کد خبر: 933576
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کشور عربستان سعودی با ثروت نفتی و نقض حقوق بشر شناخته می‌شود. این کشور دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که شناخت این ویژگی‌ها با توجه به برخی نکات مهم سخت است. در ادامه با ۱۷ نکته جالب و بهت برانگیز در مورد این کشور آشنا می‌شویم.
مترجم: محسن داوری
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: کشور عربستان سعودی با ثروت نفتی و نقض حقوق بشر شناخته می‌شود. این کشور دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که شناخت این ویژگی‌ها با توجه به برخی نکات مهم سخت است. در ادامه با ۱۷ نکته جالب و بهت برانگیز در مورد این کشور آشنا می‌شویم:

۱. روزانه حدود ۱۰۰ شتر در پایتخت عربستان خریدوفروش می‌شود. شهر ریاض، یکی از مراکز اصلی تجارت شتر دنیا محسوب می‌شود.
 
 
۲. روزانه یک نفر در عربستان اعدام می‌شود. بر اساس اعلام عفو بین‌الملل، روزانه یک نفر در این کشور (عموماً با شمشیر) اعدام می‌شود که در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

۳. ذخایر میدان نفتی غوار برای پر کردن چهار میلیون و ۷۷۰ هزار و ۸۹۷ استخر مسابقات شنای المپیک کافی است. این میدان به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی دنیا از ۷۵ میلیارد بشکه ذخیره برخوردار است. هر استخر مسابقات شنای المپیک ۶۶۰ هزار و ۲۲۵ گالن آب ظرفیت دارد.

۴. عربستان سعودی بزرگ‌ترین کشور بدون رود دنیا محسوب می‌شود. این کشور سیزدهمین کشور بزرگ دنیا و دومین کشور بزرگ عربی پس از الجزایر محسوب می‌شود. مساحت عربستان ۸۳۰ هزار مایل مربع است. ۹۵ درصد خاک این کشور، بیابانی و یا نیمه بیابانی است. تنها ۱.۴۵ درصد خاک عربستان قابل کشاورزی است. در این کشور هیچ رودی وجود ندارد.

۵. عربستان آخرین کشور دنیا به شمار می‌رود که از اوایل تابستان امسال به زنان اجازه رانندگی داده است.

۶. جمعیت عربستان از مرز ۳۰ میلیون نفر فراتر رفته است. اما تولید ناخالص داخلی این کشور (۷۵۰ میلیارد دلار) نصف رقم مشابه ایالت نفتی تگزاس با جمعیت ۲۶.۵ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی ۱.۴ تریلیون دلار است.

۷. صنعت نفت عربستان ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد که بزرگ‌تر از مجموع تولید ناخالص داخلی کشور‌های عراق، رواندا، مراکش و تونگا است. سهم صنعت نفت عربستان از تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۳۲ میلیارد دلار است.

۸. عربستان در حال ساخت بزرگ‌ترین ساختمان دنیا به ارتفاع یک کیلومتر است. عملیات ساخت برج جده به‌زودی آغاز خواهد شد.
 
 
۹. هزینه ساخت برج جده ۱.۲۳ میلیارد دلار خواهد بود. هرچند عراقی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ساخت برجی با ارتفاع ۵۰۰ پا بلندتر در بغداد هستند.

۱۰. مرز زیگزاگی میان عربستان سعودی و اردن و یا سکسکه چرچیل یکی از عجایب جغرافیا محسوب می‌شود. گفته می‌شود که وینستون چرچیل آن مرز را با یک خودکار در بعدازظهر یکشنبه در قاهره بعد از یک ناهار همراه با نوشیدن شراب فراوان به این شکل کشیده است.
 
 
۱۱. حدود ۶۰ درصد نیروی کار عربستان سعودی خارجی هستند. نیروی کار شاغل در عربستان سعودی پیشرفت‌های ساختاری مناسبی داشته، اما درنهایت رهبران ریاض تا حد زیادی متکی به نیروی خارجی است. شهروندان عربستان سعودی به‌طور گسترده‌ای در بخشه‌ای دولتی کار کرده و انگیزه و شوق کمی جهت پیوستن به بخش خصوصی و یا افزایش میزان تولید دارند. اکثر مردمی که در بخش‌های نفتی و خدماتی در عربستان کار می‌کنند، خارجی هستند. فراموش نکنید که تدفین افراد غیرمسلمان کاملاً در خاک عربستان ممنوع بود تا اینکه قوانین در سال ۲۰۱۲ شرایط کمی بهتر شد.

۱۲. نرخ حضور زنان به‌عنوان نیروی کار عربستان سعودی تقریباً ۲۰ درصد است که در جهان رتبه هشتم را به‌عنوان پائین‌ترین سطح دارا است. در مقایسه باید گفت که درصد زنان شاغل به‌عنوان نیروی کار در ایالات‌متحده حدود ۴۷ درصد، در آلمان ۵۴ درصد و در ژاپن ۴۹ درصد است. بیل گیتس در سال ۲۰۰۷ در مجمع جهانی اقتصاد از عربستان سعودی درزمینهٔ محدودیت به‌کارگیری زنان انتقاد کرد. در سال ۲۰۱۲ درنهایت به زنان اجازه داده شد تا در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های لباس زیر کار کنند. تا پیش از آن، زنان دوران بسیار سخت و دشواری برای خرید از فروشندگان مرد داشتند.

۱۳. ۴۷ درصد جمعیت عربستان کمتر از ۲۴ سال سن دارند و ۵ درصد جمعیت این کشور بیش از ۶۰ سال سن دارند. این شرایط، چالشی بزرگ برای آینده این کشور پادشاهی خواهد بود.

۱۴. رشد اقتصاد عربستان با افزایش منابع و نه رشد بهره‌وری به‌دست‌آمده است. در نمودار زیر، شاخص‌های اقتصاد این کشور نشان داده‌شده است.
  
۱۵. عربستان ساخت شش شهر اقتصادی را با بودجه چند ده میلیارد دلاری و باهدف متنوع کردن اقتصاد داخلی آغاز کرده است. ایجاد ۱.۳ میلیون فرصت شغلی و بهبود تولید ناخالص داخلی از مزایای این پروژه خواهد بود.

۱۶. بودجه سالانه نظامی عربستان چهار برابر تولید ناخالص داخلی افغانستان است. بودجه نظامی این کشور که در رده چهارم دنیا پس از ایالات‌متحده، چین و روسیه است، در آستانه عبور از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار و ۱۰.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور پادشاهی است.

۱۷. افزایش قیمت نفت در دهه اخیر با بیشترین رشد درآمد‌های مالی همراه بوده که منجر به افزایش مخارج شده و انگیزه کمی برای قوانین مالی فراهم کرده است. این مسئله هزینه زیادی به دنبال داشته و هیچ‌وقت به‌طور مؤثر و کارآمدی مدیریت نشده است و اغلب برای مصارف ناکارا تعیین‌شده است. چنین الگو‌هایی در صرف هزینه همراه با عدم قابلیت ایجاد درآمد‌های غیرنفتی به وابستگی بیشتر به نفت انجامیده است.
 
منبع اصلی: www.thejournal.ie
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار