کد خبر: 933020
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
برای نخستین بار در کشور به‌زودی انجام می‌ٰشود
مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی تبریز با هدف حفظ محیط زیست طرح جمع‌آوری و امحای گازهای آلاینده واحد ABS را به زودی راه‌اندازی می‌کند.

سیاوش درفشی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طرح جمع‌آوری و امحای گازهای آلاینده واحد ABS به روش RTO  برای نخستین بار در کشور در روزهای آینده در مجتمع پتروشیمی تبریز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در این زمینه استفاده از سیستم RTO به منظور کاهش و یا حذف آلاینده‌های گازی، پس از انجام مطالعات و بررسی‌های فنی و کارشناسی صورت گرفته به عنوان روش اصولی و بهداشتی برای دفع آلاینده‌ها تعیین و اقدامات لازم برای خرید، نصب و راه‌اندازی آن در داخل مجتمع پتروشیمی تبریز در دستور کار قرار گرفت.

درفشی گفت: با اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از گازهای ترکیبات آلی فرار VOC موجود در واحد ABS از سطح  این واحد از طریق یک شبکه کانال­ کشی به کمک سیستم دمنده جمع‌آوری شده و به یک کوره مخصوص ارسال و در دمای 800 تا 1000 درجه سانتیگراد به صورت صحیح و اصولی امحاء می‌شود.

وی اضافه کرد: این سیستم دفع آلاینده با همکاری شرکت ایتالیایی که قرار بود در مدت ۱۲ ماه اجرا شود در مدت ۱۰ ماه انجام شده است.

درفشی خاطرنشان کرد: برای بخش نصب  و اجرای سیستم RTO  و ساخت دودکش مربوطه و همچنین طراحی و اجرای لوله‌کشی سایت ABS  در قالب قردادهای جداگانه به شرکت های ایرانی واجدالشرایط واگذار و اجرا شد.

درفشی اضافه کرد: پروژه‌ RTO مراحل پایانی خود را طی می‌کند و ظرف دو هفته‌ی آینده شاهد بهره‌برداری آن با هزینه‌ی 64 میلیارد تومانی خواهیم بود.

وی  افزود: واحد ABS پتروشیمی تبریز جهت تولید پلیمر ABS (آکریلو نیتریل بوتادین استایرن مونومر) تحت لیسانس شرکت Samsung کره جنوبی از سال 1382 راه اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

نصب و راه اندازی آنالایزرهای غبار محیطی، منواکسید کربن وگازهای آلی فرار

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در راستای ایفای تعهدات زیست محیطی آنالایزرهای غبار محیطی، منواکسید کربن وگازهای آلی فرار در دو ایستگاه داخل مجتمع پتروشیمی تبریز نصب و راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: در آنالایزر گازهای آلی فرار از تکنولوژی فوتو آیونیزیشن دیود، آنالایزر منواکسید کربن از تکنولوژی اسپکترومتری و آنالایزر غبار از تکنولوژی لیزری استفاده شده است و مطابق با شیوه نامه سازمان حفاظت محیط زیست است.

 پوشش‌گذاری حوضچه‌ها، جمع‌آوری و امحاء گازهای  VOC

درفشی ادامه داد: همچنین پوشش‌گذاری حوضچه‌ها، جمع‌آوری و امحاء گازهای  VOC  به منظور حذف آلاینده‌های زیست محیطی در سطح پوشش‌دهی ۱۳۰۰ مترمربع در واحد تصفیه پساب با مدیریت واحد پروژه ها به مرحله اجرا در مدت یک سال اجرا شده است.

وی گفت: این پروژه با ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار یورو سرمایه گذاری تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد.

کسب جایزه مدیریت انرژی صنعت نفت از سوی پتروشیمی تبریز

مدیرعامل پتروشیمی تبریز در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: شرکت پتروشیمی تبریز موفق به اخذ اولین جایزه مدیریت انرژی صنعت نفت در بین ۵۸ شرکت شد.

وی افزود: اولین جایزه مدیریت انرژی در صنعت نفت با حمایت وزارت نفت و با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (Unido) در سال جاری پس از چند مرحله ارزیابی توسط سازمان بهینه سازی سوخت از طرف وزارت نفت و Unido در سطح شرکتهای عملیاتی برگزار شد که شرکت پتروشیمی تبریز موفق به اخذ جایزه مدیریت انرژی وزارت نفت در بین ۵۸ شرکت مجموعه وزارت نفت شد.

پتروشیمی تبریز صنعت سبز

درفشی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز براساس استانداردهای بین‌المللی زیست محیطی طراحی شده و در حفاظت از محیط زیست پیشرو است تصریح کرد: آلایندگی پتروشیمی تبریز به صفر رسیده و بین صنایع پتروشیمی کشور به عنوان صنعت سبز شناخته می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز به فرآیند مدیریت زیست محیطی ، تصفیه خانه متمرکز و سیستم زباله‌سوز پیشرفته اشاره کرد و اینکه پتروشیمی تبریز اولین شرکت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که در سال ۱۳۷۹ مدیریت زیست محیطی را شروع کرده است. 

درفشی در ادامه گزارش خود به گسترش فضای سبز پتروشیمی تبریز، نگهداری و گسترش گلخانه‌های موجود، مدیریت اصولی پسماندهای تولیدی مجتمع، پروژه‌های بازیاتی گازهای ارسالی به مشعل اصلی مجتمع، پروژه انتقال الفین جهت بازیافت هیدروکربن ها، پروژه هیدروژناسیون انتخابی، باز چرخانی کلیه پساب های موجود در سطح مجتمع اشاره کرد.

درفشی در خصوص توسعه فضاهای سبز تصریح کرد: گسترش فضای سبز در داخل و خارج از سایت پتروشیمی ،حفظ و توسعه فضای سبز گسترده داخل پتروشیمی(حدود ۱۰۰ هکتار)که تقریباً یک چهارم از فضای کل پتروشیمی را شامل می‌شود، نگهداری و گسترش گلخانه های موجود در مجتمع و احداث بوستان پتروشیمی در منطقه جنگلکاری عون بن علی از جمله این طرح‌ها  هستند.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی تبریز در حفاظت از محیط زیست پیشرو است و با حرکت در جهت رسیدن به آرمان خود و رعایت سه نکته مهم بدون خطا، بدون حادثه و بدون آلایندگی امیدواریم پتروشیمی تبریز را نگین صنایع پتروشیمی ایران تبدیل کنیم.

درفشی، به پروژه مدیریت اصولی پسماندهای تولیدی مجتمع مطابق قوانین ملی و بین‌المللی مدیریت پسماندها اشاره و افزود: با انجام این پروژه کلیه پسماندهای تولیدی سطح مجتمع مطابق قوانین ملی و بین‌المللی مدیریت پسماندها طبقه بندی گردیده و فرآیند تولید، جمع‌آوری، بسته‌بندی، نگهداری موقت، حمل و نقل و تعیین تکلیف نهایی پسماندها مشخص شده و تحت نظارت واحد محیط زیست کنترل و مدیریت می‌گردد.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: پتروشیمی تبریز در حفاظت از محیط زیست پیشرو است و با آرمان خود پتروشیمی تبریز را نگین صنایع پتروشیمی ایران خواهیم کرد.

 

استقرار استاندارد ایزو 14051 برای هزینه ­یابی جریان مواد ( MFCA )

درفشی اضافه کرد: در بسیاری از صنایع، افزایش بهره­ وری، کاهش ضایعات و کاهش اثرات زیست ­محیطی راهبردی هزینه بر تلقی شده و اجبار ناشی از مقررات و دستورالعمل‌های ملی و بین ­المللی به‌عنوان نیروی محرکه اجرای آن‌ها شناخته می‌­شوند و برخلاف این دیدگاه، در راستای هدف ایزو ١۴٠٠١ که استانداردی جهانی برای ایجاد و برقراری نظام مدیریت زیست ­محیطی در یک سازمان است، ایزو 14051 با تکیه ‌بر هزینه ­یابی جریان مواد، راهبردی برای کاهش اثرات زیست‌محیطی در کنار سود اقتصادی است و می­‌تواند توسط تمام سازمان‌ها، صرف ‌نظر از بزرگی یا کوچکی، تولیدی یا خدماتی بودن آن مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: این استاندارد در حال حاضر در مجتمع پتروشیمی تبریز استقرار یافته است و این شرکت مفتخر به دریافت اولین گواهینامه استقرار MFCA از طرف سازمان ملی بهره وری ایران شده است.

درفشی گفت: در روش هزینه ­یابی معمول، همه هزینه‌­ها (مواد اولیه، فرآیند، دفع پسماند، استهلاک، قطعات یدکی، پرسنلی و رفاهی) به محصولات نهایی اختصاص داده می­‌شود و ارزش هدر رفته مشخص نیست؛ اما در مقابل، در MFCA، هزینه­‌ها به محصولات نهایی و پسماند مواد هدر رفته اختصاص داده می­‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز  گفت: در نتیجه از هیچ هدر رفتی صرف­ نظر نمی‌­شود و همه هدر رفت‌ها به شکل هزینه شفاف‌­سازی می‌­شوند. با شفاف سازی تمام هزینه‌عای مثبت و منفی، زمینه برای تدوین و اولویت‌بندی استراتژ‌‌یهای مناسب به منظور به حداقل رساندن هزینه­های منفی و افزایش بهره­ وری تولید مهیا می­‌گردد. روش MFCA با کاهش ضایعات ،کاهش هزینه ­ها و بهبود عملکرد زیست محیطی به طور همزمان به عنوان ابزار تصمیم‌­گیری برای مدیران صنایع و مدیران سطوح بالا عمل می­‌کند.

وی به رتبه اول پتروشیمی تبریز در کسب گواهی مدیریت انرژی از بین 58 شرکت صنایع پتروشیمی کشور اشاره و یادآور شد: نتیجه‌ی بازرسی‌های متعدد نشان داد پتروشیمی تبریز در مصرف آب، گاز، برق، گازوئیل و... پایین‌تر از حد استاندارد عمل می‌کند.

درفشی در پایان سخنان خود خواستار حفظ برند پتروشیمی تبریز به‌عنوان مجموعه‌ای اشتغال‌زا شد و اذعان کرد: این مجموعه به 35 کشور دنیا صادرات دارد و برخی کشورها در تهیه‌ی محصولِ مورد نیازشان پیگیر خرید تولیدات تبریز هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر