کد خبر: 932810
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
حماسه میلیونی حضور عاشقان حسینی در راهپیمایی اربعین و همچنین راهپیمایی هزاران نفری عاشقان جامانده از کاروان عشق، یکبار دیگر به سرمنزل مقصود رسید.
زهرا چيذری
حماسه میلیونی حضور عاشقان حسینی در راهپیمایی اربعین و همچنین راهپیمایی هزاران نفری عاشقان جامانده از کاروان عشق، یکبار دیگر به سرمنزل مقصود رسید. امسال عاشقان حسینی از ۶۰ کشور جهان باشکوه‌تر از همیشه به میعادگاه عاشقی و کربلای معلی شتافتند تا در اربعین ۹۷ با شعار «حب‌الحسین یجمعنا» حماسه حضور را به نمایش عاشقی منتظران ظهور پیوند بزنند؛ انگار جاده ظهور از کربلای حسین (ع) می‌گذرد.
دستور زبان عشق را همه آن‌هایی که عاشق شده‌اند و عاشقی‌کرده‌اند می‌دانند، خاصه آنکه یک عشق میلیون‌ها نفر را گرد هم جمع کرده باشد. انگار مغناطیس وجود سرور و سالار شهیدان هر عاشقی را از هر گوشه این دنیا به دنبال شمع وجود خود می‌کشید. حب‌الحسین (ع) همه را جمع کرد، فارغ از هر دین، رنگ، نژاد و ملیتی. کمی عنصر عشق و آزادگی در وجود هر انسانی اعم از شیعه و سنی، مسیحی، زرتشتی و یهودی کافی است تا همه را در یک مسیر و در یک راه جمع کند. در مسیر آزادگی حسین (ع) همه آزادگان عالم یا خودشان را به حماسه راهپیمایی اربعین رسانده بودند یا با پای دل گرد ضریح سه گوشه حضرت اباعبدالله (ع) طواف می‌کردند و بخشی از جاماندگان کشورمان هم برای همنوایی با زائران پیاده اربعین از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پیاده‌روی کردند که امام هادی (ع) می‌فرمایند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی کمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکربَلا.»
حضور ۲ میلیون زائر ایرانی
جاده ۸۰ کیلومتری نجف به کربلا میعادگاه عاشقانی است که از هرگوشه این دنیا با یک عشق دور هم جمع شده‌اند تا خودشان را به «بهشت» برسانند. انگار در روز‌های منتهی به اربعین همه جاده‌ها به کربلا می‌رسند. در مسیر عاشقی می‌توان صدای بال ملائک را شنید؛ ملائکی که آمده‌اند تا بال‌هایشان را فرش راه زائران حسین کنند تا مبادا خار و خاشاک تاول‌هایشان را بترکاند و راه را بر آن‌ها سخت کند. هر چند عشق به حسین تمام سختی راه را به حلاوت تبدیل می‌کند. عاشقان عراقی، عشایر و روستاییان در جاده‌های منتهی به کربلا سنگ‌تمام گذاشته‌اند و تمام دار و ندارشان را به میان آورده‌اند تا تصویر تمام عیاری از اخلاص را به نمایش بگذارند و ناب‌ترین عشق‌ها را به تصویر بکشند.
این سوی مرز‌ها هم انگار گرانی ارز و مشکلات اقتصادی هیچ‌گونه تأثیری بر مشتاقان زیارت اربعین حسینی (ع) نداشته است. به گفته شهریار حیدری، دبیر ستاد اربعین طبق آخرین جمع‌بندی‌ها میزان زائرین از مرز ۲ میلیون نفر گذشته و حضور مردم نسبت به زمان مشابه در سال قبل به صورت برابر بوده است. مطابق آمار ارائه‌شده از سوی استاندارای کربلا ورود ۱۵ میلیون زائر به این شهر ثبت‌شده که از این میان ۴ میلیون نفرشان غیرعراقی بوده است، اما از میان زوار غیرعراقی ایرانیان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.
عاشقانی از ۶۰ کشور جهان
اربعین امسال به دلیل افزایش چشم‌گیر زائران خارجی و نیز رشد بالای تعداد زیادی زوار وارد شده به کربلا با سال‌های قبل متفاوت شده است. بنا به گفته مسئولان عراقی، بیشترین زائران خارجی اربعین ایرانی هستند و تعداد شرکت‌کنندگان از کشور‌های مختلف از ۳۰ کشور به ۶۰ کشور افزایش یافته است.
بنابر اعلام مسئولان استان کربلا بیش از ۱۰ هزار موکب امسال در کنار دستگاه‌های دولتی و استانی کار خدمات‌رسانی به زائران را بر دوش گرفته‌اند که این خدمات‌دهی تا روز‌های بعد از اربعین نیز ادامه خواهد داشت.
هزاران نفر از افغانستان، پاکستان، قفقاز، کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس، کشور‌های عربی مانند یمن، لبنان و کشور‌های دیگری مثل آفریقای جنوبی، چین، سنگاپور، نیوزیلند و تانزانیا برای شرکت در این مراسم خود را به کربلا رسانده‌اند.
راهپیمایی جاماندگان
در ایران نیز جاماندگان از پیاده‌روی اربعین در حرکتی نمادین همنوا با زائران کربلا با پای پیاده به سمت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) رفتند تا ثواب زیارت امام حسین (ع) را از راه دور با زیارت این امامزادگان به‌جا بیاورند.
مراسم پیاده‌روی از ساعت ۶:۳۰ صبح بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا با حضور خیل کثیری از شهروندان تهرانی در میدان امامحسین (ع) آغاز شد و عزاداران حسینی مسیر ۱۷کیلومتری از میدان امام‌حسین (ع) به سوی حرم عبدالعظیم (ع) را طی کردند؛ زیارت اربعین و نماز جماعت ظهر حسن ختام مراسم جاماندگان اربعین حسینی بود.
حماسه اربعین در رسانه‌های جهان
به‌رغم تمام شیطنت‌های رسانه‌های جریان اصلی در بایکوت یا بازنمایی مغرضانه حماسه اربعین، اما عظمت حضور میلیون‌ها نفری عاشقان حسینی از سراسر دنیا در کربلای معلی آنقدر سوژه مهمی هست که بسیاری از رسانه‌ها را ناگزیر از پوشش کند، هر چند پوشش رسانه‌ای این حماسه ده‌ها میلیونی تناسبی با عظمت آن نداشت. با تمام این‌ها به گفته مسئولان عراقی بیش از ۳۰۰ شبکه تلویزیونی، خبرگزاری، رادیو از کشور‌های عربی و خارجی و نیز خود عراق اخبار مربوط به اربعین را پوشش می‌دهند.
واشنگتن تایمز نیز در این ارتباط گزارش داد، میلیون‌ها مسلمان شیعه از سراسر جهان این هفته سفر خود را به یکی از مقدس‌ترین مکان‌هایشان در شهر کربلا در عراق آغاز کرده‌اند؛ واقعه‌ای که به همان اندازه مذهبی است، اجتماعی نیز هست. این مراسم که اربعین نامیده می‌شود هر ساله تعداد زیادی از زائران را به سوی خود می‌کشاند که براساس آمار‌های عراقی‌ها، تعداد این زائران از تعداد حجاج در عربستان سعودی بیشتر است.
شینهوا هم نوشت، روز ۲۷اکتبر، پلیس‌های عراقی در حالی که زائران شیعه به سمت کربلا در بغداد حرکت می‌کنند، نگهبانی می‌دهند. مسلمانان شیعه از عراق و سایر نقاط جهان در شهر مقدس کربلا گرد هم می‌آیند تا مراسم مذهبی اربعین را که یادبودی برای شهادت امام‌حسین (ع) در نبرد کربلاست، گرامی بدارند؛ نیرو‌های امنیتی عراقی نیز اقدامات امنیتی شدیدی را برای محافظت از امنیت این مراسم، انجام می‌دهند.
آسوشیتدپرس هم به حماسه اربعین پرداخت و نوشت، میلیون‌ها زائر شیعه به سوی شهر مقدس کربلا در عراق در حرکت هستند تا به زیارت قبر نوه پیامبر اسلام مشرف شوند؛ این حرکت عظیم به همان اندازه که مذهبی است، نوعی اجتماع و گردهمایی نیز محسوب می‌شود. مسئولان عراق می‌گویند: این راهپیمایی و گردهمایی بزرگ حتی از کنگره سالانه حج در عربستان سعودی نیز پرجمعیت‌تر است. جمعیت مشتاق برای زیارت قبر امام حسین (ع) به سوی کربلا روانه است تا مراسم چهلمین روز شهادت او را در این شهر برگزار کنند. این راهیپمایی تنها با سوگواری همراه نیست و معنویت هم در میان این جمعیت موج می‌زند. در میانه راه هزاران کلبه و چادر کوچک و بزرگ در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند تا آن‌ها کمبودی احساس نکنند. علا دادی مرد عراقی که با سه فرزند خردسالش در راه کربلاست، می‌گوید: این سفر به بهشت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار