کد خبر: 932664
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
افزایش شکاف‌های قومی- نژادی در امریکای ترامپ
سفیدبرترپنداری دونالد ترامپ عوارض متعددی داشته، از شکاف‌های قومی گرفته تا تبدیل رقابت حزبی به خشونتی در حد جنگ داخلی و حتی این برتری‌انگاری نتوانسته مانع از رشد فزاینده آمار خودکشی در میان مردان سفیدپوست شود. کار به جایی کشیده که سرخ‌پوستان امریکایی از لغو پیمان حدوداً دوقرنه خود با دولت مرکزی امریکا صحبت می‌کنند.
سفیدبرترپنداری دونالد ترامپ عوارض متعددی داشته، از شکاف‌های قومی گرفته تا تبدیل رقابت حزبی به خشونتی در حد جنگ داخلی و حتی این برتری‌انگاری نتوانسته مانع از رشد فزاینده آمار خودکشی در میان مردان سفیدپوست شود. کار به جایی کشیده که سرخ‌پوستان امریکایی از لغو پیمان حدوداً دوقرنه خود با دولت مرکزی امریکا صحبت می‌کنند.
«رئیس جامعه قانونگذاری قبایل یاکاما» در امریکا به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته است که قبیله‌های بومی امریکا به دلیل رویکرد و مواضع منفی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نسبت به بومیان این کشور، در حال بررسی لغو پیمان با حکومت واشنگتن هستند که در قرن ۱۹ میان آن‌ها با دولت امضا شده بود. «متیو تاماسکین» گفت: ما می‌دانیم که دولت کنونی امریکا ضد سرخ‌پوست‌ها است. ما حتی راجع به پایان دادن به پیمانمان با امریکا گفت‌وگو کرده‌ایم. بخشی از این به خاطر مسائل بودجه است، آن‌ها بودجه بسیاری از برنامه‌ها را نمی‌دهند و به طور سیستماتیک اقداماتی را علیه حاکمیت قبایل انجام می‌دهند. وی در پاسخ به این سؤال که اگر پیمان از بین برود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: پروسه لغو پیمان آهسته و طولانی خواهد برد. تاماسکین با اشاره به اینکه این پیمان در سال ۱۸۵۵ امضا شده است، گفت: حکومت امریکا طی این سال‌ها خیلی آهسته در حال از بین بردن این پیمان است. وی اضافه کرد: همه قبایل بومی از مواضع منفی دونالد ترامپ تأثیر می‌پذیرند، بنابراین ما آن را متوقف می‌کنیم تا یک قبیله متحد باقی بمانیم. طی این دوسالی که از دولت ترامپ می‌گذرد او با هیچ یک از رهبران قبایل دیدار نکرده است. تاماسکین در عین حال خاطرنشان کرد: باراک اوباما رئیس‌جمهور قبلی امریکا در طول هشت سال ریاست جمهوری خود هر سال با سران و رهبران قبایل سرخ‌پوست دیدار داشت. تاماسکین اظهار داشت: او نه تنها می‌آمد و با رهبران قبایل دیدار می‌کرد بلکه همچنین به سراغ جوانان نیز می‌رفت. الان ما در دومین سال دولت فعلی امریکا هستیم. سال گذشته هم خبری از دیدار با رهبران قبایل ما نبود. تاماسکین در عین حال خاطرنشان کرد اعضای قبیله خود را تشویق به شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امریکا در ماه نوامبر می‌کند. او گفت: اگر ما بتوانیم مردم را تشویق به رأی دادن کنیم می‌توانیم حامیانی را داشته باشیم که در سطح سیاستگذاری در کنگره‌های ایالتی یا کنگره فدرال به نفع ما کار کنند و موجودیت ما را از طریق تأمین بودجه، آموزش و دیگر وعده‌های داده شده حفظ کنند.
 
افزایش خودکشی در ایالت‌های سفیدپوست‌نشین
گزارش تحقیقی شبکه بی‌بی‌سی درباره روند فزاینده خودکشی در امریکا، به ویژه در بین مردان میانسال سفیدپوست حاکی از آن است که میزان خودکشی در امریکا ۳۳ درصد و در ایالت‌هایی که اغلب سفیدپوست‌نشین هستند، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ایندیا راکسون، خبرنگار اعزامی این شبکه به امریکا، ضمن سفر به یکی از شهر‌های اکثراً سفیدپوست‌نشین در ایالت مونتانای امریکا، با اعضای خانواده‌های برخی از مردان سفیدپوستی که خودکشی کرده‌اند، مصاحبه‌هایی انجام داده است. خبرنگار بی‌بی‌سی افزایش نرخ خودکشی، بالاخص در میان مردان میانسال سفیدپوست در طبقه کارگر امریکا را معضلی بزرگ برای جامعه این کشور برشمرد. هر ساله نزدیک به ۴۵ هزار تن از مردم امریکا بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. با وجودی که میزان قتل و جنایت در امریکا [با سلاح‌های گرم]بسیار زیاد است، شمار افرادی که سالانه بر اثر خودکشی در این کشور می‌میرند، بیش از دو برابر کسانی است که به دست پلیس یا سایر مردم به قتل می‌رسند!
طی ۲۰ سال اخیر، نرخ خودکشی در اکثر کشور‌های غربی کاهش یافته، ولی در امریکا این روند معکوس بوده و نزدیک به ۳۳ درصد افزایش یافته است. در ایالت مونتانای امریکا که اکثر جمعیت آن را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند، نرخ خودکشی دوبرابر میانگین خودکشی در سراسر امریکا است. بسیاری از مردان میانسال سفیدپوست احساس افسردگی، پوچی و بی‌فایدگی برای جامعه می‌کنند و از این رو، جان خود را می‌گیرند. برخی از خودکشی‌ها مربوط به افرادی است که دارای مشکلات روحی-روانی هستند و از مراقبت‌های پزشکی و روانیِ مناسب برخوردار نیستند.
 
سفیدبرترپنداری عامل حمله روز شنبه
وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده امریکا شنبه شب به وقت محلی اعلام کرد که دادستان فدرال ایالت پنسیلوانیا می‌تواند مجازات اعدام را برای عامل حمله روز شنبه به یک کنیسه در پیتسبورگ که به کشته شدن ۱۱ تن انجامید، درخواست کند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر دونالد ترامپ گفته بود که مجازات اعدام راه‌حل مناسبی برای مبارزه با خشونت‌هایی مشابه تیراندازی در پیتسبورگ است.
رابرت باورز ۴۶ ساله که به‌عنوان متهم این تیراندازی معرفی شده است، در زمان تیراندازی در کنیسه «درخت زندگی» در پیتسبورگ فریاد می‌زد «تمام یهودیان باید بمیرند». باورز از اعضای وب‌سایت «گاب» بوده که یک گروه اینترنتی حامی برتری نژادی سفیدپوستان و محل دیدار نئونازی‌ها است. «گروه ضد افترا» که از گروه‌های حامی حقوق مدنی یهودیان است گفته که این حمله مرگبار‌ترین حمله به یهودیان در تاریخ امریکاست. این گروه همچنین نسبت به افزایش یهودی‌ستیزی هشدار داده است. به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن تیراندازی در این کنیسه در شرایطی نگران‌کننده در این کشور اتفاق افتاده است. یک هفته پیش بسته‌های پستی حاوی مواد منفجره برای تعدادی از منتقدان آقای ترامپ ارسال شد و همه این اتفاقات در حالی به‌وقوع پیوسته که قرار است انتخابات حساس میان‌دوره‌ای در این کشور در ماه آینده میلادی برگزار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار