کد خبر: 933233
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
ان‌بی‌سی‌نیوز از ناامیدی بولتون از امکان تحریم کامل نفتی روایت کرد
یک رسانه امریکایی گزارش داده گروهی از سیاستمداران ایران‌ستیز چه در داخل و چه بیرون از دولت ترامپ، بعد از فهمیدن اینکه راهبرد تحریمی امریکا با فشار‌های وعده داده شده فاصله زیادی دارد، ناامید شده‌اند.
یک رسانه امریکایی گزارش داده گروهی از سیاستمداران ایران‌ستیز چه در داخل و چه بیرون از دولت ترامپ، بعد از فهمیدن اینکه راهبرد تحریمی امریکا با فشار‌های وعده داده شده فاصله زیادی دارد، ناامید شده‌اند. با این حال رئیس‌جمهور امریکا دست از لفاظی خود برنداشت و در سخنرانی خود در جمع حامیانش در ایالت «ویرجینیای غربی» به تمجید از اقدام غیرقانونی و ضد ایرانی دولتش در زمینه بازگرداندن تحریم‌ها پرداخت و البته دوباره دعوت به توافقی نو کرد.
ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از پنج منبع آگاه بامداد شنبه با بیان اینکه مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سیاستمداران دیگری که خواستار اعمال فشار حداکثری علیه ایران بودند از عقب‌نشینی‌های دولت امریکا در اجرای تحریم‌ها دلسرد شده‌اند، نوشت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و عده‌ای دیگر از سیاستمداران همسو با او خواستار آن بودند که کمترین معافیت‌ها برای اعمال تحریم‌های بخش نفت ایران در نظر گرفته شود. دولت ترامپ از چند ماه پیش گفته بود لازم است تمامی کشور‌ها کل واردات نفت از ایران را متوقف کنند، در غیر این صورت با تحریم‌های امریکا مواجه خواهند شد. اما بالاخره «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در کنفرانس خبری روز جمعه اعلام کرد هشت کشور از معافیت‌های تحریمی در اجرای تحریم‌ها برخوردار خواهند شد. به علاوه، دولت امریکا روز جمعه از موضع قبلی خود مبنی بر قطع ارتباط ایران با سوئیفت عقب نشست. «استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری امریکا گفت: دولت این کشور در حال تهیه فهرستی از بانک‌های ایرانی است که ارتباط‌شان با سوئیفت قطع خواهد شد. او به‌رغم این اذعان کرد اجازه داده خواهد شد برخی از مبادلات مالی ایران از طریق این سامانه انجام شود. واشنگتن‌اگزماینر روز پنج شنبه گزارش داده بود جان بولتون برنامه اولیه خود را برای قرائت بیانیه ترامپ درباره تحریم‌های ایران لغو کرده و در مراسم روز جمعه حاضر نخواهد شد. واشنگتن‌اگزماینر دلیل این موضوع را به سرخورده شدن او از نرم شدن مواضع دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران نسبت داده بود. بولتون در جلسه رونمایی از تحریم‌های ایران حاضر نبود. یک سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا درباره دیدگاه‌های جان بولتون در خصوص تحریم‌ها اظهارنظر نکرد و به ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: «ما درباره رایزنی‌های داخلی اظهارنظر نمی‌کنیم.» این برداشت که دولت ترامپ از راهبرد فشار حداکثری علیه ایران عقب نشسته، متحدان ترامپ در کنگره را هم خشمگین کرده است. لیندسی گراهام، نماینده جمهوریخواه امریکا از نحوه اجرای تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد و گفت: «امریکا بایستی در برابر حکومت ایران محکم بایستد.» وی در بیانیه‌ای گفت: «من نیز همانند همکارانم از مدارا در خصوص تحریم‌های ایران نگرانم.» تد کروز، دیگر نماینده جمهوریخواه امریکایی هم در بیانیه‌ای از اعطای معافیت‌های تحریمی به هشت کشور و عدم قطع ارتباط ایران با سوئیفت ابراز نگرانی کرد. او نوشت: «من چشم به راه این هستم که با همکارانم در کنگره، به صورت فراحزبی همکاری کرده و قانونی را برای تضمین فشار حداکثری علیه ایران تصویب کنیم.» این در حالی است که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه و «استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری امریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بودند تمامی تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام علیه ایران از روز دو شنبه احیا خواهند شد.

هم لفاظی هم دعوت به توافق نو
رئیس‌جمهور امریکا قبل از آنکه برای سخنرانی به ایالت ویرجینیای غربی برود، با صدور بیانیه‌ای درباره بازگشت تحریم‌ها مدعی شد: «امریکا همچنان آماده حصول به یک توافق نو و جامع‌تر با ایران است، اما تا آن زمان تحریم‌های تاریخی ما با تمام توان باقی خواهند ماند.» دونالد ترامپ لفاظی‌اش را حتی در آستانه سوار شدن به هواپیما به مقصد «ویرجینیای غربی» ر‌ها نکرد و گفت‌: «تحریم‌هایی بسیار جدی هستند. خیلی شدید هستند. تشدید هم خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید تحریم‌ها علیه ایران در حال شروع شدن هستند و ایران ضربه بزرگی می‌خورد.» ترامپ همچنین بامداد روز شنبه به وقت تهران در سخنرانی در میان تجمع انتخاباتی هوادارانش در ویرجینیای غربی بدون اشاره به عقب‌نشینی از مواضع قبلی‌اش درباره به صفر رساندن نفت ایران گفت‌: «من امریکا را از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار و یک‌طرفه ایران خارج کردم و همین امروز ما همه تحریم‌هایی را که بر اساس آن توافق وحشتناک برداشته شده بودند، دوباره اعمال کردیم. ما حالا سفت‌وسخت‌ترین تحریم‌ها را علیه رژیم فاسد ایران داریم.»

آغاز قریب‌الوقوع سازوکار مالی اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، سوئد و دانمارک در گفت‌وگوی تلفنی جمعه شب با وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر تعهد خود برای حفظ کانال‌های مالی با ایران اعلام کردند که سازوکار ویژه مالی اروپا ظرف روز‌های آینده رسماً ثبت و آغاز به کار می‌کند. علاوه بر این در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه دانمارک همچنین طرفین در خصوص ادعای اخیر پلیس آن کشور مبنی بر انجام عملیات تروریستی در دانمارک گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان با رد این ادعا‌های واهی، به تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط ایران و کشور‌های اروپایی و از بین بردن ابتکارات اروپا برای حفظ برجام اشاره و آمادگی کشورمان را برای همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به منظور روشن‌سازی ابعاد مختلف این دسیسه و کشف حقیقت اعلام کرد. ظریف در عین حال مسئولیت دولت دانمارک را برای تعقیب و دستگیری عوامل گروهک تروریستی که به دخالت در حمله تروریستی اهواز اعتراف کرده و مسئولیت آن را پذیرفته‌اند، یادآور شد و اقدام دولت دانمارک را برای حمایت از این افراد به‌رغم اذعان صریح به مسئولیت عملیات تروریستی اخیر در اهواز غیرقابل قبول دانست.

تایوان امیدواربه معاف شدن
رسانه‌های تایوانی شرکت دولتی نفت این کشور درباره مشمول شدن تایوان در زمره دریافت‌کنندگان معافیت امریکا از تحریم‌های نفتی ایران ابراز امیدواری کرده‌اند. به نوشته پایگاه «تایوان‌نیوز»، شرکت دولتی نفت تایوان (CPC Corporation) اعلام کرده که هنوز به این شرکت اطلاعاتی درباره اینکه مشمول کشور‌های معاف‌شده از تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران است، نرسیده است. شرکت دولتی نفت تایوان ابراز امیدواری کرده که مشمول این معافیت از تحریم‌ها شود و انجام چنین کاری توسط امریکا را «اقدامی مثبت» خوانده است. در گزارش «تایوان‌نیوز» آمده است: «تایوان تقریباً همه نیاز گاز و نفت خود را از کشور‌های خارجی وارد می‌کند.» بنا بر اعلام شرکت دولتی نفت تایوان، سال گذشته ۴ میلیون بشکه نفت از ایران وارد شده که این رقم معادل ۸۶/۲ درصد از مجموع کل واردات نفتی تایوان بوده، اما در سال جاری با توجه به تحریم‌های امریکا، این رقم به نصف کاهش خواهد یافت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
0
جان بولتون و دیگر همراهان او " نگران ان هستند " نکند توافق مالی که بابت فشار بر ایران و حمایت از منافقین " با بن سلمان بسته بود " برملا شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار