کد خبر: 933213
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
صادرات دارو و تجهیزات پزشکی بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع شد» این تدبیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای مدیریت بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور در مقابله با تحریم‌های احتمالی امریکاست.
زهرا چيذری
«صادرات دارو و تجهیزات پزشکی بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع شد» این تدبیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای مدیریت بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور در مقابله با تحریم‌های احتمالی امریکاست. بر این اساس بنا بر تأکید رئیس سازمان غذا و دارو از این پس تنها به دارو‌ها و تجهیزاتی مجوز صادرات اهدا می‌شود که در داخل کشور با مشکل کمبود و نبود آن‌ها مواجه نباشیم.
آرامش نسبی بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور حاکم است. این آرامش تا بدانجاست که به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی قیمت یکی از دارو‌های پرمصرف پیوند کلیه به نام «مایفورتیک» طی رایزنی‌های این انجمن با وزارت بهداشت قرار است کاهش بیاید و به قیمت قبل بازگردد. داریوش آرمان در این باره توضیح می‌دهد: قیمت این دارو برای بیماران حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده بود که در حال حاضر با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار شد از این هفته قیمت دارو کاهش یابد، اما تلاش برای حفظ آرامش بازار دارو و درمان و در نتیجه آرامش بیماران به بیماران پیوند کلیوی محدود نیست و به همین منظور سازمان غذا و دارو برای حفظ اولویت بازار دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران داخل کشور از این به بعد صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را منوط به دریافت مجوز کرده است و این مجوز‌ها تنها برای اقلامی که با کمبود مواجه نباشند، صادر می‌شود.

آماری از کمبود‌های دارویی در دست نیست
غلامرضا اصغری درباره دستورالعمل تازه این سازمان می‌گوید: امکان صادرات دارو و تجهیزات پزشکی مورد به مورد متفاوت است و اگر کمبود داخلی در آن زمینه نداشته باشیم، می‌تواند صادرات صورت بگیرد، اما در غیر این صورت اجازه صادرات ندارند. بنا به تأکید وی، در حال حاضر آمار دقیقی از کمبود‌های دارویی در دست نیست، اما تمام دارو‌ها و تجهیزات پزشکی صادراتی مورد به مورد بررسی می‌شوند و اگر کمبودی در آن زمینه وجود داشت، نمی‌تواند صادر شود. اصغری همچنین برای تقویت تولید داخلی دارو‌ها برنامه دارد و می‌گوید: علاوه بر الزام اخذ مجوز برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به افزایش خطوط تولید دارو‌های داخلی اقدام می‌کنیم.

بهره‌برداری از تولید دارو‌های سرطان وطنی
رئیس سازمان غذا و دارو خبر‌های خوش دارویی دیگری هم دارد از جمله اینکه در نخستین گام برای حمایت از تولید دارو‌های داخلی، خطوط تولید برخی دارو‌های بیوتکنولوژی و دارو‌های مربوط به سرطان، پنجم آذر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. وی تأکید می‌کند: افزایش خطوط تولید داخلی دارو متناسب با نیاز کشور خواهد بود، درباره تأمین مواد اولیه آن‌ها نیز نگرانی‌ای وجود ندارد؛ چراکه نیمی از مواد اولیه داخل کشور تولید می‌شوند و نیم دیگر که وارداتی است به اندازه یک سال موجودی داریم و تمام شرایط مانند زمان عادی است.

استثنای دارو و تجهیزات پزشکی
رئیس سازمان غذا و دارو درباره تحریم‌های اعمال شده اخیر علیه ایران نیز تصریح می‌کند: دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی از این تحریم‌ها مستثنی هستند و راه‌های جانبی نیز برای انتقال پول جهت تأمین دارو وجود دارد، بنابراین مشکلی در این زمینه به وجود نمی‌آید و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. به گفته اصغری، قیمت دارو از ابتدای سال تاکنون با توجه به افزایش قیمت‌ها، به طور میانگین ۱۲ درصد افزایش داشته است.
وی، اما درباره برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تأمین دارو می‌گوید: هنوز این مبالغ ابلاغ نشده است.

۱۳ آبان انتظار اتفاق تازه‌ای نداریم
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم با تأکید بر اینکه ارز ترجیحی به حوزه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی تخصیص می‌یابد، می‌افزاید: عملاً نوعی یارانه مستقیم به این حوزه تزریق می‌شود. علاوه بر آن با توجه به اتفاقات ماه‌های اخیر و احتمال بروز کمبود در برخی موارد دارویی و تجهیزاتی، قاعدتاً اولویت در حوزه دارو و تجهیزات، تأمین نیاز داخلی بیماران و مصرف‌کننده ایرانی است.
وی همچنین درباره تمهیدات اندیشیده‌شده در حوزه تأمین دارو با توجه به تهدیدات امریکا برای اعمال تحریم‌های جدید از ۱۳ آبان ماه می‌گوید: از امروز به بعد اتفاق جدیدی لزوماً برای صنعت دارو نمی‌افتد؛ چراکه برخلاف همه هیاهو‌ها و تبلیغات ایالات متحده امریکا در این عرصه، اقدامات و اتفاقاتی که می‌توانستند و قرار بود انجام دهند، از ماه‌ها پیش در این حوزه انجام داده‌اند، لذا بعید می‌دانیم اتفاق جدیدی از ۱۳ آبان به بعد افتد.
جهانپور تأکید می‌کند: در هر حال با توجه به اقداماتی که قبلاً از سوی طرف مقابل انجام شده است و همچنین تأثیرات آن بر بازار و صنعت دارویی کشور، همزمان تمهیداتی اندیشیده شد که بتوان به صورت حداکثری در مقابل این سیاست‌ها مقاومت کرد، بنابراین انتظار اتفاق جدیدی در این عرصه نداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار