگاهداری، عرضه سهام و فروش دارایی‌های ارزنده به ثمن بخس، ضعف شفافیت در تهیه صورت‌های مالی و گزارش‌دهی مستمر، تجمیع‌نشدن حساب‌های بانکی شرکت‌ها در بانک‌هایی که صندوق‌ها در آن سهم دارند به جهت بررسی دخل و خرج‌ها، به کارگیری مدیران غیر اقتصادی و سیاسی عضو احزاب حامی دولت‌ها در شرکت‌های اقتصادی، عدم به‌کارگیری نیروی انسانی متعهد و متخصص و دلسوز درون شرکت‌ها برای پست‌های مدیریتی، به‌کارگیری افراد بازنشسته و گاهی چند‌شغله در پست‌های مدیریتی، شکل‌گیری گعده‌های سوء‌استفاده‌گر حرفه‌ای در ساختار شرکتی برخی از صندوق‌ها، تورم بیش از حد نیروی انسانی در بخش حراست و روابط عمومی و حقوقی صندوق‌ها و... از جمله آسیب‌هایی هستند که حوزه سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی و... با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
 
دستور اول وزیر زلزله به پا کرد
در گام ابتدایی هر چند وزیر جدید کار دستور شفاف‌سازی در حوزه ترکیب هیئت مدیره ها‌ی صندوق‌های بازنشستگی تابعه‌اش را صادر کرده‌است، اما لیست‌های منتشره دارای اشکال است که این خود قابل‌نقد است، زیرا ساختار اداری این صندوق‌ها ماهانه صد‌ها میلیارد تومان هزینه جاری و حقوق و دستمزد دارد که مشخص نیست با اخذ چنین هزینه‌ای چرا در انجام کوچک‌ترین کار در جهت شفاف‌سازی کوتاهی به عمل آورده‌اند یا اینکه اعتقادی به شفافیت وجود ندارد و کارشکنی‌های سیستماتیکی در این رابطه وجود دارد، کما اینکه صندوق بازنشستگی کشوری سالیان سال است که وعده شفاف‌سازی در شرکت‌ها را داده‌است، اما خبری نیست که نیست.
 
در واگذاری دارایی زرنگ در شفاف‌سازی تنبل
نکته جالب در وزارت کار و صندوق بازنشستگی کشوری آن است که وقتی قرار بر خصوصی‌سازی و واگذاری دارایی‌ها و بسیاری شرکت‌ها می‌شود به یکباره می‌بینیم که با اشتیاق و سرعت عمل خیره‌کننده‌ای تمامی کار‌های خصوصی‌سازی در بورس و فرابورس و خارج از بورس انجام می‌پذیرد که این‌گونه تناقض‌ها این پرسش را مطرح می‌کند که در صندوق بازنشستگی کشوری چه می‌گذرد؟
 
تغییرات در راه است
در این میان، به نظر می‌رسد بسیاری از مدیران وزارت کار طبق قانون منع به کارگیری بازنششتگان باید از این وزارتخانه خارج شوند که جمشید تقی‌زاده، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری با سبقه مدیریت در ورزش، به همراه اعضای هیئت‌مدیره صندوق و بسیاری از مدیران سازمان تأمین اجتماعی و شستا و همچنین مدیران ساختاری وزارتخانه در معرض خروج از این حوزه کاری قرار دارند، گرچه شنیده شده‌است که این افراد نهایت سعی خود را برای ابقا دارند، اما قانون لازم‌الاجراست.
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و همچنین اقدام شریعتمداری برای شفاف‌سازی ترکیب هیئت مدیره بنگاه‌ها و به‌طور مشخص مدیران سیاسی که بنا بر سفارش در شرکت‌ها به شکل رانتی ورود کرده‌اند و مدیران دوشغله و چند شغله زلزله‌ای را در وزارت کار به راه انداخته است که باید نیروی‌های انسانی دلسوز و خدوم وزارت کار، ذی‌نفعان و رسانه‌ها به دقت تحولات را رصد و گزارش کنند تا نتیجه تغییر و تحولات در این برهه زمانی در وزارت کار مثبت باشد و این وزارتخانه واقعاً وزارتخانه کار و تلاش شود.
 
در همین رابطه خبرگزاری مهر اقدام به انتشار لیستی کرده‌است.
ضرب الاجل «اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان» ۲۶ آبان ماه به پایان می‌رسد و پس از این تاریخ حضور بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی به معنای دخل و تصرف در اموال عمومی است. در این راستا گزارشاتی از لیست بازنشستگان در دستگاه‌های مختلف از سوی منابع رسمی به فراکسیون جوانان مجلس که مجری اصلی این طرح است، ارسال شده‌است.
اسامی تعدادی از مشاوران و مدیران وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه که بر اساس ساز و کار جدید باید بازنشسته شوند، به شرح زیر است:
۱. سیدمحمود اکرم؛ مدیر کل بودجه ۲. خلیل حنیف؛ مدیر کل امور استان‌ها ۳. کریم یاوری؛ مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری ۴. محمدرضا کاویانی؛ مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و تحول اداری ۵. عباس مجتهدزاده؛ مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست ۶. نعمت‌اله میرفلاح نصیری؛ رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی ۷. محمدرضا سپهری؛ رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی ۸. محمدرضا واعظ مهدوی؛ مدیر عامل صندوق بیمه روستاییان و عشایر ۹. جمشید تقی‌زاده؛ مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری ۱۰. حمید کلانتری؛ معاون امور تعاون ۱۱. محمد‌امین سازگارنژاد؛ معاون امور مجلس حقوقی و استان‌ها ۱۲. احمد مشیریان؛ معاون روابط کار ۱۳. محمد میرابی؛ رئیس مرکز بسیج ۱۴. شیخ عبدالرحیم شهسواری؛ مشاور فرهنگی وزیر ۱۵. بایزید مردوخی؛ مشاور امور سیاستگذاری و توسعه وزیر ۱۶. ابوالقاسم سرحدی‌زاده؛ مشاور وزیر ۱۷. محسن سرخو؛ مشاور وزیر و عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ۱۸. سیدعلی اکبر طاهایی؛ مشاور و بازرس ویژه وزیر ۱۹. منوچهر یزدانی؛ مشاور وزیر در امور تعاون ۲۰. مهدی کاظمی؛ معاون مرکز حراست ۲۱. مسعود کاظم‌زاده؛ معاون دفتر وزارتی ۲۲. محمد اکبرنیا؛ مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها ۲۳. ملک محمد نجفی؛ رئیس مؤسسه علمی -کاربردی بهزیستی و تأمین اجتماعی ۲۴. احمد میدری؛ معاون رفاه اجتماعی ۲۵. مرتضی لطفی؛ مدیر عامل شستا و ده‌ها نفر دیگر در سازمان‌ها شرکت‌های وابسته.
البته به دلیل آنکه طی سال‌ها شفاف‌سازی رسانه‌ای مناسبی روی مجموعه‌های تابعه وزارت کار نبوده‌است، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و همچنین انتشار لیست اعضای هیئت مدیره صندوق‌ها و هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه تا مدت‌ها در رسانه‌ها خبر‌ساز خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان اگر وزیر جدید عملکرد خوبی از خود در این وزارتخانه بر جای بگذارد، به نوعی می‌تواند کاستی‌ها را در دوره وزارتش در وزارت صمت در وزارتخانه کار جبران کند.
 
اداره شرکت‌ها از راه دور
در لیستی که روی وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، اسامی چهره‌های سیاسی و شناخته شده، از نمایندگان پیشین مجلس گرفته تا فعالان سیاسی و حتی گاه فرزندان آنان به چشم می‌خورد که شاید این افراد بر اساس شایستگی انتخاب شده باشند و سفارش و پارتی و آقا‌زادگی و سیاسی‌کاری در انتصاب‌ها راه نداشته باشد. دکتر سید طه هاشمی، سفیر ایران در واتیکان و عضو هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، گویا از راه دور در حال هدایت تصمیم‌گیری و هدایت شرکت است. سعید‌اله‌بداشتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز دیگر فردی است که از اعضای هیئت مدیره کارخانجات پارس الکتریک یکی دیگر از شرکت‌های تابعه شستا یا صندوق بازنشستگی کشوری به‌شمار می‌رود.
همچنین نعمت‌الله ایزدی، سفیر سابق ایران در اواخر دهه ۶۰ در شوروی سابق، رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری است.
در ادامه گزارش اسامی برخی از این افراد و شرکتی که عضو هیئت مدیره آن هستند، آمده‌است:
منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صباانرژی؛ نوذر شیفعی، عضو هیئت مدیره شرکت صنایع شیر؛ مهدی وکیلی، عضو هیئت مدیره شرکت خدمات پشتیبان صندوق بازنشستگی کشوری؛ کمال‌الدین پیرموذن، عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری؛ سیداحمدرضا دستغیب، عضو هیئت مدیره شرکت پشم‌شیشه ایران؛ داریوش قنبری، عضو هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی ایلام؛ احمد محمود رباطی، عضو هیئت‌مدیره شرکت پتروشیمی فرآورد قشم؛ روبرت بگلریان، عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی شیمی بافت؛ هادی وکیلی، عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی دوده صنعت پارس.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار