کد خبر: 932083
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
مدیرکل امور عشایری استان سمنان خبرداد:
مدیرکل امور عشایری استان سمنان از کاهش 80روزی دوره پرواربندی دام‌های عشایر این استان از طریق ارائه آموزش‌های روز دامپروری به عشایر این استان خبر داد.


حمیدرضا حسینی اظهار کرد: با ارائه آموزش‌هایی به عشایر این استان دوره پرواربندی دام‌های آنها از 200روز به 120 روز کاهش یافته است.

وی از تغییر پرواربندی از طریق جو به کنسانتره در دام‌های عشایر آموزش دیده خبر داد و با اشاره به مزایای این تغییر علوفه گفت: نخست اینکه هزینه خرید جو بسیار بیشتر از کنسانتره است و دامدار باید هزینه بیشتری برای تامین علوفه کند، دوم اینکه طول پرواربندی در تغذیه با جو 200روز است در حالی که این دوره در کنسانتره به دلیل ارزش غذایی بیشتر به 120 روز کاهش می‌یابد. سوم اینکه میانگین ضریب وزنی دام در نهاده جو به ازای هر 11 کیلو یک کیلو گوشت قرمز تهیه می‌شود در حالی که این عدد در کنسانتره به ازای هر هفت کیلو کنسانتره ،دام یک کیلو وزن اضافه می‌کند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص امکان تهیه این نهاده دامی برای دامداران و عشایر اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفته یک واحد تولیدی کنسانتره در شهرستان مهدیشهر که بیشترین جمعیت عشایر مربوط به این شهرستان است، راه‌اندازی شده و دامداران و عشایر به سهولت می‌توانند این نهاده دامی را با بهای کمتری تهیه کنند.

این دامپزشک از تلاش برای افزایش زادآوری و زایش دام‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های این اداره کل نام برد و اضافه کرد: در همین ارتباط اقدامات زیادی در استان شروع کردیم و موفق شدیم که میزان زایش گله‌های دام را به 120 درصد برسانیم.

وی در توضیح این دستاورد به ایسنا گفت: در گله‌هایی که به صورت سنتی پرورش می‌یابند میزان زایش گله‌های دام‌ عشایر استان 70 درصد بوده است به عبارتی از هر 100 دام 70دام در طول سال بره‌زایی دارند و این در حالی است که با اقدامات و آموزش‌هایی که صورت گرفته این میزان در گله‌های پایلوت به 120 درصد افزایش یافته یعنی نه تنها 100درصد دام‌ها بره‌زایی داشتند بله 20 درصد آنها نیز در طول سال دوقلوزایی داشتند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا این تغییرات از طریق جایگزینی نژادهای جدید صورت گرفته یا از طریق به‌نژادی دام‌های سنتی منطقه ،این مهم به دست آمده خاطرنشان کرد: این تغییرات با اصلاح و ارتقاء نژادهای محلی و سنتی منطقه انجام شده و هیچ تغییری در نژاد دام‌ها صورت نگرفته است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان از سنگسری، زندی و افشاری به عنوان مهمترین گونه‌های دامی در گله‌های عشایر این استان نام برد و افزود: ما تنها در این فرآیند شکل اپیتیک گله را اصلاح کردیم و نژادها همان نژادهای بومی منطقه است.

وی همچنین از افزایش میزان شیردهی این دام‌ها خبر داد و گفت: با آموزش‌ها و فعالیت‌های ترویجی انجام شده از طریق افزایش شیردهی، کاهش دوره پرواربندی، افزایش زایش گله و افزایش وزنی دام‌ها به بهبود اقتصاد دامداران و عشایر کمک کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر