کد خبر: 932289
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
تا اطلاع ثانوی بی‌خیال تماس‌های از دست رفته شوید تا قربانی تقلب مخابراتی نشوید!
قانون بقای کلاهبرداری انگار از قانون بقای انرژی هم کاربردی‌تر است و درست شبیه همین قانون انگار قرار نیست هیچ‌گاه کلاهبرداری از بین برود، بلکه تنها از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند. حالا هم شاهد کلاهبرداری اپراتور‌های خارجی از مشترکان داخلی هستیم.
زهرا چیذری
قانون بقای کلاهبرداری انگار از قانون بقای انرژی هم کاربردی‌تر است و درست شبیه همین قانون انگار قرار نیست هیچ‌گاه کلاهبرداری از بین برود، بلکه تنها از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کند. حالا هم شاهد کلاهبرداری اپراتور‌های خارجی از مشترکان داخلی هستیم؛ کلاهبرداری به شیوه تماس کوتاه و قطع تماس که کاربر را وادار به قراری تماس با شماره مذکور می‌کند. این شیوه کلاهبرداری توانسته تاکنون از ۱۲۶ هزار مشترک تلفن همراه کشورمان چیزی حدود ۳۸۲ میلیون تومان را به جیب اپراتور‌های خارجی بریزد. اما در این میان وزارت ارتباطات تنها به اطلاع‌رسانی بسنده کرده و هنوز پشت‌پرده این ماجرا مسکوت مانده است!
چند روز پیش بود که مشترکان همراه اول با پیامی مبهم درباره پاسخ ندادن به تماس‌های تلفنی مشکوک مواجه شدند؛ «مشترک محترم، در صورت مشاهده تماس از سوی شماره‌های بین‌المللی ناآشنا و نامتعارف از کشور‌های مختلف، از برقراری تماس با آن‌ها جداً خودداری فرمایید؛ تماس با این شماره‌ها می‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل نماید». واکنش وزیر ارتباطات به نحوه اطلاع‌رسانی و این پیامک «بی‌سلیقگی» خواندن عملکرد اپراتور مذکور بود. اما این بار خود آقای وزیر هم دست به کار شد و در توئیتر درباره این تماس‌ها هشدار داد و در ادامه با هشدار روابط عمومی وزارت ارتباطات مواجه بودیم. روز گذشته طبق توئیتی که حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در صفحه خودش منتشر کرده بود، معلوم شد این تماس‌های مشکوک تاکنون به ۱۲۶ هزار مشترک تلفن همراه ضرر رسانده است. وی در پیام توئیتری خود نوشت: «٣٨٢میلیون تومان کلاهبرداری صورت گرفته از ١٢٦هزار نفر، توسط کلاهبرداران خارجی، با جزئیات شناسایی شده است که مانع از سودجویی متخلفان خواهیم شد و در نظر داریم مبالغ از دست رفته را از طریق اپراتور‌ها به مشترکین بازگردانیم.»
استقبال میلیونی مردم کشورمان برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی و خارج شدن زائران می‌تواند حواشی ماجرای کلاهبرداری تلفنی جدید را تشدید کند و ممکن است اعضای خانواده مسافران کربلا با تصور اینکه عزیزانشان با آن‌ها تماس گرفته‌اند، بیش از قبل در معرض این کلاهبرداری قرار بگیرند.
 
قول پیگیری
به گفته رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، تماس‌های با پیش‌شماره بین‌المللی که سریعاً قطع می‌شوند و کاربران را کنجکاو می‌کنند، منشأ نامعلومی دارد و معمولاً بعد از تماس مشترک با آنها، هزینه‌های سنگینی برای مشترکین درج می‌شود.
«جمال هادیان» درخصوص این نوع از کلاهبرداری اینگونه توضیح داد: «شرکت ارتباطات زیرساخت ایران پیگیر شناسایی اپراتور‌های واسطی است که این کلاهبرداری از طریق آن‌ها انجام می‌شود. برخی اپراتور‌های واسط بین‌المللی خواسته یا ناخواسته در فرآیند تماس با شهروندان ایرانی و قطع سریع آن همکاری دارند که باعث افزایش هزینه‌های مشترکان می‌شود.» بر این اساس قرار بود تا شرکت ارتباطات زیرساخت با ورود به این موضوع این اپراتور‌ها را شناسایی و متخلف بودن آن‌ها را محرز کند و همزمان با این عملیات شناسایی اقدام‌های لازم برای قطع ارتباط آن‌ها صورت بگیرد. هر چند تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و با خروج میلیونی زائران اربعین حسینی بازار این کلاهبرداران شاید داغ‌تر هم بشود، چراکه ممکن است افراد تصور کنند تماس از دست رفته مربوط به عزیزانشان است، به خصوص اینکه با عنایت به کاهش چشم‌گیر ارزش ریال و بالا رفتن هزینه‌های تماس رومینگ بین‌المللی به زائران توصیه‌شده سیمکارت‌های عراقی تهیه کنند.
 
تقلب مخابراتی
میلاد نوری کارشناس فضای مجازی درباره این تماس‌های مشکوک اینگونه توضیح می‌دهد: «مجموعه این روش و روش‌های مشابه که به قصد کسب درآمد غیرقانونی از مشترکین اپراتور‌های مختلف با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد، معمولاً با عنوان «Communications Fraud» یا «تقلب مخابراتی» شناخته می‌شود.
در این روش، فرد یا افراد تماس گیرنده، با استفاده از تماس‌گیرنده‌های خودکار (Auto Dialers) از شماره‌های ویژه (Premium) با شما تماس برقرار می‌کنند. برقراری تماس با این شماره‌ها، برای شما هزینه نسبتاً بالایی در بر خواهد داشت و هرچه طول مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش می‌یابد. البته این هزینه، هزینه‌ای اضافه بر هزینه تماس بین‌المللی هست. به گفته وی، این تماس‌ها معمولاً از پیش شماره‌هایی نظیر ۶۷۸+، ۹۶۰+ و... که متعلق به کشور‌های وانواتو، مالدیو و ماداگاسکار هستند با مخاطبان در کشور‌های مختلف تماس برقرار می‌شود و هدف آن‌ها محدود به ایران نیست.
 
پیش شماره عراق را به خاطر بسپارید
اگر شما هم در ایام اربعین مسافری در کشور عراق دارید و هنوز نمی‌دانید شماره سیمکارت عراقی‌اش چند است یا شماره سیمکارت عراقی مسافرتان را در گوشی خود ذخیره نکرده‌اید، این کد را به خاطر بسپارید؛ (۹۶۴+). اگر تماسی با این پیش شماره داشتید با خیال راحت پاسخ دهید و احتمالاً مسافر اربعینی شما پشت خط تماس است. البته پیش شماره (۹۶۰+) را هم به خاطر بسپارید، چراکه این پیش شماره کشور مالدیو و یکی از همان شماره‌های کلاهبرداری است که ممکن است به دلیل شباهتش با پیش شماره عراق، شما را دچار اشتباه کند. به هر حال تا زمان به ثمر رسیدن پیگیری مسئولان وزارت ارتباطات برای آنکه شما هم به آمار ۱۲۶ هزار مشترک فریب‌خورده اضافه نشوید، جز دقت بیشتر چاره‌ای نیست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار