کد خبر: 932325
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
در رانندگی چگونه بر خشم خود غالب شویم
سرعت؛ راننده را از کنترل خارج مي کند بنابراين درباره عواقب ناشي از خشم از خودتان سوال کنيد و بپرسيد آيا آنچه واقعاُدر موردش عصباني هستيد ارزشش را دارد ؟

اصفهان  به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، سروان پیام خلیلیان، کارشناس پلیس راهور در توصیه های هنگام رانندگی اعتقاد دارداحساس خشم در همه افراد تأثير مي گذارد اما اين هيجان ناگهاني در برخي مشاغل مانند رانندگي بسیار خطرناک است و باعث بروز مشکلات و حوادث ناگواری می شود که لازم است تا رانندگان خشم و عصبانیت خود را در این مواقع کنترل و مدیریت کنند.
رانندگان عصباني که اغلب با روحيه اي خشمگين رانندگي مي کنند به رانندگان پر خطر معروف هستند که جان خود و سرنشینانشان را به خطر مي اندازند.گاهي مسائل مربوط به کار مانند رانندگي در سرما و گرما که بخش مهمي از زندگي روزمره آنان را تشکيل مي دهد آستانه تحمل راننده ها را پايين مي آورد که به اصطلاح گفته مي شود آنها زود از کوره در مي روند .
از اين رو خشم به عنوان هيجان منفي يک اطفاق معمول است که اغلب رانندگان آن را تجربه مي کنند . مقابله با اين نوع از هيجان منفي در همه ابعاد زندگي تأثير مي گذارد و نقش تعيين کننده اي در سلامت روان افراد دارد :پاتريک هيل :و همکارانش از مرکز پزشکي دانشگاه روچستر برخي تکنيک هاي مقابله اي را براي کاهش خشم توصيه مي کنند.
خشم نوعي احساس برانگيخته از هيجان است
احساسات برانگيخته اغلب موقعيتهاي خطر ناکي را به وجود مي آورند .نخستين گام براي مديريت حالت هاي ناتوان کنننده ،درک خشم به عنوان نوعي هيجان است خشم در مفهوم رفتاري به عنوان يک واکنش ناگهاني نسبت به نارضايتي ها و در حالتي غير منتظره بروز مي کند هنگامي که خشم بر فرد غلبه مي کند فرد عصباني سعي مي کند در برابر قضاوت ديگران نسبت به خودش دفاع کند .
اين نوع حساسيت ها بويژه در موقعيت هاي تهديد زا افزايش مي يابد از انجا که خشم و عصبانيت احساسات منفي ديگري مانند نا اميدي و کدورت را نيز به دنبال دارد چنانچه اين گونه طغيان هاي دروني مديريت نشوند ،آثار زيانباري را به وجود مي آورند. برخی از روش های مدیریت و کنترل خشم در هنگام رانندگی عبارتند از:
الف: پياده روي
برخي تمرين هاي آرام بخش اگر چه ناديده گرفته مي شوند اما تأثير مطلوبي را در مديريت خشم برجاي مي گذارند. ورزش يکي از فعاليت هايي است که براي مديريت خشم توصيه مي شود .
پرت شدن حواس رانندگان گاهي به قيمت جانشان تمام مي شود اما منحرف کردن ذهن در شرايط خشم و ناراحتي تکنيک جالبي است . فعاليت هاي مانند آواز خواندن ذهن را منحرف کرده و باعث مي شود ذهن به موضوع هاي جذاب تر و حياتي تري تمرکز کند.
اما راننده ها معمولاً بخاطر کمبود وقت از انجام حرکات ورزشي محروم ميشوند پياده روي ورزش مفيدي است براي کنتريل خشم ،ورزش و پياده روي به مغز فرصت پردازش مي دهد و مغز رابه توليد هرمون اندروفين (هرمون شادي)که خشم آن را سرکوب مي کند ،تشويق ميکند .
همچنين پياده روي به سه دليل افزايش سلامت سيستم قلبي عروقي توانايي بدن را براي مقابله با استرس که يکي از محرکه هاي خشم است . افزايش مي دهد.
ب: منحرف کردن اذهان
پرت شدن حواس رانندگان گاهي به قيمت جانشان تمام مي شود اما منحرف کردن ذهن در شرايط خشم و ناراحتي تکنيک جالبي است . فعاليت هايي مانند آواز خواندن ذهن را منحرف کرده و باعث مي شود ذهن به موضوع هاي جذاب تر و حياتي تري تمرکز کند.
ج: روش استار
روان پزشکان ،توصيه ميکنند قبل از اقدام به خشم ،فکر کنيد .مکانيسم عمل اين روش که به سکوت در يک ثانيه معروف است بدين شکل است که هنگام عصبانيت فکر کنيد،سوال بپرسيد خشم تان را کاهش دهيد و سپس به خودتان پاداش دهيد .
کساني که نمي توانند خشم خود را کنترل کنند اين روش ساده را دنبال کنند خشم به سرعت راننده را از کنترل خارج مي کند بنابراين درباره عواقب ناشي از خشم از خودتان سوال کنيد و بپرسيد آيا آنچه واقعاُدر موردش عصباني هستيد ارزشش را دارد ؟
به هر وسيله ممکن خشم تان را کاهش دهيد . بعد از کنترل خشم نفس عميقي بکشيد .اين همان پاداشي است که بايد در پايان انتظارش را داشته باشيد بعد از فروکش کردن خشم تأمل کنيد و آنچه را که باعث خشم شده بررسي کنيد تا از وقوع وضعيت هاي بعدي و مشابه جلو گيري شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار