کد خبر: 932933
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
انتقاد شورای اسلامی کار از سوءاستفاده برخی کارفرمایان
عضو هیئت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار درباره مشکلات کارگران گفت: عده‌ای برای گرفتن وام‌های کلان و دریافت مطالبات خود، کارگران را بهانه می‌کنند که اگر این مبلغ به ما پرداخت نشود حاضر به ادامه مسیر نیستیم و مجبور به اخراج کارگران هستیم.
عضو هیئت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار درباره مشکلات کارگران گفت: عده‌ای برای گرفتن وام‌های کلان و دریافت مطالبات خود، کارگران را بهانه می‌کنند که اگر این مبلغ به ما پرداخت نشود حاضر به ادامه مسیر نیستیم و مجبور به اخراج کارگران هستیم.

همواره امکانات دولتی اعم از وام، تسهیلات و حتی برخی معافیت‌ها به صنایع بزرگ کشور تعلق دارد. در این میان صنعت خودرو‌سازی ایران به دلیل ظرفیت‌های اشتغالزایی در آن و سایر زیر‌مجموعه‌هایش یکی از صنایعی است که در سال‌های اخیر از بیشترین حمایت‌های دولتی برخوردار بوده است. به گزارش تسنیم، ۱۳ مرداد‌ماه سال‌جاری بود که انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نامه‌ای به علی ربیعی، وزیر سابق کار اعلام کردند که انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور به عنوان متولی صنعت قطعه‌سازی کشور و با دارا بودن ۸۵۰ هزار شاغل در قالب ۱۰۵۰ شرکت قطعه‌ساز که اعضای این انجمن هستند. بدین وسیله به اطلاع می‌رساند که بحران‌های اقتصادی که در ماه‌های اخیر دامنگیر کشور شده است. مخرب‌ترین و ویرانگرترین تأثیرات را بر پیکره این صنعت گذاشته است که در صورت عدم ورود وزارت‌های صمت، اقتصاد و کار به این موضوعات، موجب تعطیلی نیمی از واحد‌های تولیدی قطعه در کشور و متعاقب باعث بیکاری بیش از ۴۵۰ هزار نفر از شاغلان این صنعت خواهد شد.

اما دلیل این ماجرا چیست؟
افزایش رقم بدهی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌سازی، تخصیص نیافتن ارز کافی به قطعه‌سازان برای تأمین مواد‌اولیه با منشأ خارجی، تخصیص دیرهنگام ارز مورد‌نظر قطعه‌سازان که عملاً تأمین مواد خارجی را متوقف کرده است، افزایش افسار‌گسیخته مواد‌اولیه داخلی (فولاد، آلومینیوم، مس، برنج و محصولات پتروشیمی)، فشار‌های مضاعف گمرکی، بیمه‌ای و مالیاتی و... از مواردی که است که احتمال بیکاری کارگران قطعه‌سازی‌ها را فراهم آورده است. از سوی دیگر تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران نیز زمینه را برای بیکاری کارگران بیشتر فراهم می‌کند. در این میان نیز به نظر می‌رسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند‌مدتی را در پیش نگرفته‌اند و تنها به ذخیره سازی قطعات روی آورده‌اند. این راهکار درست و منطقی نیست؛ چراکه شاید فقط تا آخر سال جواب دهد و مشخص نیست در سال‌های آینده چگونه می‌خواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم؟ اما تا بوده اینگونه بوده است که زور کارفرمایان هنگام مقابله با مشکل به کارگران می‌رسد و تعدیل نیرو اولین راهکار در جهت حل مشکل و پاک کردن صورت مسئله است. علی خدایی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار درباره بیکاری قطعه‌سازان می‌گوید: همواره کارفرمایان با هر مشکلی که روبه‌رو می‌شوند، کارگران را بازیچه دست خود می‌کنند و اولین راهکار آن‌ها تعدیل نیروی کار است. وی با بیان اینکه هر کسی از هر جایی مطالبه‌ای دارد کارگران را گرو می‌گیرد، گفت: قطعه‌سازی‌ها مگر راهکار‌های قانونی برای گرفتن مطالبات خود ندارد؟ چرا بلافاصله تا اتفاقی می‌افتد، اخراج کارگر، تهدیدِ همه می‌شود؟ وی افزود: دولت و وزارت صنعت باید به این قضایا رسیدگی کنند. مگر در این وضعیت امنیت شغلی و معیشتی دغدغه‌های کارگران کم است که هر کسی به هر دلیلی دنبال منفعتی است. حتی عده‌ای برای گرفتن وام‌های کلان کارگران را بهانه می‌کنند که اگر این وام به ما پرداخت نشود حاضر به ادامه مسیر نیستیم و مجبور به اخراج کارگران هستیم. حتی گاهی برای اینکه بتوانند حرفشان را به کرسی بنشانند، یک تعداد کارگر را به صورت صوری اخراج می‌کنند تا به خواسته‌های خود برسند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار