کد خبر: 933031
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
مدیرعامل پالایش نفت تبریز:
مدیرعامل پالایش نفت تبریز با رد اظهارنظرهای غیرکارشناسی پیرامون آلایندگی پالایشگاه تبریز هشدار داد چنانچه از این به بعد اظهارات غیرکارشناسی از سوی افراد فاقد صلاحیت درباره آلایندگی پالایشگاه مطرح شود پیگیری قانونی می‌کنیم.

غلامرضا باقری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:  شرکت پالایش نفت تبریز با حمایت‌ها و نظارت‌های کارساز و بی‌دریغ مراجع ذیصلاح استانی در طول سال‌های اخیر همواره یکی از پیشگامان صنایع شمال‌غرب در خصوص اجرای پروژه‌های زیست محیطی بوده است.

وی گفت: به طوریکه در پنج سال گذشته اجرای 15 عنوان پروژه زیست محیطی با اعتبار بالغ بر 364 میلیون یورو و 406 میلیارد ریال در دستور کار این پالایشگاه بوده که از این میان 10 پروژه به بهره‌برداری رسیده‌اند.

باقری افزود:از جمله می‌توان به پروزه بنزین سازی جدید با هدف تولید بنزین پاک، پروژه بازیافت گازهای ارسالی به فلر و پروژه تصفیه گازوئیل با هدف تولید گازوئیل منطبق با استاندارد یورو 5 اشاره کرد.

وی افزود: طرح جامع پالایشگاه تبریز نیز با رویکرد کاهش تولید نفت کوره و افزایش تولید محصولات با ارزش مانند بنزین و گازویل پاک و منطبق با استاندادهای زیست محیطی روز با اعتبار بالغ بر 10.6 میلیارد یورو در دستور کار این شرکت قرار دارد.

باقری گفت:امید است با حمایت‌های استانی و ملی و تامین منابع مالی ( فایناس) با اجرای این طرح گامی بلند در شکوفایی اقتصادی و زیست محیطی منطقه برداشته شود.

مدیرعامل پالایش نفت تبریز خاطرنشان کرد: 270 میلیون یورو برای تولید بنزین پاک  و 70 میلیون یورو برای تولید گازوئیل پاک در پالایشگاه تبریز هزینه شده است.

باقری با بیان اینکه سالانه 2 هزار و 500 اصله درخت در حوالی پالایشگاه تبریز کاشته می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته 23 هزار اصله درخت در محیط پالایشگاه کاشته شده است و اگر شهرداری منطقه هفت تبریز چناچه زمین خالی بدهد حاضریم آب آن را طریق پساب تسویه شده تامین و اقدام به درختکار کنیم.

باقری با اشاره به اینکه 3 میلیون بشکه نفت خام و انواع مواد نفتی از ورودی تا خروجی پالایشگاه تبریز جریان یا توقف دارد، گفت:  روزانه 110 هزار بشکه نفت در این پالایشگاه تصفیه می‌شود.

وی گفت:  از هر 100 کیلو مواد نفتی که وارد پالایشگاه می‌شود، 5 درصد سوخته می‌شود تا تبدیل به 95 کیلوگرم بنزین، گازوئیل، قیر، روغن و گوگرد یا سایر فرآورده‌های نفتی شود.

باقری با بیان اینکه پسماندهای پالایشگاه هم به خوبی مدیریت می‌شود، از 31 دودکش پالایشگاه وضعیت 30 دودکش استاندارد بود و یک دودکش در مرحله اصلاح برای استانداردسازی است.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با بیان اینکه آخرین تذکر دریافتی این مجموعه از اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی به یک سال قبل مربوط می‌شود، وجود پرونده در دادستانی را رد و اذعان کرد: از 31 دودکش پالایشگاه تبریز تنها یک دودکش ایراد دارد و برای رفع آن اقدام کرده‌ایم. 

وی، از خرید کاتولیست به مبلغ 12 میلیون یورو جهت ارائه‌ی بنزین پاک به مردم خبر داد و گفت: در راستای حفظ محیط زیست کل بنزین تولیدی خود را تا پایان سال جاری پاک می‌کنیم و بدین‌منظور علی‌رغم تحریم‌ها کاتولیست‌ را به تبریز می‌رسانیم.

باقری با رد اظهارنظرهای غیرکارشناسی پیرامون آلایندگی پالایشگاه تبریز تصریح کرد: در طول سال‌های اخیر برای جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات بسیاری صورت گرفته است اما عده‌ای همچنان با نگاهِ سنتی و بر اساس ذهنیتی قدیمی می‌گویند پالایشگاه آلاینده است، چنانچه این اظهارات غیرکارشناسی از سوی افراد فاقد صلاحیت مطرح شود پیگیری قانونی می‌کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز از پرداخت 600 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده توسط این مجموعه تا پایان سال‌جاری خبرداد و عنوان کرد: قطعاً سهم استانی را اداره مالیات کشور لحاظ می‌کند و حقِ شهرداری تبریز و سایر ارگان‌ها نیز از این مالیات پرداخت می‌شود.

سعید نیکوخصلت دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه اخیر شورای شهر تبریز گفته بود، با وجود تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها عملا هیچ تفاوتی در وضعیت آلودگی تبریز شاهد نبودیم و این نشان می‌دهد که چند مجموعه صنعتی که فعلا فعال هستند از جمله پالایشگاه تبریز، اصلی‌ترین منابع آلودگی به شمار می‌آیند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر