کد خبر: 932812
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
روزگذشته سیزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که تنها در مورد مسمومیت با قرص برنج در کشور افزایش 30/5 درصدی در شش ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه را شاهد بودیم.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
روزگذشته سیزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که تنها در مورد مسمومیت با قرص برنج در کشور افزایش 30/5 درصدی در شش ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه را شاهد بودیم. بر این اساس شیوع و گستردگی مسمومیت با این آفت‌کش باعث شد، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در واکنشی خواستار در نظر گرفتن جایگزینی مناسب برای قرص برنج شود.
در سال‌های اخیر و با وجود افزایش آگاهی‌ها و ضریب نفوذ اطلاع‌رسانی در گروه‌های مختلف، رشد آماری سالانه مرگ‌و‌میر بر اثر انواع مسمومیت در کشور را شاهد هستیم و دردآور اینکه تعداد قابل‌توجهی از قربانیان انواع مسمومیت‌ها کودکان هستند. مسمومیت ناشی از ‏داروها، سموم دفع آفات، موادشیمیایی، سوء‌مصرف مواد، مسمومیت با فلزات سنگین، گیاهان سمی و گزیدگی‌ها، ‏گاز‌ها و منوکسیدکربن فهرستی از مسمومیت‌ها هستند که هرسال تعداد زیادی از هموطنان ما را به کام مرگ می‌کشاند. اگرچه آمار‌های منتشرشده در مورد مسمومیت‌ها تابع عوامل مختلف از جمله سردی و گرمی هوا، شیوع برخی بیماری‌ها و مصرف دارو برای درمان آن‌ها و میانگین سنی افراد جامعه است، با این حال گزارش‌های کلی و تحلیل آمار‌های منتشر شده در این رابطه نشان از افزایش مرگ‌و‌میر در کشور بر اثر مسمومیت است. در این رابطه محمد نعیم امینی‌فرد، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از مسمومیت‌ها باید مداخله‌های اجتماعی و روانی در زمان مناسب انجام شود در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفت: متأسفانه اغلب بخش‌های مسمومیت بیمارستان‌های کشور هنوز مرجعیت لازم را نداشته و با استاندارد‌ها فاصله دارند. بنابراین باید تلاش مناسبی شود که در مراکز درمانی و قطب‌های پزشکی مراکزی مانند بیمارستان لقمان را داشته باشیم؛ البته مهم‌تر از این بحث پیشگیری و مداخله‌های اجتماعی و روانی است که می‌طلبد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را در سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی به صورت جدی‌تر داشته باشیم.

فرهنگ مسمومیت هم مسموم است!
این نماینده مردم در مجلس دهم می‌افزاید: اگرچه این اتفاق در مراکز جامع سلامت صورت گرفته است و کارشناس بهداشت و درمان را داریم، اما در برخی موارد حضور فیزیکی صرف نیاز نیست البته فرهنگسازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای پیشگیری از مسمومیت‌ها باید مداخله‌ها به موقع انجام شود، گفت: اگر مصرف دارو‌ها نیز از حد خاصی بالاتر باشد، منجر به مسمومیت‌ها می‌شود؛ با توجه به شیوع و گستردگی مسمومیت‌ها با قرص برنج نیاز است جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفت. علاوه بر این آمار بالای مصرف دارو‌ها در جامعه از یک‌سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به صورت ناخواسته انجام می‌شود، ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و متأسفانه عوارض ناشی از مسمومیت با دارو‌ها سوق دهد. البته این امر به ویژه در مصرف دارو توسط سالمندان حائز اهمیت است.
با وجود این مسمومیت با دارو خیلی منجر به مرگ نمی‌شود و از هر ۱۰۰مرگی که به دلیل مسمومیت رخ می‌دهد، ۱۴مورد آن مسمومیت دارویی است. بنا بر اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، در میان دارو‌ها هم عمدتاً دارو‌هایی که روی سیستم مغز و اعصاب تأثیر می‌گذارند، مانند دارو‌های ضدافسردگی، آرامبخش، ضدجنون و دارو‌های ضدتشنج و مسکن‌ها بیشترین علت مسمومیت دارویی هستند.
همچنین طبق آمار سازمان بهداشت جهانی هر روز ٩٣درصد کودکان زیر ۱۵ سال یعنی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون کودک در دنیا هوایی چنان آلوده تنفس می‌کنند که سلامت آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد که شمار زیادی از این کودکان می‌میرند. به طوری که ۶۰۰ هزار کودک در سال ٢٠١٦ به علت عفونت حاد دستگاه تنفسی تحتانی که ناشی از آلودگی هوا بوده است، جان خود را از دست داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار