کد خبر: 932890
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
فرمانده انتظامی استان اصفهان:
انسان ها از دیرباز به دنبال راه کاری بودند تا بتوانند در جنگ ها آسیب های کمتری ببینند و با کمترین هزینه و تلفات بر دشمن خود فائق بیایند. ساختن قلعه های بزرگ و محکم، کندن خندق، استتار و اختفاء از جمله این راه کارها بود. امروزه از راهکارهای مقابله با جنگ ها به عنوان پدافند غیر عامل نام می برند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی فرمانده انتظامی استان اصفهان در باره با نقش پدافند غیرعامل در کاهش تهدیدات امنیتی می گوید :پیشرفت فناوری و به‌کارگیری تسلیحات هوشمند و نامتعارف، جنگ‌ها ماهیت پیچیده و مخرب‌تری به خود گرفته است از این رو اتخاذ راهکارهای پدافند غیرعامل بهترین راهی است که باید در مقابل این تهدیدات به کار گرفت.
جنگ و اثرات آن به عنوان پدیده های غیرقابل انکار، همواره در زندگی بشر وجود داشته است. عواملی مانند تضاد در افکار و اندیشه ها، اخلافات قومی و قبیله ای، قدرت طلبی و چنگ اندازی به منابع و منافع دیگران، هر یک می تواند دلیلی برای وقوع یک جنگ باشد. به همین دلیل انسان ها از دیرباز به دنبال راه کاری بودند تا بتوانند در جنگ ها آسیب های کمتری ببینند و با کمترین هزینه و تلفات بر دشمن خود فائق بیایند. ساختن قلعه های بزرگ و محکم، کندن خندق، استتار و اختفاء از جمله این راه کارها بود. امروزه از راهکارهای مقابله با جنگ ها به عنوان پدافند غیر عامل نام می برند.
تعریف پدافند غیرعامل
پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به کارگیری آن ها مستلزم استفاده از جنگ افزار نیست، اما اجرای آن ها موجب پیشگیری از حمله های احتمالی دشمنان می شود یا تلفات و خسارت های ناشی از تهاجم آن را کاهش می دهد.
اهمیت پدافند غیرعامل
از دیگر سو، جنگ های عصر جدید، به جنگ های نظامی و فیزیکی محدود نمی شود و سران استکبار در طی چند دهه اخیر، برای رشد تسلط خود بر جهان و کاهش قدرت کشورهای مستقل، جنگ های نرم و ابزارهای آفندی غیرمستقیم را به کار گرفته اند.
تحریم، فشار اقتصادی، شیوع بیماری، دامن زدن به ناآرامی های اجتماعی، تهاجم فرهنگی، اعتصاب، تضعیف خودکفایی صنعتی و کشاورزی و ... از جمله ابزارهایی است که استفاده از آن در جنگ های جدید به سرعت متداول شده است.
با پیشرفت فناوری و به‌کارگیری تسلیحات هوشمند و نامتعارف، جنگ‌ها ماهیت پیچیده و مخرب‌تری به خود گرفته است، تعرض و قدرت‌طلبی استکبار جهانی و کشورهای زورمدار به بهانه‌های واهی به سایر ملل و کشورهای جهان در شکل و ماهیت جدید توسعه یافته و هر روز در گوشه‌ای از جهان شاهد کشتار انبوه مردم و تخریب، انهدام منابع، سرمایه‌ها و زیرساخت‌های ملی کشورها بر اثر آتش ویران‌گر دشمنان هستیم که با وضعیت کنونی این روند، متوقف نشده و ادامه خواهد یافت.از این رو اتخاذ راهکارهای پدافند غیرعامل بهترین راهی است که باید در مقابل این تهدیدات به کار گرفت و اهمیت این مقوله در این جا متجلی می شود.
پدافند غیرعامل از دیدگاه قرآن
موضوع پدافند غیر عامل و بهره گیری از منافع آن تنها زاییدۀ عقل انسان ها نبوده و خداوند بزرگ که مخزن تمام علوم نزد اوست، در آیۀ 80 سورۀانبیاء می فرماید: و ما به او )حضرت داوود )ع(( ساخت زره را تعلیم دادیم تا شما را از آسیب جنگ درامان بدارد. در این آیه یکی از ابزارهای پدافند غیر عامل با اراده و هدایت مستقیم الهی بیان شد.
همچنین در آیه 60 سوره انفال آمده است: شما)مؤمنان( در مقام مبارزه با آن کافران، خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه، تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان استفاده کنید.
پدافند غیرعامل از منظر مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) به کارگيري اصول پدافند غيرعامل و دفاع غيرنظامي را در قالب سياست هاي کلي نظام در موضوع پدافند غيرعامل در13 بند در تاريخ 29 اسفند 1389 تصويب و براي اجرا به دولت و مسوولان نظام ابلاغ کردند.
معظم له ششم اسفند 1385 در دیدار با مسئولان کشور فرمودند: امروز اهمیت پدافند غیر عامل باید برای مسئولان شناخته شده باشد. اهتمام شما کار را پیش می برد.
ایشان همچنین در دیدار با مسئولان سازمان پدافند غیرعامل در هفتم آبان ماه 1391 فرمودند: پدافند غیر عامل مثل مصونیت سازی بدن انسان است. از درون ما را مصون می کند...ببینید چقدر مهم است.ما این حالت را در کل پیکرۀکشور و جامعه، در دستگاه های مختلف به وجود بیاوریم .کاری کنیم که ما مصونیت در خودمان به وجود بیاوریم .این با پدافند غیر عامل تحقق پیدا می کند. بنابراین مسئلۀ بسیار مهمی است که بایستی راه بیفتد... بنابراین پدافند غیر عامل یک اصل خواهد بود برای همیشه نه برای یک مقطع خاصی.
پدافند غیرعامل به عنوان بهترین ابزار دفاع
پدافند غیرعامل با مفهوم کلی «ایجاد آمادگی و دفاع در برابر تهاجم، بدون استفاده از سلاح و درگیر شدن مستقیم»، امروزه به عنوان عمده‌ترین راه شناخته شده برای ایستادگی در برابر طمع‌ورزی‌های دشمنان محسوب می‌شود.
پدافند غیرعامل در شرایط کنونی، برای همه دستگاه ها و بخش های دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. در وضعیتی که دشمنان با انواع ابزارها سعی در تضعیف جمهوری اسلامی ایران داشته و در این راه از هیچ کاری فروگذار نمی کنند؛ افزایش توان مقابله با آن ها از جمله نیازهای ضروری کشور است که باید در همه بخش ها و از سوی همه اقشار دنبال شود.
کارشناسان نظامی، پدافند غیرعامل را در بهترین شیوه دفاع ارزیابی می کنند؛ چون بیشترین تهدیدات موجود علیه کشور، تهدیدات نرم است و اگر جامعه ایرانی از حیث نرم افزاری و سخت افزاری به ابزارهای پدافند غیرعامل مجهز باشد، این تهدیدات کمترین اثری از خود باقی خواهند گذاشت.
امنیت و پدافند غیرعامل
امنیت یکی از مهمترین بسترهایی است که همواره مورد هدف حمله های دشمن قرار داشته و دشمنان انقلاب که همواره از تضعیف این امنیت با اعمال تهدیدات خارجی عاجز بوده اند؛ در طی سال های اخیر، تضعیف امنیت از داخل را در دستور کار خود قرار داده و سلسله اقدامات هدفمندی را در این مسیر کلید زده اند.
نیروی انتظامی نیز به عنوان متولی نظم و امنیت داخلی، از این حمله ها و هجمه ها مصون نمانده و دشمن، تضعیف نیروی انتظامی را نیز برای رسیدن به اهداف خود در اولویت قرار داده است.
هجمه علیه نیروی انتظامی، انتشار شایعات بی پایه در خصوص اقدامات پلیس و تلاش زیاد برای خدشه دار کردن وجهه مقتدر و در عین حال مهربان پلیس در نظر جامعه ایرانی از جمله اقداماتی است که دشمنان انقلاب آن را دنبال کرده اند.
مضاف بر این، نیروی انتظامی به عنوان یکی از نیروهای مسلح کشور، باید همیشه خود را در برابر تهدیدات دشمن ایمن نگاه دارد و در این راه، باید همه تجهیزات و ساختارهای نرم افزاری و سخت افزاری خود را با اجرای پدافند غیرعامل از حملات دشمن مصون سازد.
نقش پدافند غیرعامل در ماموریت های پلیس
پر واضح است، پدافند غیرعامل در ماموریت های پلیس، می تواند نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای داشته باشد. نیروی انتظامی همانند سایر نیروهای مسلح و مراکز حساس، با به کارگیری اصول پدافند غیرعامل، می تواند نیروها و اماکن و تجهیزات خود را در برابر تهدیدات و آسیب ها به نحو احسن حفاظت کرده و بتواند در مواقع بحرانی و حساس خدمت رسانی بهتری به مردم در زمینه تامین امنیت و آرامش ارائه کند.
بسیاری از وظایف و اقدامات روزمره پلیس، همسویی کاملی با اقدامات لازم برای تقویت پدافند غیرعامل در کشور دارد که از جمله می توان به طرح های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آسیب های فضای مجازی اشاره کرد.
فضای مجازی و تهدیدات نرم
مقابله با تهدیدات سایبری به عنوان یکی از بسترهای مهم پدافند غیرعامل، ماموریتی است که بخش عمده آن به پلیس محول شده و پلیس فتای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با نظارت کامل بر فضای سایبری، ماموریت مقابله با تهدیدات سایبری و نفوذ و خرابکای احتمالی دشمن از این منفذ به عهده دارد.
دشمن در طی همه این سال ها، فضای مجازی را به عنوان یکی از ساده ترین راه های نفوذ و فتنه انگیزی تلقی کرده و سرمایه گذاری عظیمی برای استفاده از این ابزار در راستای اهداف خود کرده است. اثرگذاری بر افکار عمومی جامعه با انتشار اخبار غلط از یک سو و طراحی حمله های سایبری به سامانه های حساس کشور از سوی دیگر، دو هدفی است که دشمن در بستر سایبری به دنبال آن است و اجرای طرح های پدافند غیرعامل برای ارتقای امنیت فضای سایبری کشور به همین دلیل صورت گرفته است که این امر در نیروی انتظامی نیز تا کنون با دقت فراوانی صورت پذیرفته است اما به هر صورت باید در برابر تهدیدات نو نیز آمادگی داشت و این روند را ادامه داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر