کد خبر: 932975
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
به نظر می‌رسد فرانسه همان سیاستی را در مقابل عربستان سعودی در رابطه با قتل جمال خاشقجی در پیش گرفته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا آن را اجرا می‌کند.
به نظر می‌رسد فرانسه همان سیاستی را در مقابل عربستان سعودی در رابطه با قتل جمال خاشقجی در پیش گرفته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا آن را اجرا می‌کند. وزیر خارجه فرانسه ضمن انتقاد از آلمان برای تعلیق فروش تسلیحات به عربستان، در ظاهر از اعمال تحریم‌ها علیه ریاض سخن گفت: تا بدین ترتیب برای سعودی‌ها در روشن شدن ماجرای قتل خاشقجی، زمان بخرد.
کشور‌های اروپایی که روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارند و با فروش تسلیحات پیشرفته به عربستان درآمد‌های هنگفتی را از این طریق کسب کرده‌اند، با اینکه دست داشتن مقامات ارشد سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه منتقد سعودی تأیید شده است، به نظر می‌رسد قصد ظاهرسازی دارند و برای اینکه خود را مدافع حقوق بشر نشان دهند، سیاست دوپهلو را در پیش گرفته‌اند و توقف فروش تسلیحات برای تحریم عربستان سعودی را به روشن شدن پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی منوط کرده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه روز چهار شنبه در سخنانی اعلام کرد: «اگر تحقیقات دست داشتن مقامات عربستان در قتل خاشقجی را اثبات کند، فرانسه اعمال تحریم علیه عربستان را منتفی نمی‌داند». ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با رادیو آر تی ال گفت: «تا زمانی که مسئولان قتل خاشقجی و شرایط قتل او اعلام یا ارزیابی نشود ما به درخواستمان برای روشن شدن حقیقت ادامه خواهیم داد». وی افزود: «اقدامات ضروری در قبال مسئولان این رخداد انجام خواهد شد. فرانسه اعمال تحریم‌ها علیه عربستان را منتفی نمی‌داند». پاریس یکی از صادر‌کنندگان سلاح، کالا‌های لوکس و دیگر موارد به ریاض است. وی اهمیت تأثیر فروش سلاح به عربستان بر اقتصاد فرانسه را کم دانست و گفت: «فروش سلاح به عربستان تنها ۷ درصد از کل صادرات سلاح فرانسه را تشکیل می‌دهد و دولت این کشور در این باره به ریاض تکیه ندارد». لودریان گفت: «آلمان خیلی زود درباره عربستان اقدام کرده، ما باید منتظر نتایج تحقیقات شناسایی مجرمان قتل خاشقجی باشیم». آلمان در پی قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی فروش سلاح به عربستان را به حالت تعلیق در آورد. اظهارات وزیرخارجه فرانسه درحالی است که هفته گذشته امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور با تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی در رابطه با قتل خاشقجی مخالفت کرد و گفت که این مسئله ارتباطی با پرونده خاشقجی ندارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هم که رابطه بسیار نزدیکی با دربار پادشاهی سعودی دارد، با توقف فروش سلاح به عربستان مخالفت کرده است و مدعی شده که توقف چنین تجارت پرسودی بیش از آنکه به عربستان ضربه بزند به اقتصادی امریکا آسیب می‌زند و به همین خاطر قصد ندارد از مسئله عقب نشینی کند.
از سوی دیگر، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی امریکا هم قصد بازنگری در روابط با عربستان را دارند. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، مراکز آموزشی امریکا و دانشگاه‌ها که در طول یک دهه اخیر بیش از ۳۵۰میلیون دلار از دولت عربستان دریافت کرده‌اند، اکنون پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول برخی از این مراکز آموزشی به دنبال بازبینی روابط خود با ریاض هستند. واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «از سال ۲۰۱۱ تاکنون دست‌کم ۳۵۴ میلیون دلار از سوی دولت سعودی و یا مؤسسات این کشور به ۳۷مدرسه و کالج داده شده است. به طور مثال دانشگاه نورث وسترن در اوانستون ۱۴میلیون دلار از یک مرکز تحقیقاتی سعودی دریافت کرده است». بسیاری از این پول‌ها که به کالج و مؤسسات آموزشی امریکا داده می‌شود در قالب یک برنامه بورسیه و تأمین هزینه‌ها برای دانشجویان سعودی است که در امریکا تحصیل می‌کنند، اما دست‌کم ۶۲میلیون دلار در قالب قرارداد‌ها و یا هدایایی است که پادشاهی به شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی می‌دهند. اگرچه برخی از این قرارداد‌ها پیش از سال گذشته میلادی متوقف شده است، اما قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول باعث شده است برخی از مراکز آموزشی، کالج‌های امریکایی، توافق‌های کنونی و آتی را مورد بازبینی قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار