کد خبر: 932817
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
تمجید AFC از فینالیستی که همه موانع را پشت سر گذاشت
شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تا دو هفته دیگر به پایان می‌رسد و این در حالی است که هنوز هیچ نماینده‌ای از فوتبال ایران نتوانسته فاتح این رقابت‌ها شود
شيوا نوروزی
شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تا دو هفته دیگر به پایان می‌رسد و این در حالی است که هنوز هیچ نماینده‌ای از فوتبال ایران نتوانسته فاتح این رقابت‌ها شود، اما امسال پرسپولیس یک پای فینال است و تیم ژاپنی نیز دیگر فینالیست این دوره محسوب می‌شود. نماینده ایران در یک قدمی قهرمانی است، آن هم در حالی که آخرین قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا به دهه ۷۰ برمی‌گردد.

بهترین‌های آسیا
شاید در ابتدای این فصل لیگ قهرمانان حتی خوش‌بین‌ترین هوادار پرسپولیس هم تصور نمی‌کرد تیمی که از نقل و انتقال بازیکن محروم بود تا فینال آسیا پیش‌روی کند. انتقال جنجالی مهدی طارمی به تیم ترکیه‌ای برای سرخپوشان خیریتی جز محرومیت بین‌المللی در پی نداشت. رفت و برگشت مهاجم جنجالی از ریزه‌اسپور به پرسپولیس محرومیت سنگین قرمز‌ها از دو پنجره نقل و انتقالات از سوی فیفا را به دنبال داشت. البته طارمی هیچ مسئولیتی را به گردن نگرفت و در آخر هم به یک تیم عربی ترانسفر شد، اما هنوز که هنوز است پرسپولیس چوب مجازات پرونده او را می‌خورد تا جایی که این تیم دو سال است که نتوانسته بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرد. با این حال و به‌رغم تمام چالش‌های موجود پرسپولیس با انگیزه‌ای مثال زدنی تک‌تک حریفانش را برد و به فینال رسید.
کنار آمدن بازیکنان پرسپولیس با شرایط سخت، مسیر را برای این تیم هموار کرد و این در حالی است که محرومیت فیفا همچنان پابرجاست، اما سه یار کلیدی برانکو از نظر AFC بهترین بازیکنان قاره آسیا هستند. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند و علی علیپور را ستاره‌های دیدار‌های رفت وبرگشت فینال خواند. در این گزارش سنگربان قرمز‌ها که شایسته جایزه مرد سال فوتبال آسیاست در گفت‌وگو با سایت AFC به آرزو‌های بزرگش اشاره و عنوان کرد: «اگر من به عنوان مرد سال آسیا انتخاب شوم، افتخار بزرگی نصیب خودم و کشورم کرده‌ام. امیدوارم این اتفاق بیفتد، چراکه همیشه این یکی از آرزوهایم در زندگی بوده است. می‌خواهم با پرسپولیس قهرمان شوم و تمام تمرکزم روی جام ملت‌های آسیا خواهد بود. می‌خواهم با ایران بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ شوم. دوست دارم اگر روزی ایران را ترک می‌کنم به یک تیم بزرگ اروپایی بروم.»

سهم برانکو
در روز‌هایی که تیم پرطرفدار پایتخت چوب سوءمدیریت مدیرانش را می‌خورد و معلوم هم نمی‌شود که مقصر محرومیت سنگین پرسپولیس از سوی فیفا کیست، برانکو ایوانکوویچ تیمش را به خوبی در جاده موفقیت هدایت می‌کند تا الگوی خوبی برای سایر مربیان باشد.
صدرنشینی در گروه C، غلبه بر الجزیره امارات، الدحیل و السد قطر همان مسیر سختی بود که تیم برانکو آن را پشت سر گذاشت. بدون شک تیمی که نتواند بازیکن جدید به خدمت بگیرد باید به نوعی با مشکلاتش کنار بیاید. سرمربی کروات برخلاف مربیان دیگر به جای انتقاد از وضع موجود تصمیم گرفت از توان بازیکنان جوانش استفاده کند و مسئولیت‌های مهم را هم به باتجربه‌هایش بدهد.
سرمربی پرسپولیس چه در بازی‌های داخلی و چه در آسیا بهترین تاکتیک‌ها را برای تیمش انتخاب می‌کند و شاگردانش نیز در زمین دستوراتش را به بهترین شکل پیاده می‌کنند. باید اعتراف کرد برانکو سهم زیادی در موفقیت‌های چند سال اخیر پرسپولیس داشته و صعود به فینال آسیا پس از سه سال تلاش، مزد زحمات این مربی است. سرمربی کروات با اینکه با تیم‌های ملی ایران و کرواسی موفقیت‌هایی را کسب کرده، اما قهرمانی پرسپولیس در آسیا برای او حکم بزرگ‌ترین موفقیت را خواهد داشت: «قطعاً این قهرمانی بزرگ‌ترین افتخار دوران مربیگری من خواهد بود، ولی من افتخارات مهم دیگری هم دارم؛ قهرمانی در سه لیگ کرواسی، چین و ایران را به دست آورده‌ام. من مربی تیم کرواسی بودم که در جام جهانی ۹۸ فرانسه به مقام سوم رسید و توانستم با تیم ملی ایران نیز به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار