کد خبر: 932296
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
جوابیه سازمان سینمایی به گزارش «جوان»
پاسخ جوان: هشدار سنی به خانواده‌ها در هیچ کدام از 3 پوستر فیلم درج نشده است
جواد محرمی
پیرو انتشار مطلبی انتقادی با عنوان اکران فیلم «مغز‌های کوچک زنگ زده» بدون رده بندی سنی اجحاف به مخاطب است در همین صفحه به تاریخ چهارشنبه دوم آبان، روابط عمومی سازمان سینمایی اقدام به ارسال جوابیه‌ای کرده است که در آن آمده: «ضمن ارج نهادن به دغدغه‌های آن روزنامه نظام رده بندی سنی از ۲۱ شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما ابلاغ، اجرایی و اعلام رسانه‌ای شد. فیلم مغز‌های کوچک زنگ زده که در این گزارش مورد اشاره است با محدودیت ۱۵+ مشخص شده که این مهم ضمن درج در سردر‌های سینما در تبلیغات شهری و تلویزیونی نیز عنوان شده است.

پاسخ «جوان»

اینکه نظام رده بندی سنی بنابر ادعای روابط عمومی سازمان سینمایی از ۲۱ شهریور ابلاغ، اجرایی و حتی اعلام رسانه‌ای شده، اما بسیاری از اهالی رسانه هنوز از این موضوع اطلاع ندارند خود نشان دهنده این واقعیت است که احتمالاً این مسئله آنگونه که باید برای سازمان سینمایی دارای اهمیت نبوده که برای اطلاع رسانی گسترده و همگانی آن سنگ تمام بگذارد و آحاد جامعه به ویژه جامعه مخاطب سینمای ایران را از این موضوع مهم باخبر کند. ظاهراً توصیه‌ای بودن این موضوع این تلقی را در مسئولان سازمان سینمایی ایجاد کرده که صرف ابلاغ و اجرایی شدن این قانون کفایت می‌کند و نهادینه شدن، حسن اجرا و اثرگذاری آن از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اگر غیر از این بود شاهد حضور کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال در برخی سالن‌های شهر برای تماشای فیلم مغزها... نبودیم. نکته دوم درباره جوابیه سازمان سینمایی این است که برخلاف ادعای این سازمان در اعمال هشدار‌های لازم به خانواده‌ها روی هیچ کدام از سه پوستری که تا به حال برای این فیلم طراحی شده هشدار سنی دیده نمی‌شود. در تیزر تلویزیونی نیز صرفاً به درج هشدار به صورت زیرنویس اکتفا شده که مخلوط بودن و همجنس بودن آن با سایر اطلاعات فیلم در زیرنویس اساساً هشدارگونه بودن که باید با استفاده از رنگ و فونتی باشد که چشم بیننده را به موضوع هدایت کند، خنثی و بلااثر می‌کند. درباره درج هشدار بر سردر سینما‌ها و تبلیغات شهری نیز یا اساساً هیچ هشداری وجود ندارد یا هشدار‌ها آنقدر ریز و سرسری درج شده که هیچ اثرگذاری برای آن نمی‌توان متصور بود. در فصل سوم قانون رده بندی سنی سینما که به مقررات اجرایی مربوط می‌شود به خاص بودن هشدار‌ها به طور صریح اشاره شده است. «در واقع سازمان سینمایی نمایش این فیلم‌ها با هشدار‌های خاص به والدین و اطلاع رسانی به آن‌ها همراه گردد تا بتوانند ضمن آگاهی از محتوای فیلم، بهترین تصمیم را در خصوص تماشای فیلم برای فرزندانشان اتخاذ نمایند.»

نکته دیگر درباره رده بندی سنی فیلم مغزها... این است که بی‌تردید محدودیت برای ۱۵ سال با توجه به خشونت عریان و تقریباً بی‌سابقه فیلم در سینمای ایران کافی به نظر نمی‌رسد و حداقلی‌ترین محدودیتی که باید برای این فیلم لحاظ می‌شد ممنوعیت برای افراد زیر ۱۸ سال است. در فصل اول نظامنامه رده بندی سنی سینما که به عوامل عمومی و اختصاصی ارتباط دارد، آمده: «هرگونه صحنه و آثاری که در قالب رفتار‌های ناهنجار اجتماعی (مانند خشونت- رفتار مجرمانه) هیجان انگیز و خطرناک (مانند استفاده از اسلحه سرد، چاقو، دار زدن، خودکشی، خودآزاری و...) رفتار‌های غیرقانونی و ضد اجتماعی باشد، با حساسیت بالا مورد بررسی قرار می‌گیرد. محصولاتی که در آن مصرف مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر به هر شکل مورد استفاده قرار گیرد، با توجه به سایر معیار‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» جالب است که فیلم مغزها... شامل همه موارد ذکر شده بالا می‌شود و انتظار می‌رفت محدودیت سختگیرانه تری برای این فیلم به سود خانواده‌ها اعمال می‌شد. درباره رعایت نشدن دقیق هشدار‌های سنی فیلم مغز‌های کوچک زنگ زده تنها نباید سازمان سینمایی را مورد ملامت قرار داد و سازمان‌های دیگر، چون شهرداری و رسانه ملی نیز بی‌تردید با توجه به قوانین جدید نسبت به بررسی و کنترل حسن اجرای قانون رده بندی سنی مسئولیت دارند و انتظار می‌رود حساسیت‌های لازم برای صیانت از حریم خانواده‌ها در این موضوع از سوی سازمان‌های دیگر نیز جدی گرفته شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
1
0
علت این همه نشان دادن خشونت در این فیلم چیست؟ جالب است در یکی از سایت حوزه سینما جز به به چه چه در مورد این فیلم چیزی نمی بیید؟ مدام به شیوه های مختلف تبلیغش می کنند.حالا همین آدما با نشان دادن یک صحنه از جبهه و جنگ آه فغان شان گوش فلک را پر می کند که چرا این همه خشونت صلح صلح. چقدر درویی چقدر تعصب و جهالت خدایا در امان مان بدار.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار