کد خبر: 932248
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
تلاش‌های ناکام ۱۵ ساله ضدانقلاب برای کمرنگ‌کردن حماسه اربعین
چند ماه مانده به اربعین امسال رسانه‌های ضدانقلاب و جریان غرب‌زده داخلی تلاش فراوانی کردند تا با انعکاس اخبار جعلی و غیرواقعی، راهپیمایی اربعین امسال را تحت تاثیر قرار دهند و مانع از خلق حماسه‌ای دیگر در سرزمین مسلمانان شوند.
محمد اسماعیلی
چند ماه مانده به اربعین امسال رسانه‌های ضدانقلاب و جریان غرب‌زده داخلی تلاش فراوانی کردند تا با انعکاس اخبار جعلی و غیرواقعی، راهپیمایی اربعین امسال را تحت تاثیر قرار دهند و مانع از خلق حماسه‌ای دیگر در سرزمین مسلمانان شوند.

انتشار وسیع اخبار به ویژه در سطح فضای مجازی مبنی بر اینکه گردشگران عراقی با اهدافی غیر از زیارت و تفریح‌های سالم به ایران سفر می‌کنند با این هدف صورت گرفت که ذهنیت جامعه ایرانی نسبت به شهروندان عراقی تغییر و حس تنفر دوجانبه در بین دو جامعه ایرانی و عراقی به‌وجود بیاید، حسی که می‌تواند تب و تاب مردم برای حضور در اربعین حسینی و کثرت حضور آن‌ها در قیام سالانه شیعیان را تحت تاثیر قرار دهد. از سال ۲۰۰۳ که رژیم صدام حسین سقوط کرد تاکنون راهپیمایی اربعین حسینی نسبت به سال قبل باشکوه‌تر و عظیم‌تر برگزار شده است و امسال نیز به رغم تلاش‌های ضدانقلاب و برخی رسانه‌های داخلی، به گواه تصاویر و فیلم‌هایی که تاکنون ارسال شده این روند رو به رشد جمعیت کاملاً مشهود است. روند روبه رشد جمعیت زائران اربعین که از کشور‌های مختلف و با ادیان مختلف در راهپیمایی نجف تا کربلا حضور پیدا می‌کنند به میزانی برای کشور‌های غربی نگرانی به همراه داشته است که در ۱۵ سالی که بعد از مرگ صدام حسین راهپیمایی اربعین حماسه‌سازی کرده است، شخصیت‌ها و رسانه‌های این جریان در حد امکان این قیام خودجوش را که نمونه‌ای از آن را نمی‌توان در هیچ دوره از تاریخ بشریت سراغ گرفت، نخست سانسور و در وهله بعد جهت‌دار روایت کرده‌اند.

اعترافاتی از سر اجبار
از معدود دفعاتی که روزنامه‌های غربی به این قیام حیرت انگیز پرداخته‌اند می‌توان به گزارش نشریه امریکایی «هافینگتون پست» اشاره کرده که شناخت اسلام حقیقی را مشروط به شناخت راهپیمایی اربعین مسلمانان عنوان می‌کند: «اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست». این نشریه شرایط سخت امنیتی و سیاسی حاکم بر شهر‌های عراق را یکی از عوامل مهمی می‌داند که نه تنها مانع از شرکت مردم با هر نژاد و ملیت و دینی در این گردهمایی جهانی نمی‌شود بلکه مایه حیرت عنوان می‌کند. هافینگتون پست می‌نویسد: «تعداد زائران این تجمع پنج بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم «کومبه‌میلای» هندو‌ها که هر سه سال یک بار برگزار می‌گردد، است و علاوه بر این، اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود تروریسم و خطر انفجار در هر لحظه برگزار می‌شود و آن‌ها با این اقدام به جهان پیام می‌فرستند. در زلزله هائیتی وزارت دفاع امریکا فقط ۴ میلیون وعده غذایی داد و در اربعین ۲۰۰ میلیون وعده غذایی تهیه می‌گردد و همه از محل خیرین است.»

یورو نیوز نیز درباره شرکت میلیونی مردم در اربعین حسینی می‌نویسد: «شهر کربلا در عراق، میزبان میلیون‌ها زائری بود که از داخل و خارج کشور خود را به آنجا رسانده بودند. بسیاری از آن‌ها با پای پیاده راه کربلا را در پیش گرفته بودند تا در مراسم عزاداری اربعین حسینی شرکت کنند، این مراسم که از آن به‌عنوان یکی از باشکوه‌ترین مراسم مذهبی یاد می‌گردد با حضور بیش از ۲۰‌میلیون دوستدار امام حسین، امام سوم شیعیان در امنیت کامل برگزار شده است. در این مراسم دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری از کشور‌ها و شهر‌های مختلف هر یک به سبک و سیاق و به زبان خود عزاداری می‌کردند. همه آنها، اما یکصدا نام حسین را فریاد می‌زدند. خیابان‌های اطراف حرم امام حسین مملو از جمعیت بود.»

هراس از قدرت نرم گفتمان انقلاب
حماسه اربعین، تبدیل به مانور اقتدار و همبستگی مسلمانان و قدرتمند شدن محور مقاومت با تهدیدات و تحریم‌هایی که علیه آن وجود دارد، شده است. اگر چه در سال‌های ابتدایی بعد از مرگ صدام حسین، تنها زائرانی از شهر‌های مختلف عراق آن هم به صورت پنهانی برای زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) به کربلا می‌رفتند، امروز نه تنها شیعیان عراقی، ایرانی، افغان، پاکستانی، لبنانی و... در مراسم اربعین شرکت می‌کنند بلکه بسیاری از پیروان سایر ادیان نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

همین مسئله باعث می‌شود که پیاده‌روی چند ده میلیونی اربعین را صرفاً یک آیین مذهبی بدانیم به دلیل آنکه ابعاد سیاسی و ایدئولوژیک این واقعه خیره کننده به اندازه وجوه اعتقادی و مذهبی پررنگ شده است. نظام سلطه و بسیاری از همپیمانان آن‌ها در منطقه که تضعیف مسلمانان و برادرکشی را به عنوان یکی از سیاست‌های مهم خود دنبال می‌کنند از همبستگی و اتحاد مسلمانان در این واقعه مهم بشری به شدت هراس دارند. به بیان بهتر دشمنان اسلام از اینکه راهپیمایی اربعین تبدیل به قدرت نرم علیه سیاست‌های ضدانسانی- اسلامی نظام سلطه شده است و برادری، مروت و جوانمردی را تبلیغ می‌کند بسیار عصبانی هستند و اگر تاکنون می‌توانستند تحریم‌هایی را برای مانع‌سازی جهت تبدیل کردن این قیام چند ده میلیونی به یک راهپیمایی معمولی و کم اثر انجام می‌دادند.

عصبانیت از نام جاودانه امام حسین (ع)
به رغم این همان طور که اشاره شد رسانه‌ها و عناصر وابسته به نظام سلطه در رسانه‌های ضد انقلاب و برخی از رسانه‌های داخلی در ماه‌های اخیر برای جبران شکست‌های ۱۵ ساله غرب و مرتجعان منطقه در برابر قیام سالانه اربعین، تلاش کردند روابط دوستانه و خیرخواهانه مردم عراق و ایران را به کینه و عدوات تبدیل کنند و از شکوه و عظمت راهپیمایی امسال بکاهند؛ هدفی که مانند بسیاری از طرح‌ها و توطئه‌های مشابه در این باره بدون آنکه کمترین اثرگذاری‌ای داشته باشد به فراموشی سپرده شد و اینکه هیچ قدرت و زوری نتوانسته نام و یاد امام حسین (ع) را در طول ۱۴۰۰ گذشته کمرنگ کند، یکبار دیگر به اثبات رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار