کد خبر: 932304
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مجموعاً امسال ۳۲ هزار تن سیب درختی از باغات استان سمنان برداشت می‌شود .

مهدی قرائیان اظهار کرد: نزدیک به سه هزار هکتار باغ سیب در سطح استان سمنان وجود دارد که عمده این باغات نیز در مناطق شمالی شهرستان‌های شاهرود، دامغان و مهدی‌شهر قرار دارند .

وی با بیان اینکه پتانسیل تولید سیب درختی در استان سمنان حدود ۶۰ هزار تن است تصریح کرد: اما به علت سرمازدگی پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل ۳۲ هزار تن محصول برداشت شود .

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اذعان به اینکه سیب درختی رتبه نخست تولید در بین محصولات باغی کشور را دارد افزود : استان سمنان سومین استان کشور از لحاظ عملکرد محصول در هکتار است .

قرائیان با اشاره به وجود ارقام مختلف سیب در استان سمنان خاطرنشان کرد: ارقام و پایه‌های مختلف سیب نظیر زرد، قرمز، لبنانی، گلاب و ارقام فرانسوی در استان وجود دارد .

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز تولید ارقام سیب بر روی پایه‌های رویشی مالینگ در سطح استان سمنان توسعه یافته است .

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برخی ارقام محلی نیز اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند تصریح کرد: در مناطقی از استان مانند شهمیرزاد، بکران میامی و مجن شاهرود منشأ توسعه و تکثیر برخی سیب‌های محلی نظیر سیب توسرخ هستند .

قرائیان گفت: توسعه باغات متراکم سیب بر روی پایه های رویشی نظیر مالینگ از برنامه‌های مورد حمایت سازمان و مدیریت باغبانی استان است .

وی با بیان اینکه در سال ۹۷-۹۶ یارانه نهال برای توسعه و جایگزینی باغات سیب پایه رویشی پرداخت شده است افزود: امسال نیز در صورت ایجاد باغات یکدست و تجاری با نهال‌های گواهی شده پایه رویشی با لیبل آبی، کل هزینه نهال تا سقف ۱۲۰ هزار ریال بابت هر اصله نهال پس از تأیید پرداخت می‌شود .

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: شکل گیری خوشه‌های تولید و تکمیل زنجیره ارزش محصول یکی دیگر از برنامه‌های مورد حمایت و تأکید سازمان جهاد کشاورزی استان است که در این راستا نیز شرکت «زنجیره سیب ایرانیان» با هدف ساماندهی تولید و فرآوری ، تأمین نهاده‌های مورد نیاز و ساماندهی فروش و صادرات در سطح ملی تشکیل و آماده عضو گیری است .

قرائیان با اشاره به پرداخت کمک‌های بلاعوض دولتی برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار گفت: تسهیلات بانکی برای توسعه صنایع فرآوری و مکانیزاسیون نیز به باغداران پرداخت می‌شود

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر