کد خبر: 932153
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
مخالفان توزیع عادلانه سوخت چه توضیحی درباره قاچاق 2 میلیارد لیتر سوخت در 7 ماهه ابتدایی سال 97 دارند
زنگنه در نشست خبری ۲۰ بهمن ماه ۹۴ درباره استفاده از کارت‌سوخت چنین گفت: «ما موافق ادامه کارت‌سوخت در بخش بنزین نیستیم، اما بعضی دوستان ما در دولت موافق هستند و باید بگویم ادامه آن خرج عظیمی هم دارد به همین دلیل گفتم از دولت امتزاجی بشود که ما این کار را ادامه بدهیم یا نه.»
جعفر تكبيرى
زمزمه‌های احیای کارت سوخت توسط نفت این روز‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته، اما شایعاتی از داخل وزارت نفت شنیده می‌شود که عده‌ای همچنان مخالف استفاده از کارت سوخت هستند و صرفاً بر افزایش نرخ تأکید دارند.

به گزارش «جوان»، افزایش شدید قاچاق سوخت طی ماه‌های اخیر که ناشی از جهش قیمت ارز بوده، وزارت نفت را بر آن داشت تا بار دیگر به فکر احیای کارت سوخت باشد. اتفاقی که می‌توانست مصرف سوخت را بار دیگر به کنترل دولت در‌بیاورد و مانع از خروج غیرقانونی نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور شود. این روند در حالی این روز‌ها به بحث داغ مجامع نفتی تبدیل شده که بیژن زنگنه خود یکی از سرسخت‌ترین مخالفان استفاده از کارت سوخت بود و درست در دوره وزارتش عملاً استفاده از کارت سوخت به عنوان ابزار کنترلی برچیده شد. اگرچه هم‌اکنون نیز از داخل وزارت نفت خبر‌هایی می‌رسد که برخی محافل این وزارتخانه، اعتقادی به احیای کارت سوخت ندارند و راهکار کنترل قاچاق سوخت را تنها افزایش نرخ می‌دانند.

اما مراجعه به آرشیو سخنان وزیر نفت دولت روحانی نشان می‌دهد که خود یکی از سرسخت‌ترین مخالفان احیای کارت سوخت بعد از تک نرخی شدن بنزین در اواسط دولت یازدهم یعنی خردادماه ۹۴ بود و این موضوع را بار‌ها رسانه‌ای کرد. به‌عنوان مثال، زنگنه در نشست خبری ۲۰ بهمن ماه ۹۴ درباره استفاده از کارت‌سوخت چنین گفت: «ما موافق ادامه کارت‌سوخت در بخش بنزین نیستیم، اما بعضی دوستان ما در دولت موافق هستند و باید بگویم ادامه آن خرج عظیمی هم دارد به همین دلیل گفتم از دولت امتزاجی بشود که ما این کار را ادامه بدهیم یا نه.» زنگنه همچنین در مصاحبه‌ای تفصیلی که با خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۷ تیرماه ۹۵ داشت هم به تشریح دلایل مخالفت خود با احیای کارت سوخت پرداخت و از مصوبه مجلس نهم در جریان تصویب لایحه بودجه ۹۵ مبنی بر الزامی شدن استفاده از کارت‌سوخت شخصی به شدت انتقاد کرد و خواستار حذف آن شد.

زنگنه در این گفت‌وگو با تأکید بر لازم نبودن استفاده از کارت سوخت در مورد بنزین گفت: نکته جالب این است که سال گذشته (۹۴) در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الان هیچ کدام از آن‌ها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود که یک میلیون خودرو به سامانه حمل‌و‌نقل کشور اضافه شده و این در حالیست که تنها ۷ /۱ درصد مصرف بنزین رشد پیدا کرده است. این آمار به این معناست که مردم به صورت معقول بنزین مصرف می‌کنند و کارت سوخت هیچگونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.
این در حالیست که به نظر می‌رسد زنگنه در آن روز‌ها هیچ برآوردی از احتمال افزایش قاچاق سوخت نداشته است.

زنگنه سپس در همان مصاحبه ادعایی جالب کرد و افزود: برخی می‌گویند ما می‌خواهیم از این کارت سوخت‌ها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما طی سال‌ها استفاده از سامانه سوخت میلیون‌ها اطلاعات جمع‌آوری کردیم، اما از کدام یک از آن‌ها تا‌کنون استفاده‌ای کرده‌ایم؟

چه کسی دروغ می‌گوید؟
بیژن زنگنه روز سه‌شنبه با عقب‌نشینی و تکذیب شایعات مطرح شده، در گفت‌وگو با خبرنگاران بحث مخالفت وزارت نفت با احیای کارت سوخت را از جمله دروغ‌های رسانه‌نما‌ها عنوان کرد و گفت: این طرح هم‌اکنون در حال بررسی است.
زنگنه افزود: هدف اصلی، مهار مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق است تا کشور به واردات بنزین وابستگی نداشته باشد.
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره میزان قاچاق سوخت اعلام کرد: همه عدد‌ها حدس و گمان است؛ میزان آن را فقط خدا می‌داند.

زنگنه با اشاره به اینکه بحث کارت سوخت در حال بررسی است، گفت: اساس کار دولت مبتنی بر افزایش قیمت بنزین نیست، اما برای عرضه به آنان که متقاضی میزان بیشتری بنزین هستند، تدابیر لازم در حال بررسی است.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: همانطور که پیشتر گفته بودم جزئیات و ریزه‌کاری‌های فراوانی در این زمینه مطرح بوده که با برگزاری نشست‌ها و انجام هماهنگی‌ها، اطلاعیه عرضه منتشر و مقدمات آن فراهم شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا قرار است روسیه از ۱۳ آبان بازاریابی بخشی از نفت ایران را در بازار‌های دنیا انجام دهد، گفت: این حرف‌ها را اسرائیلی‌ها می‌زنند و راست نمی‌گویند، اما بدانید من درباره تحریم به هیچ پرسشی پاسخ نمی‌دهم.

وزیر نفت اضافه کرد: وزیر نفت عربستان دیروز به واقعیت‌های مهمی اعتراف کرد؛ از جمله آنکه امکان جبران نفت ایران در بازار وجود ندارد و دیگر اینکه سه رقمی شدن قیمت نفت را منتفی ندانست.
زنگنه امضای قرارداد‌های توسعه ناوگان قطار شهری ۹ کلانشهر را یکی از اقدام‌های دولت در مسیر بهینه‌سازی مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه گازرسانی از دیگر اقدام‌هایی است که همسو با این اهداف در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
وی تصریح کرد: تعهد دولت از طریق وزارت نفت برای خرید و تأمین ۲ هزار دستگاه واگن جدید برای اضافه شدن به ناوگان قطار شهری ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است و دولت خود را متعهد به بهبود محیط‌زیست و ارائه خدمات به مردم می‌داند.

به گفته وزیر نفت، اجرای این قرارداد‌ها بار مالی ندارد و منابع آن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأمین می‌شود که با فعال‌سازی صنایع داخلی، بهبود محیط‌زیست و بهینه‌سازی مصرف سوخت همگی منتفع خواهند شد.
طی هفت ماه گذشته اگر به طور میانگین ۱۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق به خارج از کشور انجام شده باشد حداقل ۲ میلیارد لیتر سوخت در این مدت قاچاق شده است و حالا مخالفان احیای کارت سوخت چه توضیحی برای این حجم از قاچاق دارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
آیا. .آمریکا. .و...اسراییل. .و ..تمام ضد انقلاب. ...میتوانند به اندازه. .مدیران نااهل. .به کشور و مردم. .لطمه بزنند ؟!!
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
آیا. .آمریکا. .و...اسراییل. .و ..تمام ضد انقلاب. ...میتوانند به اندازه. .مدیران نااهل. .به کشور و مردم. .لطمه بزنند ؟!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار