کد خبر: 932247
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
عربستان و بحرین سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند!
قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی از سوی عربستان سعودی و بحرین آن هم در میانه پرونده رسوایی قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه به یک جوک خنده‌دار شبیه بود.
مهدى پورصفا
اقدام عربستان و بحرین برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریست‌ها در همان چارچوب قدیمی امریکا برای جنگ نیابتی با ایران قرار می‌گیرد که تاکنون هیچ نتیجه‌ای هم در بر نداشته است.
قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی از سوی عربستان سعودی و بحرین آن هم در میانه پرونده رسوایی قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه به یک جوک خنده‌دار شبیه بود.

اساساً هیچ کارشناسی در هیچ کجای دنیا قائل به این نیست که این دو کشور توانمندی مقابله با ایران آن هم در سطح منطقه داشته باشند، اما این اقدام نشان دهنده روندی است که سال‌هاست امریکا برای کاهش هزینه‌های خود در مقابل سیاست‌های ایران اتخاذ کرده است و اکنون در دوران ترامپ بسیار آشکارتر از قبل پیگیری می‌شود.

امریکا عربستان را برای مقابله با ایران می‌خواهد
شاید مهم‌ترین دلیلی که امریکایی‌ها به دنبال این هستند که جانشینان منطقه‌ای خود را در مقابل ایران قرار دهند، هزینه‌های بالای امریکا در مقابله با ایران است؛ هزینه‌هایی که توان این کشور را به سرعت تحلیل می‌برد و در سال‌های پس از حمله امریکا به عراق و اشغال این کشور بار‌ها و بار‌ها مورد تأکید تحلیلگران منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است.

بنا به گفته مقامات امریکایی این کشور با چالش‌های جدیدی در سایر نقاط دنیا از جمله چین و آسیای جنوب شرقی روبه رو بود و امیدوار بود با چینش دوباره منطقه خاورمیانه این امکان را پیدا کند تا نیروی خود را به شکل متوازن تری در دنیا به کار بگیرد. با این حال اقدامات امریکا تاکنون بر خلاف آنچه برنامه‌ریزی شده بود، کوچک‌ترین ثمری نداشته و از سوی دیگر توان ایران به شدت در منطقه در حال رشد است.

با افول قدرت امریکا در منطقه در سال‌های اخیر و بعد از شروع موج «بیداری اسلامی» در جهان اسلام، موقعیت ایران بیش از پیش افزایش یافت، بنابراین جلوگیری از افزایش قدرت ایران در دستور کار امریکا و غرب قرار گرفت. ساخت بحران جعلی پرونده هسته‌ای ایران با بهانه واهی ساخت «بمب هسته‌ای» نیز از همین جا نشئت گرفت وگرنه خود بهتر می‌دانند که ایران هیچ‌گاه دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.

پاتریک بوکانِن، مشاور ارشد سه رئیس‌جمهور امریکا در یکی از مقالات خود در نشریه «امریکن کانسروِتیو»، اگرچه سعی می‌کند به نوعی به موضوع «شیعه‌هراسی» دامن بزند، اما نکات قابل توجهی نیز بیان کرده است. او می‌نویسد: «هم‌اکنون حزب‌الله بر لبنان تسلط یافته است. [بشار]اسد دارد جایگاه خود را در سوریه باز می‌یابد. عراق نیز متحد ایران بوده و آن دشمن مرگبار زمان صدام حسین به شمار نمی‌آید. حوثی‌ها صنعا را در دست گرفته‌اند. اکثریت شیعه در بحرین، یعنی جایی که ناوگان پنجم ایالات متحده در آن لنگر انداخته است، سرانجام یک روز بر این دولتِ واقع در خلیج [فارس]تسلط خواهند یافت. این را باید گفت که شیعیان در نواحی سرشار از نفت شمال‌شرقی عربستان سعودی نیز سرانجام یک روز علیه ریاض به پا خواهند خاست... اصلاً زمانی که همه‌چیز به نفع و خواسته ایران پیش می‌رود، چرا باید بمب [هسته‌ای]بسازد؟»

زمانی که امریکایی‌ها دریافتند ایران حتی به بهای برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای دست از نفوذ منطقه‌ای خود برنمی‌دارد، تلاش کردند وظیفه مقابله با ایران را به همپیمانان منطقه‌ای خود محول کنند و در این میان عربستان بهترین گزینه ممکن بود.

محمدباقر خرمشاد استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در همین باره می‌گوید: سعودی‌ها در جریان بیداری اسلامی به‌عنوان حافظان نظم گذشته باید روند تحولات منطقه را کنترل می‌کردند. بنابراین سعودی‌ها در همراهی با امریکایی‌ها تلاش کردند تسلیم اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد، نشوند و ابتکار عمل را به دست داشته باشند، مثلاً بن علی که فرار می‌کند، به او پناه می‌دهند. مبارک که ساقط می‌شود از تمام اهرم‌ها استفاده می‌کنند تا آب در دل مبارک تکان نخورد. دادگاه‌ها را به سمتی می‌برند که محکومیت جدی متوجه مبارک نشود. در یمن، زمانی که علی عبدالله صالح حاکم بود از او تا انتها حمایت کردند و حتی وقتی مجروح شد به ریاض برای مداوا بردند. در بحرین هم با اعزام نیرو‌های مسلح جلوی حرکت مردمی ایستادگی کردند.

حمله عربستان سعودی به یمن و به خاک و خون کشیدن مردم این کشور نیز بخشی از نقشه فوق برای مقابله با نفوذ گروه‌های انقلابی و منطقه در ایران بود، البته در این میان عربستان سعودی تنها نیست و امارات متحده عربی نیز به عنوان همپیمان وی عمل می‌کند.

امارات متحده عربی در طول دو سال گذشته تلاش کرده تا با ادعای مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم‌ترین مسیر‌های مالی ایران را در منطقه ببندد. همچنین امارات به دنبال این است که کوچک‌ترین مبادی مالی ایران را ببندد و اطلاعات آن را در منطقه به طرف امریکایی ارائه کند.
قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی نیز دقیقاً در راستای همین سیاست قرار دارد، البته واکنش مقامات سیاسی و نظامی ایران نشان می‌دهد این اقدام کوچک‌ترین اهمیتی برای ایران ندارد. 

مقامات ایرانی چه می‌گویند
سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین باره به خبرگزاری مهر می‌گوید: عربستان سعودی همواره حامی و پشتوانه گروه‌های تروریستی بوده است و امروز تروریسم دولت آل سعود بیش از گذشته برای دولت‌ها و ملت‌های جهان آشکار شده است. اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها به خوبی نشان می‌دهد چگونه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با تشکیل گروه‌های مخوف و جوخه‌های اعدام، مخالفان و منتقدان را در داخل این کشور و دیگر نقاط جهان از سر راه برمی‌دارد. قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه یکی از هزاران جنایت رژیم آل‌سعود در سرکوبی مخالفان است که رسوایی بزرگی را برای آل‌سعود و حامیشان به همراه داشته است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عربستان سعودی در تنگنا قرار دارد و با فشار افکار عمومی روبه‌رو شده است و می‌خواهند با صدور بیانیه‌های ضدایرانی فضا و شرایط را تغییر بدهند، اما آن‌ها اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند. سپاه در دل ملت و دولت‌های منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد. آن‌ها سپاه را نماینده جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و نقشش را در تأمین امنیت ایجاد صلح و ثبات و مقابله با اقدامات تروریستی بسیار برجسته و اساسی می‌دانند.

سیدحسین نقوی حسینی نیز در واکنش به اقدام عربستان سعودی و بحرین در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست حامیان تروریسم گفت: عربستان سعودی و بحرین با این اقدام خود فرار رو به جلو می‌کنند و می‌خواهند به نحوی لکه ننگ حمایت خودشان از داعش، طالبان، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی را از خود دور کنند و به سایر کشور‌ها اتهام بزنند.

وی تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس نه تنها تاکنون هیچ نقشی در هیچ عملیات تروریستی نداشته و ندارند بلکه با حضور مستشاری خود در کشور‌های عراق و سوریه که به دعوت دولت‌های قانونی این کشور‌ها نیز بوده، همواره عامل ثبات و امنیت در منطقه بوده‌اند، اما در نقطه مقابل مقامات آل سعود به راحتی روزنامه‌نگاری را به قتل می‌رسانند و دیگران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: منشأ تمام گروه‌های تروریستی و تکفیری، چون داعش، القاعده و طالبان عربستان سعودی است و این کشور از گروه‌های تروریستی حمایت‌های مالی کرده و دلار‌های نفتی خود را برای آنان سرازیر می‌کند.

بی تأثیر بر ایران
با این تفاصیل می‌توان اقدام عربستان سعودی و بحرین را اقدامی بی‌اهمیت عنوان کرد که تنها برای زنده نگه داشتن سیاست‌های امریکا برای جنگ نیابتی در منطقه صورت می‌گیرد.
به نظر می‌رسد این اقدام هیچ تاثیری روی ایران ندارد و تنها اراده ایران را برای مبارزه با امریکا مستحکم‌تر می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار