کد خبر: 932458
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
نمایندگان مجلس دیروز به هر چهار وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های کار، صمت، اقتصاد و راه با آرای بالا رأی اعتماد دادند تا هر گونه بهانه برای اداره کشور را از دولت بگیرند. هر چند خود رئیس جمهور در جلسه مجلس گفت که مردم از ما بهانه‌ای برای اداره کشور نمی‌پذیرند.
مهدی پورصفا
پس از سخنان رئیس جمهور موافقان و مخالفان فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی به بیان نظرات خود پرداختند.
یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: جناب آقای دژپسند، طبق ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور مگر نه این است که شما باید با استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان در سازمان‌های اجرایی کشور بودجه اجرایی را ببندید، آیا این کار را انجام داده‌اید؟ شما می‌دانید تفریغ بودجه نشان می‌دهد که به جای استقراض و آوردن متمم بودجه از بانک پول دریافت کرده‌اید و این مسئله قطعاً موجب افزایش پایه پولی در کشور شده است. درآمد‌های حاصله از فروش ارز بدون اجازه مجلس صرف کسری بودجه شده است.
کمالی‌پور تصریح کرد: این امر باعث افزایش پایه پولی در کشور شده است. من امروز اعلام می‌کنم به عنوان یک نیروی مستقل که دکتر دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور اقتصاد کشور را باز کند و دوای درد اقتصاد بیمار کشور باشد.
ولی ملکی، نماینده مشکین‌شهر نیز با اشاره به برنامه‌ها و عملکرد ارائه شده از سوی دژپسند، این برنامه را فاقد ضمانت اجرایی خواند.
همچنین سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک و کمیجان، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت کردند.

برای مطالبات معوقه بانک‌ها باید چاره‌اندیشی کنیم
پس از سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود پرداخت.
دژپسند در سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی کشور گفت: بانک‌ها سرمایه بزرگی هستند، اما در برخی مسائل در رنج هستند، کما اینکه مطالبات معوقه دارند که باید برای رفع آن هم اندیشی کنیم. همچنین بهره‌مندی از تسهیلات روان حق است و باید با یکدیگر بیندیشیم تا معوقات بانکی را برگردانیم. از سوی دیگر بانک‌ها گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این امر باعث می‌شود در امکان ارائه تسهیلات دچار کاهش می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه آیا می‌دانید سرمایه‌ای به عنوان دارایی‌های دولتی و اموال مازاد دولتی داریم، ارزش دفتری دارایی‌ها و اموال دولتی ۷ هزار هزار میلیارد تومان است، اگر قبول کنیم ۲۰ درصد آن قابل نقدشدن است می‌توانیم از آن به عنوان اهرم تحرک اقتصاد استفاده کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه می‌توانیم از این ظرفیت به صورت اهرمی استفاده کنیم و رونق اقتصادی را سرعت ببخشیم، نباید به این موارد قانع شویم و برای جهش نیاز به منابع مالی خارجی داریم.
دژپسند همچنین به جذب نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و بر ضرورت حفظ امنیت سرمایه‌گذاران تأکید کرد.

چرا شریعتمداری برای وزارت کار معرفی‌شده است
در ادامه نوبت به بیان نظرات نمایندگان در خصوص محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی برای وزارت کار، رفاه و تعاون رسید. شهاب نادری نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی با بیان اینکه شریعتمداری اگر وزیر کارآمدی بود چرا از وزارت صمت استعفا داد، اظهار کرد: در صورتی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناکارآمد است چرا برای این وزارت معرفی‌شده است.
نادري ادامه داد: شريعتمداري فردي است كه نمايندگان در ماه‌هاي اخير به دنبال استيضاح وي بودند اما او در هيچ يك از جلسات شركت نكرد، آيا مي‌توان به فردي كه به قانون احترام نمي‌گذارد، اعتماد كرد. اين نماينده مردم در مجلس دهم خاطرنشان كرد: اگرچه شريعتمداري در زمان وزارت خود در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت توانست فساد بزرگي را كشف كند اما آيا با تمام حلقه‌هاي فساد در وزارتخانه خود برخورد كرد، چرا پاسخگوي استيضاح نمايندگان نبود.
وي با اشاره به برخي كوتاهي‌هاي شريعتمداري در مسند وزارت صمت يادآور شد: عدم كنترل و مديريت بازار، افزايش قيمت كالاها، عدم تأمین مواد اوليه واحدهاي توليدي، وجود فساد و رانت در تخصيص ارز و هدررفت بيت‌المال از جمله نتايج مديريت نادرست وي در وزارت صمت است.

شريعتمداري با فساد مقابله كرد
عبدالحميد خدري نماينده مردم بوشهر، گناوه و ديلم نيز در موافقت با شريعتمداري با اشاره به مبارزه وي با فساد به‌خصوص در فساد خودرو گفت: براي تنوير افكار عمومي و رفع دغدغه‌هاي نمايندگان به يكي از اشكالات نگران‌کننده در حوزه صنعت خودرو اشاره مي‌كنم كه در ثبت سفارش خودرو ايجاد شده بود و اين در حالي است كه شريعتمداري با تدابيري كه در اين حوزه داشت، درخصوص تخلف محرز در اين حوزه كه باعث نارضايتي شده بود، شفاف‌سازی كرد، اما بر اين اقدام وي سرپوش گذاشته شد. همچنين عدم ملاحظه‌کاری و مماشات با مفسدان، متخلفان و مافياي سرقت در حوزه صنعت و معادن كه از طريق وي صورت گرفته بود، قابل تحسين است. همچنين در ادامه غلامعلي جعفر‌زاده ايمن آبادي نماينده مردم رشت و روح‌الله بابايي صالح نماينده مردم بویین‌زهرا نیز در حمايت از شريعتمداري سخن گفتند.

همه چيز را شفاف مي‌كنم
در ادامه محمد شريعتمداري، وزير پيشنهادي كار، رفاه و تعاون در دفاع از خود گفت: اينجانب همواره با برنامه به دنبال اجرايي كردن امور بودم اما بايد دقت كنيم ما در شروع فعاليت‌هاي دولت نيستيم، در حال حاضر يك سال از مسئوليت دولت دوازدهم گذشته و قوانين بالادستي مانند سياست‌هاي كلي نظام كه به تصويب مقام معظم رهبري در حوزه تعاون، كار و رفاه اجتماعي رسيده جزو اسناد بالادستي لازم الاجراست. وي با اشاره به ضرورت مبارزه با فساد در وزارتخانه‌هاي مختلف گفت: زيرساخت‌هايي ايجاد خواهيم كرد كه تمامي معاملات در مجموعه صندوق تأمین اجتماعي به صورت مكتوب در اختيار مردم قرار گيرد. برخي مطرح مي‌كنند هيئت مديره شستا را نمي‌شناسيم. اسامي همه هيئت مديره‌هاي شركت‌هاي تابعه روي سايت قرار خواهد گرفت. ما چيزي از مردم پنهان نداريم. شريعتمداري با بيان اينكه تنها با شفافيت مي‌توان با فساد روبه‌رو شد، تصريح كرد: پس از وزارت در وزارتخانه بازرگاني، طي گزارشي عملكرد خود را منتشر كردم، تمامي معاملات اين وزارتخانه بدون كاغذ اداره مي‌شد و اين موضوعي بود كه در سال 84 عملي شد.
وزير پيشنهادي كار، رفاه و تعاون در ادامه به مسائل و مشكلاتي همچون مشكلات صندوق‌هاي بازنشستگي، بيكاري گسترده و كمك به رفع مشکلات بيمه‌اي كشور اشاره كرد.

بی‌برنامگی براي حاشیه‌نشین‌ها
در ادامه نوبت به بررسي برنامه‌هاي پيشنهادي محمد اسلامي، وزير پيشنهادي راه و شهرسازی رسيد. سهراب گيلاني، نماينده مردم شوشتر در مخالفت با وزير پيشنهادي با تأكيد بر اينكه براي 11 ميليون حاشيه‌نشين چه فكري داريد، عنوان كرد: براي بدهي انباشته پيمانكاران در حوزه راه آهن چه مي‌كنيد، زيرا گراني ناشي از تحريم موجب افزايش هزينه پروژه‌ها شده، آيا مي‌توانيد قول بدهيد با تأمين بودجه پروژه‌هاي نيمه‌تمام، پروژه‌هاي جديد را آغاز كنيد. محمد فيضي نيز به عنوان مخالف ديگر وزير پيشنهادي راه و شهرسازي تصريح كرد: آقاي اسلامي شما وزارتخانه‌اي را مي‌خواهيد اداره كنيد كه زمين، هوا، آب، خاك، حمل و نقل، مسكن، مسائل شهري و روستايي را در بر مي‌گيرد، حال آيا شما براي تصدي چنين وزارتخانه‌اي آمادگي و برنامه داريد يا با استعفاي يك وزير و در يك لابي و چانه‌زني يك شبه به اينجا رسيده‌ايد و براي اين پست پيشنهاد شده‌ايد، از اين رو بنده و نمايندگان ديگر شك نداريم كه يك شبه انتخاب شده‌ايد و خودتان نيز گفته‌اید كه به سفارش يكي از وزراي دولت به دفتر رئيس جمهور رفته‌ايد و آقاي روحاني به شما گفت كه تا فردا برنامه ارائه كنيد.
همچنين نجفي خشرودي، عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در مخالفت با وزير پيشنهادي گفت: در شرايطي كه محمد اسلامي حتي يك روز سابقه كار در وزارت راه و شهرسازي را ندارد چگونه مي‌تواند برنامه‌اي براي اداره اين وزارتخانه داشته باشد.

قول وزير پيشنهادي براي حل مشكل مسكن
در ادامه محمد علي پورمختار، نماينده مردم همدان با اشاره به قول مساعد وزير پيشنهادي راه و شهرسازي براي تكميل پروژه‌هاي مسكن مهر اظهار كرد: مسكن مهر يك نياز ضروري براي كشور است و به هيچ عنوان مزخرف نيست. پورمختار، محمد اسلامي را فردي با مديريت جهادي و انقلابي توصيف کرد و اظهار داشت: اسلامي فردي است كه بيش از 30 سال سابقه مديريتي در حوزه‌هاي مختلف داشته و با 26 مسئوليت در دستگاه‌هاي مختلف، شناخت كاملي از حوزه راه و شهرسازي دارد.رضا كوچي، نماينده مردم جهرم نيز سوابق آقاي اسلامي را راهگشاي حل مشكلات حوزه مسكن دانست.

مسكن مهر را تمام مي‌كنيم
محمد اسلامي، وزير پيشنهادي راه و شهرسازي پس از سخنان موافقان و مخالفان در دفاع از برنامه‌هاي خود با اشاره به ضرورت حل مشكل مسكن مهر گفت: 2 ميليون و 200 مسكن مهر پيش‌بيني شد كه از اين ميزان 200 هزار واحد تمام شده اما فاقد تأسیسات زيربنايي است. 270 هزار واحد نيمه تمام مانده و ساخت 500 هزار واحد باقي مانده است. به ياري خداوند و كمك مجلس و وجود زمانبندي مشخص به دنبال آن هستيم كه تكليف مسكن‌هاي مهر باقي مانده را مشخص و آ‌نها را تكميل كنيم تا موضوع مسكن مهر پايان يابد.
وي با بيان اينكه عدالت منطقه‌اي را در دستور كار دارد، توضيح داد: به دنبال آن هستم كه توزيع اعتبارات بر اساس پيشرفت پروژه‌ها به صورت عادلانه در تمامي كشور توزيع شود.
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي همچنين با اشاره به مشكلات كاميونداران گفت: كاميونداران در موضوع بيمه، لاستيك، تعيين كميسيون و تعرفه و نوسازي ناوگان دچار مشكل هستند. تفاهم‌هايي شده كه وضعيت آنها را پيگيري خواهم كرد.

رحماني براي مبارزه با فساد برنامه دارد
رضا رحماني، وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت آخرين وزيري بود كه مجلس رأی اعتماد به وي را بررسي كرد. عزیز اكبريان، رئيس كميسيون صنايع مجلس در موافقت با وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت، رحماني را فردي دلسوز، ساده‌زيست، ولايتمدار و وفادار به نظام، با انگيزه و ارزشي توصيف كرد و گفت: ايشان به عنوان مدير تراكتورسازي و آلومينيوم المهدي تلاش زيادي كرده، سه دوره نماينده مجلس بوده و ۱۵ سال پيش با ليسانس وارد مجلس شده است. آقاي رحماني در تدوين برنامه وزارت صنعت نقش اساسي داشته و برنامه مدون براي توليد دارد و نيازي نيست كه از صفر شروع كند. او پاكدست است و براي مبارزه با فساد برنامه دارد. علي اصغر يوسف‌نژاد نماينده مردم ساري، حسينعلي شهرياري نماينده مردم زاهدان و اكبر رنجبر‌زاده از جمله نماینده‌هایی بودند كه در موافقت با رحماني سخن گفتند.

برنامه رحماني با واقعيت متناسب نيست
محمود صادقي، نماينده مردم تهران نيز در مخالفت با وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه ارائه شده توسط آقاي رحماني هيچ ارتباط معناداري با بودجه‌هاي سالانه دولت و مقدار عملياتي شدن برنامه ارائه شده با توجه به بودجه‌هاي سال‌هاي پيش رو ديده نمي‌شود. هدف‌گذاري بسيار فراتر از بودجه سنواتي است. برنامه ايشان بيشتر كلي‌گويي است. با توجه به تحريم‌هاي ظالمانه و خروج سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي بايد تكيه بر بخش خصوصي داخلي و توان داخلي باشد و از سوي ايشان برنامه ويژه‌اي براي حمايت از توليد در بخش خصوصي به طور خاص ارائه نشده است. احمد بيگدلي نيز در مخالفت با وزير پيشنهادي برنامه وي را براي ساماندهي بخش صنعت كافي ندانست.
با تحريم‌ها مقابله مي‌كنيم
در ادامه رضا رحماني، وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌هاي خود خود گفت: مهم‌ترين كاري كه براي خودم واجب كرده‌ام، تثبيت اشتغال است. به جاي اتاق بحران، اتاق پيشگيري و درمان را با استفاده از توان مردم، بخش خصوصي و مجلس و بخش‌هاي مختلف دولت به وجود مي‌آورم. مردم از ما توقع معجزه ندارند اما توقع پرهيز از تنش و اختلاف و تلاش براي بهبود شرايط است. وي با اشاره به ضرورت مقابله با تحريم‌ها گفت: مديريت شرايط تحريم و رصد آثار تحريم را از طريق ستاد تحريم وزارتخانه دنبال مي‌كنم تا مقابله با آثار آن و استفاده از شرايط جديد را برنامه‌ريزي كنيم. رحماني بر ضرورت مقابله با فساد نيز تأکید کرد و گفت: در حوزه مبارزه با فساد محور كار بنده خواهد بود. فساد سازمان يافته در حوزه كاري بنده جايگاهي نخواهد داشت. سفرهاي استاني با برنامه، با هدف و با پيگيري را دنبال مي‌كنم.

هر 4 وزیر پیشنهادی در مجلس رأی آوردند
پس از پايان سخنان رحماني كارت‌هاي رأی بين نمايندگان براي رأی به وزراي پيشنهادي توزيع شد. بر اين اساس، دژپسند وزير امور اقتصادي و دارايي با 200 رأي موافق، محمد شريعتمداري وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با 163 رأي موافق، محمد اسلامي وزير پيشنهادي راه با 151 رأي موافق، رضا رحماني وزير پيشنهادي صنعت با 203 رأي موافق توانستند از مجلس رأي اعتماد بگيرند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
0
چه حساب و کتابی در کار این جناب شریعتمداری است که از نخستین روزهای انقلاب همیشه در راس یکی از امور اجرایی کشور قرار دارد !؟ الان که کارنامه ی درخشانشان در وزارتخانه ی قبلی چشمها را خیره کرده , علامت سوال خیلی پررنگتر هم میشود .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار