کد خبر: 932625
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
راه‌اندازی دانشکده طب سنتی و ایجاد رشته پزشکی آب‌درمانی در دستور کار است و با نهایی شدن صدور مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخت این دانشکده به‌زودی آغاز می‌شود. هدف از راه‌اندازی این دانشکده رونق توریسم درمانی و استفاده بهینه از منابع آب درمانی استان می‌باشد.
سلیمه محمدی
گردشگری به عنوان یکی از فرصت‌های اشتغالزایی و درآمدزایی در هرکشوری شناخته می‌شود؛ فرصتی که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی را در دل خود جای می‌دهد و گردشگری سلامت که منجر به جذب توریست درمانی می‌شود یکی از آنهاست. امکانی که اکنون به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی و وجود زیرساخت‌ها در اردبیل فراهم است و مسئولان باید در راستای توسعه آن هدفمند گام بردارند.

گردشگری سلامت به عنوان یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور‌ها به حساب می‌آید. این ظرفیت می‌تواند کمک شایانی به ارزآوری داشته باشد و سالانه میلیارد‌ها دلار را عاید کشور‌ها کند. با این حال این صنعت در ایران به‌خصوص در استان اردبیل جایگاه خود را باز نیافته است و همچنان گام‌های نخست را طی می‌کند. لازم به ذکر است که استان اردبیل در حوزه گردشگری سلامت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه استان شود و در این راستا هم باید برنامه‌ریزی و هماهنگی مناسبی از سوی متولیان صورت بپذیرد.

توسعه نوین مجتمع‌های آب‌درمانی
اردبیل به لحاظ دارا بودن زیرساخت‌های درمانی و مرزی بودن توان توسعه گردشگری سلامت را دارد و با توجه به مرزی بودن می‌توان توریست درمانی را در این استان توسعه داد و همچنین اردبیل توانمندی‌های بالایی در بخش گردشگری دارد که استفاده بهینه و مناسب از این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر منطقه شود. از همین رو انتظار می‌رود در این زمینه مسئولان دستگاه‌های مختلف نیز مشارکت لازم را برای رونق صنعت گردشگری در استان اردبیل داشته باشند.

در این خصوص استاندار اردبیل به «جوان» می‌گوید: «گردشگری سلامت یکی از مهم‌ترین محور‌های توسعه گردشگری در استان اردبیل به شمار می‌رود که در این راستا در نظر داریم مجتمع‌های آب‌درمانی را در سطح استان با رویکردی نوین در حوزه بهره‌برداری از آب‌های گرم معدنی با حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش احداث کنیم.» اکبر بهنام‌جو رونق پزشکی آب‌درمانی با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا را از برنامه‌های مهم در این زمینه می‌داند و اضافه می‌کند: «در حالی که می‌توانیم از ظرفیت آب‌های گرم معدنی در راستای رونق هرچه بیشتر گردشگری سلامت در استان استفاده کنیم، اما در حال حاضر اغلب این ظرفیت‌ها تنها به عنوان استخر شنا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که این امر قابل قبول نبوده و تلاش می‌کنیم بیشترین استفاده را از این توانمندی‌های استان داشته باشیم.» وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه ادامه می‌دهد: «در ماه‌های گذشته در زمینه رونق پزشکی آب‌درمانی مطالعات گسترده‌ای در سطح استان انجام شده و ورود بخش خصوصی به این حوزه ضروری بوده که انتظار می‌رود در این زمینه سرمایه‌گذاران توانمند وارد شوند تا با حمایت‌های لازم از این افراد بتوانیم به اهداف تعیین‌شده دست یابیم.»

فرصت جذب میلیونی در اردبیل
آب‌های گرم معدنی استان اردبیل سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جلب می‌کند که اگرتوریسم درمانی این استان متناسب با ظرفیت و توانمندی‌های موجود با هدف جذب گردشگران خارجی توسعه یابد قابلیت کم‌نظیری در رونق توریسم درمانی خواهد داشت. بخش گردشگری یکی از مسیر‌های توسعه استان اردبیل است و باید تلاش کرد با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از ظرفیت‌های موجود گردشگری به منظور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان استفاده کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در خصوص منافع توسعه سلامت در استان اردبیل بیان می‌کند: «گردشگری به عنوان محور اصلی توسعه استان اردبیل شناخته می‌شود که در مقایسه با سایر توانمندی‌های استان از جمله بخش‌هایی، چون کشاورزی و صنعت، گردشگری می‌تواند در کوتاه‌مدت بازدهی و اشتغالزایی بالایی داشته باشد.» نادر فلاحی می‌گوید: «رونق تمامی محور‌های گردشگری از جمله گردشگری سلامت می‌تواند منافع اقتصادی متعددی برای استان به دنبال داشته باشد؛ علاوه بر منافع اقتصادی، گردشگری سلامت به دلیل ارتباط با رونق گردشگری خارجی فرصتی جهت معرفی جاذبه‌ها و امنیت کشور در سطح برون‌مرزی است.»

وی به گردشگری سلامت به عنوان ظرفیتی در راستای توسعه اقتصادی منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «گردشگری سلامت ظرفیت‌های بالایی در زمینه حذف بیکاری دارد که در بخش‌هایی، چون مرحله پذیرش، نقل و انتقال، درمان، رفاه و اقامت گردشگران نمود پیدا می‌کند و می‌تواند منجر به اشتغالزایی شود. همچنین تمام این موارد با بهبود گردش مالی مشاغل ذکر شده می‌تواند رونق اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد.» مدیرکل میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: «رونق گردشگری سلامت نیازمند توجه به بازار‌های داخلی و خارجی است و در برنامه‌های اداره کل به این مهم توجه شده است. به طوری که علاوه بر توجه به مشتریان در بازار‌های داخلی به مشتریان بازار‌های خارجی نیز توجه داریم و گردشگری سلامت به عنوان یکی از قابلیت‌های استان اردبیل در سطح ملی و برون‌مرزی تبلیغ می‌شود.»

اردبیل آماده مبادله گردشگر با کشور ترکیه است
در راستای توسعه گردشگری درمانی استان اردبیل، گام‌های ابتدایی برداشته شده است که دیدار استاندار اردبیل و هیئت همراه در ترکیه یکی از آنهاست. مسئولان استانی به منظور همکاری و هم‌اندیشی رونق گردشگری سلامت در استان اردبیل با مسئولان کشور دوست و همسایه ترکیه دیدار کردند که این دیدار هم با محوریت رونق گردشگری سلامت استان اردبیل به عنوان استان مرزی اردبیل برگزار شد. به اذعان اساتید دانشگاه ترکیه، اردبیل از قابلیت‌های کم‌نظیری در حوزه آب‌درمانی برخوردار است. در کنار این فعالیت‌ها گروهی از پزشکان اردبیلی نیز برای گذراندن دوره‌های تخصصی پزشکی آب‌درمانی به خارج از کشور اعزام شدند و قرار است یک دوره آموزشی کامل هم با همکاری دانشگاه‌های ترکیه در اردبیل برگزار شود. استاندار اردبیل در این خصوص می‌گوید: «با توجه به استعداد‌های خدادادی منطقه در زمینه آب‌های معدنی، در کنار استفاده گردشگری، بهره‌گیری پزشکی از این آب‌ها هم در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد.» بهنام‌جو می‌افزاید: «شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی استان اردبیل تشابه زیادی با وضعیت جوی و جغرافیایی ترکیه دارد و دو طرف می‌توانند همکاری‌های زیادی در زمینه آب‌درمانی پزشکی داشته باشند.» وی ادامه می‌دهد: «وجود ظرفیت‌های متعدد در زمینه آب‌درمانی در اردبیل می‌تواند پای گردشگران خارجی را به این منطقه باز کند و در این راستا نیز نیاز به معرفی و شناساندن خاصیت درمانی این ظرفیت‌هاست.» مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل نیز با بیان اینکه اردبیل در همسایگی کشور ترکیه فرصت کم‌نظیری جهت حضور گردشگران خارجی فراهم ساخته است، تصریح می‌کند: «بی‌شک در صورت همکاری دستگاه‌ها و مشارکت دو کشور ترکیه و ایران می‌توان بخشی از این توانمندی را در کمترین زمان معرفی کرده و زمینه رونق توریسم خارجی را فراهم کرد.» نادر فلاحی ادامه می‌دهد: «علاوه بر این با توجه به تجربه مطلوب ترکیه در حوزه راه‌اندازی مجتمع‌های آب‌درمانی، اردبیل آماده بهره‌گیری از این تجربیات و رونق آب‌درمانی‌هاست.» وی می‌گوید: «اشتراکات فرهنگی و همسایگی بین ایران و ترکیه فرصت کم‌نظیری برای رونق گردشگری هر دو کشور از طریق استان اردبیل است.»

راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در اردبیل
افزون بر آنچه گفته شد، مسئولان استانی اردبیل تصمیم دارند دانشکده‌ای برای آموزش و توسعه طب سنتی با محوریت آب‌درمانی در این استان تأسیس کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با تأیید این موضوع می‌گوید: «راه‌اندازی دانشکده طب سنتی و ایجاد رشته پزشکی آب‌درمانی در دستور کار است و با نهایی شدن صدور مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخت این دانشکده به‌زودی آغاز می‌شود.»
اخوان اکبری با اشاره به ایجاد رشته پزشکی آب‌درمانی در این دانشکده می‌افزاید: «هدف از راه‌اندازی این دانشکده رونق توریسم درمانی و استفاده بهینه از منابع آب درمانی استان است.» وی ادامه می‌دهد: «برای فعال‌سازی توریسم‌درمانی، طرح ایجاد دهکده سلامت و مجتمع آب‌درمانی نوین نیز در سرعین با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار