کد خبر: 933652
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اختصاص ارز به واردات کالاهای اساسی در کشور گفت:افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور به‌هیچ عنوان قابل قبول نیست و دولت باید روش‌های نظارتی خود بربازار را افزایش دهد.

جوان آنلاین: محمدرضا پورابراهیمی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در جمع مردم زنگی‌آباد کرمان اظهارداشت: سیاست‌های ارزی دولت در ماه‌های گذشته باعث مشکلاتی در کشور شد و اشتباهات دولت در زمانی که باید مدیریت می‌کرد باعث تحمیل هزینه‌هایی بر کشور شده و التهاباتی در بازار ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه شوک ارزی در کشور برای اولین بار نبود و شدیدترین شوک ارزی به دوران دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد گفت: نرخ تورم آن روز بیشترین نرخی است که در تاریخ اقتصادی ایران ثبت رسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از آن نیز در سالهای 90 و 91 یک شوک ارزی را تجربه کردیم و دلار از حدود هزار و 100 تومان به حدود 3 هزار و 500 تومان رسید افزود: باید از این تجربیات استفاده می‌شد و پیشنهاد ما نیز در مجلس همین بود که دولت از این تجربیات استفاده کند اما دولت یک تصمیم غلط و غیرکارشناسانه گرفت و مدتها تلاش کردیم تا این اشتباهات جبران شود.

وی با بیان اینکه حدود 18 میلیارد دلار منابع کشور در آن چند ماه صرف خرید وارداتی شد که بعضی از آنها اصلا دست مردم نرسیده است خاطرنشان کرد: قیمتهای بسیار بالا تبدیل شد به مابه‌التفاوتی که توسط بخش کوچکی از جامعه یعنی دلالان بهره‌گیری شد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه پیامدهای این اشتباهات دولت در تعیین نرخ ارز قابل تصور بود و همه این برنامه‌ها را به دولت دادیم اما قبول نمی‌کرد گفت: خوشبختانه دولت به اشتباه خود پی برد و امروز همان برنامه پیشنهادی را در حال اجرا دارد.

وی با بیان اینکه البته امروز هم آنچه که دولت در حوزه ایجاد بازار ثانویه ارز در حال اجرا دارد مورد تائید ما نیست افزود: بازار ثانویه ارز برای کمک به توسعه صادرات کشور تعیین شد و به دولت تکلیف شد که میزان مواد و اقلام مورد نیاز مردم را بر اساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص دهد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تقریبا برآورد ما این است که دولت سالانه حدود 13 میلیارد دلار برای اقلام اساسی کشور باید اختصاص دهد که شامل حدود 25 کالای اساسی می‌شود تصریح کرد: دولت موظف است که قیمت این کالاها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکند و اگر غیر از آن باشد قابل قبول نیست.

وی با ابراز تاسف از اینکه مشاهده می‌شود که نرخ کالاهای اساسی در کشور افزایش پیدا کرده گفت: این جفای به مردم است و به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که دولت باید با نظارت این موضوع را پیگیری کند و سیاست نظارتی خود را تغییر دهد و از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه عددهایی که امروز در بازار شاهد آن هستیم عجیب و غریب است و هیچ توجیهی از نظر اقتصادی ندارد افزود: سری دوم تحریم‌ها نیز از 13 آبان توسط آمریکا آغاز شده که در این تحریم‌ها موضوع نفت خام و تبادلات بانکی را مطرح کرده و چیز جدیدی نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز آمریکا در تحریم علیه ایران تنها است در حالیکه در سالهای گذشته کشورهای زیادی ایران را تحریم کرده بودند اظهار داشت: امروز ایران از هیچ نهاد بین‌المللی در دنیا تحریم نیست و آمریکائی‌ها تصور می‌کردند با رفتار تهدیدآمیز سایر کشورها می‌توانند آنها را به تحریم علیه ایران به اجماع رسانده که موفق نشدند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز فقط رژیم اشغالگر قدس و عربستان آمریکا را حمایت می‌کنند و از آن طرف هم رفتار تحقیر آمیز آمریکا نسبت به سران عربستان را می‌بینیم گفت: آمریکا برنامه‌ریزی کرده بود که در 13 آبان فروش نفت ایران به صفر برسد که در این توطئه خود ناکام ماند و مجبور شد که از این تصمیم خود کوتاه بیاید.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که با ایران قرارداد خرید نفت داشتند، تمدید قرارداد کردند افزود: در هفت ماهه گذشته امسال 32 میلیارد دلار فروش نفت داشتیم که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه آمریکا تفکر براندازی نظام اسلامی را در سر دارد و همه این تحریم‌ها و مذاکرات بهانه است چرا که او از توسعه تفکر شیعی انقلابی در دنیا می‌ترسد خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد بر دنیا حکومت کند و ایران جلوی این زورگویی ایستاده است.

وی با اشاره به اینکه ترامپ به سران عربستان نسبت گاو شیرده می‌دهد و این ادبیات یک رئیس جمهور آمریکایی با سران عربستانی است افزود: آمریکا می‌خواهد معنویت را از جامعه ایران بردارد و نمی‌خواهد یک کشور اسلامی در دنیا موفق باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روشی که امروز اروپائی‌ها در مقابل ایران به کار گرفتند با روش آمریکا مخالف است و آمریکا در حال گسست و فروپاشی است گفت: آمریکا در دنیا به انزوای سیاسی رفته است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا اصلا در تصمیمات خود علیه ایران گروه‌های سیاسی را در نظر نمی‌گیرد و کاملا ضدایرانی برنامه‌ریزی می‌کند خاطرنشان کرد: ترامپ با تفکر ابلهانه خود از جریانات سیاسی در دنیا استفاده می‌کند و بعضی‌ها متاسفانه فکر می‌کنند اگر با آمریکا مذاکره شود، خوبشان می‌شود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار