کد خبر: 933378
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
وزارت خارجه عراق در اقدامی کم‌سابقه از امریکا به خاطر آنچه دخالت در مسائل داخلی این کشور خوانده است، انتقاد کرده و خواستار حذف توئیت ضد ایرانی سفارت امریکا در بغداد شده است که در آن نسبت به عدم مداخله ایران در امور عراق تأکید شده بود.
وزارت خارجه عراق در اقدامی کم‌سابقه از امریکا به خاطر آنچه دخالت در مسائل داخلی این کشور خوانده است، انتقاد کرده و خواستار حذف توئیت ضد ایرانی سفارت امریکا در بغداد شده است که در آن نسبت به عدم مداخله ایران در امور عراق تأکید شده بود.
در شرایطی که امریکا سعی دارد با مداخله در امور سیاسی عراق، نفوذ ایران در این کشور را کاهش دهد و جای پای خود را مستحکم کند، اما عراقی‌ها نسبت به مداخلات واشنگتن هشدار می‌دهند. به گزارش اسپوتنیک، احمد محجوب، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز یک شنبه در واکنش به بیانیه اخیر سفارت واشنگتن در بغداد درباره ایران تأکید کرد: «عراق دخالت در امور داخلی به‌ویژه مسائل مربوط به اصلاح ساختار و وضعیت نیرو‌های امنیتی خود را که تحت فرماندهی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح است، نمی‌پذیرد.» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق توئیت سفارت امریکا در عراق درباره ایران را ناسازگار با قواعد و عرف دیپلماتیک خوانده و از این سفارتخانه خواسته است از تکرار چنین کاری در آینده خودداری کند. انتقاد وزارت امور خارجه عراق، پس از یک توئیت سفارت امریکا در بغداد صورت گرفت که در آن از ایران خواسته شده به حاکمیت دولت عراق احترام بگذارد و دست به خلع سلاح، انحلال و ادغام شبه‌نظامیان شیعه یا حشدالشعبی بزند.
سفارت امریکا در عراق در روز‌های اخیر در توئیتر خود پیام‌هایی را در این ارتباط و بازگشت تحریم‌ها منتشر کرده است. توئیت مورد نظر هنوز در توئیتر سفارت امریکا موجود است، اما وزارت خارجه عراق خواهان حذف آن شده است. این تحرکات امریکا در حالی انجام شده که رئیس‌جمهور این کشور در روز‌های اخیر دور جدید تحریم‌ها را علیه ایران امضا کرده است و تلاش می‌کند با همکاری شرکای خود، ایران را تحت فشار قرار دهد. امریکا گروه بسیج مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی را وابسته به ایران معرفی می‌کند و سعی دارد مانع قدرت‌گیری این گروه در عراق شود، زیرا امریکا از تشکیل حزب‌الله دوم و طرفدار ایران در منطقه نگران است. مقامات عراقی در سال‌های اخیر بار‌ها از کمک‌های ایران برای مقابله با تروریست‌های داعش و بیرون راندن آن‌ها از عراق تقدیر کرده‌اند. تلاش‌های امریکا درحالی است که دولت و پارلمان جدید عراق تقریباً ساختار ضد امریکایی دارد و مخالف مداخلات واشنگتن در این کشور است. مقامات ارشد حشدالشعبی بار‌ها از دولت امریکا خواسته‌اند خاک عراق را ترک کنند وگرنه به زور متوسل می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار