کد خبر: 932603
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم تثبیت دستاورد‌های طرح تحول گفت: امید به زندگی سالم در کشور باید افزایش پیدا کند.

جوان آنلاین: ایرج حریرچی در آیین تکریم رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و معارفه دکتر دهقانی، سرپرست جدید دانشگاه اظهار داشت: مهمترین اقدام وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باید تثبیت دستاورد‌های طرح تحول باشد.

حریرچی در این مراسم با بیان اینکه افزایش سلامت مردم اولین هدف وزارت بهداشت است، بیان کرد: افزایش امید به زندگی یکی از این شاخص‌های مهم است و امید به زندگی ایرانیان در چهار دهه گذشته در کشور ۵۰ سال بود و در حال حاضر، این میزان به حدود ۷۶ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه امید به زندگی سالم در کشور ۶۵ سال است که باید افزایش پیدا کند، افزود: کاهش مرگ و میر زودرس از دیگر اهداف مهم است. زمانی مرگ و میر زیر ۵۰ سال، مرگ و میر زودرس محسوب می‌شد، اما اکنون مرگ زیر ۷۰ سال، مرگ زودرس تلقی می‌شود و باید مرگ و میر زودرس کاهش یابد. در این راستا کاهش تصادفات منجر به مرگ یکی از عوامل کاهش مرگ و میر‌ها محسوب می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه درمان بیماری‌ها هزینه بر هستند و محافظت مردم از مخاطرات مالی ناشی از بیماری دومین هدف وزارت بهداشت است، گفت: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کاری کنیم که بیمار جز رنج بیماری ناراحتی دیگری نداشته باشد نیز در همین راستاست.

حریرچی با اشاره به کاهش چشمگیر پرداختی هزینه‌های سلامت از جیب مردم ادامه داد: پرداختی مردم برای هزینه‌های سلامت در سال ۸۹ حدود ۵۸.۸ درصد بود که طرح تحول سلامت توانست در سال ۹۳ آن را به ۳۸.۷ درصد، سال ۹۴ به ۳۸.۱ درصد و سال ۹۵ به ۳۵.۲ درصد کاهش دهد.

وی با اعلام اینکه هنوز این رقم در مقایسه با متوسط جهانی و اهداف قانون برنامه ششم توسعه، بالا است و باید برای کاهش آن تلاش بیشتری کنیم، افزود: در دنیا متوسط پرداختی هزینه‌های سلامت از جیب مردم ۱۸ تا ۲۴ درصد است، اما متاسفانه در کشور ما این رقم به مدت چند دهه حدود ۵۰ درصد بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه با پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم مشکلات را نمی‌توان حل کرد، افزود: شاخص دیگر در نظام سلامت نیز کاهش هزینه‌های مشکل زا و کمرشکن است. به این معنی که اگر شخصی ۴۰ درصد هزینه‌های غیر خوراکی یا ۲۵ درصد کل هزینه‌های خانوار را برای بیماری هزینه کند، دچار مشکل می‌شود، لذا باید این شاخص نیز در جامعه کاهش یابد.

حریرچی افزود: اگر فردی به دلیل بیماری و هزینه آن به زیر خط فقر برسد، دچار سیکل معیوب مانند بیکاری و بیماری طولانی مدت خواهد شد که بعد از طرح تحول سلامت، این موضوع کنترل شده، ولی هنوز به صفر نرسیده است، اما نباید فراموش کنیم که این شاخص در ایران نسبت به برخی از کشور‌های دیگر کمتر است. البته وجود یک نفر هم با این شاخص در کشور زیاد است و این شاخص باید بهبود پیدا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت یکی دیگر از اهداف وزارت بهداشت را افزایش رضایتمندی، کارایی و پاسخگویی به انتظارات مردم عنوان کرد و گفت: باید برای این شاخص در انتخاب اقدامات اصلاحی و درمانی به صدای مردم و ترجیحات آن‌ها توجه جدی کرد.

حریرچی با بیان اینکه بیماران فلسفه وجودی بیمارستان‌هاست، اظهار داشت: زمانی ادارات مبارزه با مالاریا قدرتمندترین واحد وزارت بهداشت بود و اکنون که این بیماری کنترل شده است، نیازی به وجود آن نیست.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه محرومیت خراسان جنوبی باعث شده است از استان‌های با اولویت ما باشد، گفت: سفر‌های متعدد وزیر بهداشت به استان خراسان جنوبی، از توجه این وزارتخانه به مناطق محروم خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه هدف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند باید تامین سلامت ۸۰۰ هزار نفر مردم این استان به بهترین نحو باشد، تاکید کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که درمان ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران در استان انجام شود و نیازی به اعزام به سایر شهر‌ها نباشد.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه مسئول دانشگاه، متولی سلامت کل استان است و نه اینکه فقط پاسخگوی مراجعین باشد، گفت: اگر کودکی بیش فعال در خانه یا پیرمردی با زخم بستر در منزل باشد، باز هم مسئولیت آن با دانشگاه است.

حریرچی اظهار امیدواری کرد: خراسان جنوبی می‌تواند با خدمات شایسته‌ای که ارائه می‌دهد الگوی سایر استان‌ها شود.

وی با بیان اینکه جابه جایی مدیران برای گردش نخبگان از ضروریات کار است، گفت: ساخت و تکمیل ۶ بیمارستان در خراسان جنوبی، اقدام بسیار مهمی بوده و انتظار است که در حوزه بهداشت و پژوهش نیز اقدامات مهمی در استان خراسان جنوبی انجام شود.

معاون کل وزارت بهداشت با ابراز خرسندی از وجود همدلی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اظهار داشت: حوزه سلامت، حوزه خطی و رقابتی نیست بلکه حوزه خدمت رسانی و کار تیمی برای افزایش سلامت مردم است.

حریرچی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: در این خصوص افزایش بهره وری و کنترل هزینه‌های مالی مورد نظر است.

وی تثبیت دستاورد‌های طرح تحول سلامت را مهمترین اقدام وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از نظر پرداخت کارانه بسیار عقب است و باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان با اشاره به کیفیت بخش بیمارستانی خراسان جنوبی و هم ردیف بودن آن با بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی در تهران افزود: در حال حاضر، با توجه به اقدامات دشمنان، کشور در شرایط تثبیت و تا حدی توسعه قرار گرفته است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار