کد خبر: 932069
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
به‌رغم هشدار‌های روسیه به خروج امریکا از خاک سوریه، واشنگتن تحرکات خود در شرق فرات را افزایش داده است. ساعاتی پس از سفر مقامات ارشد امریکا به سوریه و دیدار با مقامات نیرو‌های دموکراتیک، کرد‌های سوریه عملیات خود علیه داعش در شرق فرات را آغاز کردند، عملیاتی که به بهانه مقابله با داعش و برای تسلط بر منابع نفت و گاز این منطقه انجام می­‌شود.
منطقه شرق فرات که ارتش سوریه توانسته است بسیاری از مناطق آن را از دست تروریست‌ها آزاد کند، هم‌اکنون در کانون توجه جدی قرار دارد. همزمان با آماده شدن ارتش سوریه و همپیمانانش برای آزادسازی استان ادلب از دست گروه‌های تروریستی، امریکا و متحدانش هم دست به کار شده­‌اند تا بخش‌هایی از شمال سوریه را اشغال کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمز جفری، فرستاده ویژه امریکا در امور سوریه روز دوشنبه با مقامات نیرو‌های دموکراتیک و همچنین شورای نظامی منبج دیدار‌هایی داشته است. فرستاده ویژه امریکا روز دوشنبه از شهر منبج در شمال سوریه، جایی که نیرو‌های نظامی امریکا و ترکیه به صورت مشترک عملیات گشتزنی مشترک انجام می‌دهند، بازدید کرد. ابراهیم ابراهیم یکی از مقامات کرد سوری گفت: جیمز جفری با اعضای شورای نظامی منبج دیدار کرده و موضوع سفر خود به ترکیه و عربستان را با آن‌ها در میان گذاشته است. وی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکره است. همچنین به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، ژنرال ژوزف ووتل، سخنگوی نیرو‌های ائتلاف امریکایی دوشنبه به صورت غیرمنتظره به سوریه سفر کرد و از پایگاه التنف در جنوب سوریه که نیرو‌های نظامی ارتش امریکا در آنجا مستقر هستند، بازدید کرده است. ووتل در سخنانی مدعی شد: مأموریت ما شکست دادن داعش است. با این حال من قطعاً تأیید می‌کنم که حضور ما و توسعه روابط ما و گسترش شرکای ما در اینجا تأثیری غیرمستقیم بر برخی از فعالیت‌های بدخواهانه‌ای که ایران و نایبان متعددش به دنبال پیگیری در اینجا هستند، خواهد گذاشت.»
ساعاتی پس از انتشار سفر مقامات ارشد امریکایی به شمال سوریه، نیرو‌های دموکراتیک سوریه در بیانیه­‌ای اعلام کردند که عملیات خود را در چارچوب پاکسازی منطقه هجین از باقیماند­ه‌های گروه تروریستی داعش آغاز کرده‌اند. کرد‌های سوریه روز سه‌شنبه اعلام کردند یورش گسترده‌ای در این عملیات ناگهانی به مواضع گروه تروریستی داعش در داخل شهرک السوسه در شرق استان دیرالزور سوریه انجام دادند که درگیری‌های شدید برای نفوذ به این شهر همچنان ادامه دارد. این نیرو‌ها اعلام کردند که از بامداد سه‌شنبه با پشتیبانی موشکی و توپخانه‌­ای پیشروی قابل توجهی در مناطق تحت پوشش گروه تروریستی داعش انجام داده‌­اند. گروه تروریستی داعش در مورد این عملیات و حمله کرد‌های سوریه به مواضع این گروه واکنشی نشان نداده است. حمله کرد‌های سوریه به شهرک السوسه چند روز پس از حمله هوایی ائتلاف بین­المللی به سرکردگی امریکا به یک مسجدی در این شهرک و کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان آغاز شده است.
تحرکات مشکوک امریکا و متحدانش در شرق فرات در حالی است که روس‌ها بار‌ها نسبت به اقدامات واشنگتن و احداث پایگاه‌های نظامی در این منطقه هشدار داده‌­اند. تحرکات واشنگتن برگرفته از اهمیت تسلط بر منابع آبی و انرژی در شرق فرات است. بیشتر تولید نفت سوریه در شرق فرات انجام می­شود و همچنین غنی‌ترین منابع گازی سوریه را هم در این منطقه قرار دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، این منطقه ۹۰ درصد از درآمد‌های نفتی و گازی سوریه و بیش از نیمی از گندم و پنبه سوریه را در خود دارد که با توجه ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به سود اقتصادی اهمیت تسلط بر منطقه شرق فرات مشخص می­‌شود. از حیث راهبردی و نظامی نیز منطقه امتداد مناطق نفوذ امریکا در عراق محسوب می­‌شود که ارتباط آن‌ها با یکدیگر را تسهیل می­کند. همچنین هدف از تسلط بر مناطق حوضه فرات تحت فشار قرار دادن دولت سوریه است. امریکا به دنبال ایجاد دولت مستقل کردی در شمال سوریه است و در دو سال گذشته با ارسال تسلیحات گسترده، کرد‌های سوریه را مجهز کرده و همین مسئله باعث بروز اختلاف بین ترکیه و واشنگتن شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار