کد خبر: 932175
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
همای بلاتکلیف شهرداری پایتخت بر دوش چه کسی خواهد نشست؟
با رد فوریت استفساریه «مستثنی‌کردن شهردار تهران از قانون بازنشستگی» از سوی نمایندگان مجلس، همای بلاتکلیف شهرداری پایتخت، قصد شانه چند نفر را کرده است که عباس آخوندی وزیر تازه مستعفی راه، یکی از آنهاست. این در حالی است که دیدگاه لیبرالی وی در متن استعفایش موجی از انتقادات را در میان نخبگان برانگیخته است.
با رد فوریت استفساریه «مستثنی‌کردن شهردار تهران از قانون بازنشستگی» از سوی نمایندگان مجلس، همای بلاتکلیف شهرداری پایتخت، قصد شانه چند نفر را کرده است که عباس آخوندی وزیر تازه مستعفی راه، یکی از آنهاست. این در حالی است که دیدگاه لیبرالی وی در متن استعفایش موجی از انتقادات را در میان نخبگان برانگیخته است.
اگرچه حوالی بهشت، همزمان با تلاش‌ها برای ماندن سیدمحمدعلی افشانی شهردار کنونی تهران به رغم ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گمانه‌زنی‌ها برای گزینه‌های جایگزین وی هم رونق داشت، اما دیروز و بعد از اینکه مجلس فوریت استفساریه «مستثنی‌کردن شهردار تهران از قانون بازنشستگی» را رد کرد، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو‌های جداگانه نسبت به انتخاب شهردار جدید در مهلت قانونی ۲۶ آبان، تعارفات و ملاحظات حزبی و جناحی خود را کنار گذاشتند و مواضع شفاف‌تری گرفتند. در جلسه علنی دیروز و به رغم تماس‌های سه‌شنبه شب نمایندگان موافق ابقای افشانی در شهرداری با سایر نمایندگان مجلس، اکثریت وکلای ملت با یک فوریت طرح مستثنی‌کردن شهردار تهران از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند. در مقدمه توجیهی این طرح که به امضای ۱۳۷نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید آمده است: «مطابق ماده ۸۰قانون شورا‌ها و انتخاب شهرداران و آیین‌نامه اجرایی آن، شهردار توسط منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود و می‌تواند هیچ‌گونه رابطه استخدامی با دولت و سایر نهاد‌ها نداشته باشد.» همچنین در ادامه آمده است که «شهردار تهران عضو هیئت دولت بوده و در جلسات آن شرکت می‌کند.» در واقع هدف از ارائه این طرح فوریتی، همترازکردن شهردار تهران با وزرا و مستثنی‌کردن وی از مقررات قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان است.
وکلای ملت با ۹۴ رأی موافق، ۱۲۶رأی مخالف و شش رأی ممتنع از ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه علنی با فوریت این استفساریه مخالفت کردند و به این ترتیب این طرح به صورت عادی در نوبت بررسی در کمیسیون تخصصی و صحن مجلس قرار گرفت. سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در دفاع از اقدام همکاران بهارستانی خود دورزدن قانون را وهن مجلس خواند.
 
۲۶ آبان نقطه اتمام سردرگمی‌های مدیریت شهری
به هر رو و با وجود امیدواری محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر به ایجاد امکان قانونی برای باقی‌ماندن افشانی در کسوت شهردار تهران، داده‌های رسانه‌ای شده از مراکز تصمیم‌گیری نشان می‌دهد، افشانی در بهشت ماندنی نیست و بر این‌اساس زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر اظهار امیدواری می‌کند تا قبل از ۲۶ آبان شهردار جدید انتخاب شود تا مجبور نشویم سرپرست انتخاب کنیم، اما قانوناً می‌توانیم سرپرست هم انتخاب کنیم. از سوی دیگر و با نزدیک‌شدن شهردار تهران به خداحافظی با شهرداری، اسامی همچون مهدی جهانگیری، پیروز حناچی، محسن هاشمی، محسن مهرعلیزاده، خامسی‌زاده، عباس آخوندی، محمدابراهیم انصاری لاری در میان گزینه‌هایی هستند که ممکن است از اواخر آبان کلید بهشت را در دست بگیرند. در این میان و به استناد گمانه‌های منتشر شده از سوی برخی جریان‌ها، انتخاب عباس آخوندی و محسن هاشمی برای شهرداری تهران احتمال بیشتری دارد. براساس این گزارش، قرار است یک‌شنبه آینده و با حضور شهردار تهران چگونگی روند انتخاب شهردار مورد بررسی قرار گیرد و اداره شهر با از سرگذراندن چند دوره نابسامانی در عرض یک‌سال به مسیر صلاح برسد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
انتخاب اخوندی برای شهرداری تهران " بهت اور
ترین خبر "حتی از مرگ جاشقچی روزنامه نگار "
برای مردم ایران خواهد بود " گویا ایران گرفتار قحط الرجال شده " یا پشت پرده حمایت از اخوندی بسیار قوی می باشد.
feri
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
همه چیز امکان پذیر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار