کد خبر: 933202
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
توسعه شهر نیازمند توسعه‌یافتگی سازمان شهرداری است
شهر هوشمند به معنای استفاده از ظرفیت‌های آمار، اطلاعات و داده‌های شهر برای تسهیل فرآیند‌های اداره شهر و مشارکت شهروند در اقتصاد شهری است
در حالی که هنوز تکلیف شهردار بازنشسته شهر تهران مشخص نیست و تغییرات به‌وجود آمده شوک جدیدی را به مدیریت جدید وارد کرده است و با جایگزینی معاون جدید تکلیف برنامه سوم توسعه شهرداری به صورت واضح مشخص نیست، این انتظار می‌رود تا این مهم هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف و ایرادات برنامه سوم رفع شود؛ چراکه این برنامه مسیر حرکت مدیریت شهری پایتخت را مشخص خواهد کرد. بر این اساس معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با تأکید بر اینکه نیمی از فرآیند توسعه شهر باید از طریق توسعه سازمان شهرداری پیموده شود، تأکید کرد: یکی از اهداف برنامه سوم توسعه این است که شهرداری به یک سازمان بین‌المللی، توسعه‌یافته و شفاف بدل شود.

کلیات برنامه سوم توسعه شهرداری تهران در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به تصویب رسید بر این اساس چندی پیش درجلسه شورای شهر یکی از اعضای شورای تهران پیشنهاد داده بود با توجه به ایراداتی که این برنامه دارد، بهتر است برنامه دوم توسعه شهر تهران یک سال دیگر تمدید شود، اما به نظر می‌رسد که معاون جدید توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز بر اشکالات این برنامه واقف است و مدعی شده که برنامه سوم شهر تهران باید بازآرایی شود.
برآیند اعضای شورای شهر تهران از برنامه سوم توسعه پایتخت نشان می‌دهد این برنامه راهبردی که مطالعات آن یک سال طول کشید، ایرادات و اشکالات فراوانی دارد و به همین دلیل باید برای رفع این مشکلات زمان بیشتری صرف شود.

به همین دلیل بود که حجت نظری، در جلسه علنی روز یکشنبه به سایر اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد به کلیات برنامه توسعه سوم رأی ندهند تا به شهرداری بازگردند و مجدداً مورد بررسی قرار بگیرند. این عضو شورای شهر تهران بر این باور است که برای رفع ایرادات برنامه سوم توسعه شهر تهران حداقل دو تا سه ماه زمان لازم است تا در زمان اجرای آن پایتخت با مشکلات کمتری روبه‌رو شود. پیشنهاد حجت نظری این بود که می‌توان یک سال برنامه توسعه دوم را تمدید کرد تا برنامه سوم که پنج سال آینده شهر تهران را دربرمی‌گیرد، بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و در زمان ممکن به همه جوانب آن نمی‌توانیم رسیدگی کنیم. به رغم ایراداتی که در جلسه بررسی برنامه سوم توسعه از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد، اما در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با چهار رأی موافق و یک رأی مخالف، کلیات این برنامه به تصویب رسید. به اعتقاد سکینه اشرفی، برنامه ریزی به روش هسته کلیدی با رویکرد مدیریت یکپارچه پایدار شهری و ارائه برنامه توسعه شهر و نه شهرداری، همخوانی ندارد؛ چراکه در تمام برنامه‌های جهانی و تجربیات نگارش برنامه‌های کلی‌نگر توسعه ملی و شهری، اتکای صرف به هسته‌های پیش‌برنده وجود نداشته است و لزوماً این نوع نگاه، برای توسعه کشور، یا شهر، نگاه اقناع‌کننده‌ای نیست.

معاون شهردار تهران بر این باور است که باید یک هسته مرکزی برای برنامه تعیین و سایر اقدامات حول آن ساماندهی شود، اگر حمل و نقل عمومی را هسته مرکزی تعریف کنیم، در این صورت همه فعالیت‌ها و احکام حول همین موضوع سامان می‌یابد، اما نمی‌توان هفت مسئله اصلی را به عنوان هسته مرکزی تعریف کرد و به یک برنامه منسجم و واحدی رسید.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود ظرف مدت مشخصی یک بازآرایی -و نه بازنگری- در احکام برنامه انجام داد و پس از تصویب احکام در شورای شهر، بر اساس احکام تأیید شده، نسبت به برنامه‌ریزی برای شاخص‌های کمی و پروژه‌های قابل اجرا اقدام کرد.

هوشمندسازی بر اساس اطلاعات صحیح و به‌روز
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با بیان اینکه شهر هوشمند به معنای استفاده از دوربین، اینترنت یا سخت‌افزار‌های پیچیده نیست، تأکید کرد: شهر هوشمند به معنای استفاده از ظرفیت‌های آمار، اطلاعات و داده‌های شهر برای تسهیل فرآیند‌های اداره شهر و مشارکت شهروند در اقتصاد شهری است. اشرفی اظهار کرد: مدیران با استفاده از آمار و تحلیل داده‌ها می‌توانند تصویر صحیحی نسبت به آینده در ذهن خود ترسیم کنند و بر اساس این تصویر درست، تصمیماتی اتخاذ کنند که به دور از هرگونه سلیقه‌محوری، بر اساس داده‌های معتبر و قابل دفاع باشد. معاون شهردار تهران تصریح کرد: مجموعه شهرداری تهران به عنوان مهم‌ترین نهاد عمومی شهر تهران با پیچیدگی‌های متعدد محیطی مواجه است و نیاز دارد تا برای مدیریت اثربخش و کارای شهر تهران، سازمانی هوشمند و چابک داشته باشد و بی‌شک پیش‌نیاز اولیه و اصولی در کلیه تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سنجش سیاست‌های اتخاذشده، وجود آمار دقیق، به‌روز و باکیفیت است. وی برنامه‌ریزی و استفاده از آمار برای تغییر روند‌های مدیریت شهری در جهت بهبود فرآیند‌های مدیریتی را یک ضرورت دانست و گفت: مدیران شهری می‌توانند با گردآوری اطلاعات درست و ارائه شفاف آن‌ها به خبرگانی که چگونگی تجزیه، تحلیل، تفسیر و استفاده از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها را می‌دانند، خود را به درک متقنی از چگونگی تغییر مدیریت شهری برسانند و چگونگی دستیابی به شیوه‌ای هوشمندانه برای حرکت در جهت موفقیت را دریابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار