کد خبر: 932059
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
در آیین افتتاحیه نمایشگاه اینوکس ۲۰۱۸ مطرح شد
پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی روز گذشته با حضور مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی کشور در جزیره کیش آغاز شد.
مهران ابراهیمیان
پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی روز گذشته با حضور مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی کشور در جزیره کیش آغاز شد.
به گزارش «جوان»، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس در ابتدای سخنان خود در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه عنوان داشت: ٨٠٠ هزار میلیارد تومان ارزش بازار بورس است، در کمتر کشوری چهار بورس دارند، در حالی که ما بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی داریم.
وی خاطر نشان کرد: ارزش معاملات در هفت ماهه امسال معادل ٢٦٨ هزار میلیارد تومان است و در مقایسه مدت مشابه با سال قبل که ٢٤٧ هزار میلیارد تومان بود، رشد خوبی داشته‌است. البته این ارزش معاملات در سال ٩٤ معادل ١٢٥ هزار میلیارد تومان و در سال ٩٥ نیز ١٩٥ میلیارد تومان بوده است.
شاپور محمدی تأکید کرد: از نظر تنوع شرکت‌ها، ٥٩٠ شرکت در بورس و فرابورس ثبت، درج نماد و پذیرفته شده‌است. این شرکت‌ها در ٤٠ رشته متفاوت اعم از معادن، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، پتروشیمی، بانک و بیمه می‌باشند.
وی افزود: نمایشگاه بورس بانک بیمه در جریزه کیش پنجمین سال است که برگزار می‌شود و مهم‌ترین هدف آن علاوه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد مالی است.
وی بیان داشت: امسال با همکاری بیمه مرکزی تأمین مالی بیمه مرکزی و ابزار‌های بدیهی بیمه رویداد‌های طبیعی را در سازمان بورس اوراق بهادار خواهیم داشت.
رئیس سازمان بورس خبر داد: طراحی ابزار آتی در سبد سهام، فروش استقراضی و بازنگری خرید اعتباری از فعالیت‌های آتی سازمان‌بورس خواهد بود.
وی افزود: در طول سال چهار بار (دو بار حسابرسی و دو بار حسابرسی‌نشده) صورت‌های مالی شرکت‌ها در بورس‌های ایران افشا می‌شود که چنین سطح شفافیتی در دنیا بی‌نظیر است، لازم به ذکر است که هرکجا نیاز به افشای اطلاعات باشد، شرکت‌ها اطلاعات را اعلام می‌کنند.
 
۱۶ درصد مردم ایران در بیمه عمر سرمایه‌گذاری کرده‌اند
همچنین غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس کل بیمه مرکزی هم در این همایش گفت: طی هفت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ ضریب نفوذ بیمه به ۱۵ درصد رسیده، او همچنین تأکید کرد که بورس، بانک و بیمه باید با هم تعامل داشته باشند و کمیته ثبات بازار‌های مالی در این راستا ایجاد شود.
وی افزود: تصمیم‌گیری‌ها بر دیگر ارکان لازم است. اگر وضعیت یک بخش خوب و وضعیت بخش دیگر خوب نباشد درست نیست. فضای تعامل باید بین بانک، بورس و بیمه بیشتر باشد. صنعت بیمه از طرق مختلف از جمله خرید اوراق از بازار سرمایه منابع ایجاد می‌کند.
رئیس بیمه مرکزی افزود: ما در کشور ۳۲ شرکت بیمه داریم که به جز بیمه ایران و سه تای دیگر همه خصوصی هستند، باید اقداماتی انجام دهیم که آن سه شرکت از شرکت‌های سهام عدالتی خارج شوند.
وی ادامه داد: رشد سرمایه در این چند سال رشد خوبی داشته است، ولی باید رشد بیمه بیشتر شود. در کشور‌های مختلف حدود ۵۰‌درصد مردم در بیمه زندگی سرمایه‌گذاری کردند، در حالی که این آمار در ایران ۱۶ درصد است.
سلیمانی امیری ادامه داد: ما می‌خواهیم ضریب نفوذ بیمه را از طریق بیمه‌های غیر اختیاری افزایش دهیم. در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ موفق شدیم ضریب نفوذ بیمه را از ۹ درصد به ۱۵‌درصد برسانیم.
ما نیاز داریم ریسک‌هایی را که به واسطه تحریم‌ها به داخل برگشته از کشور خارج کنیم. در بحث ارز مجازی هم در بخش بیمه‌ای می‌توانیم فعالیت داشته باشیم، وقتی ما از طریق بلاک‌چین وارد شویم، ضعف کمتری را تحمل خواهیم کرد.
وی گفت: ما نیاز به یک کمیته ثبات مالی داریم، ما آمادگی تأسیس شرکت بیمه مشترک با بیمه‌های خارجی را داریم. علاوه بر این باید فعالیت‌هایی در جهت تدوین مقررات درباره نحوه فعالیت استارتاپ‌ها انجام دهیم. پیشنهاد می‌کنم که برای سال‌های بعدی نمایشگاه بورس درباره محور خاصی باشد و در آن محور خروجی داشته باشد.
 
امروز بهترین زمان برای افزایش صادرات است
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی استان تهران در همایش اینوکس ۲۰۱۸ کیش با تأکید بر اینکه مهم‌ترین عامل مشکلات ارزی این است که چند سال گذشته قیمت ارز را سرکوب کردند و امروز به یک‌باره با افزایش جهشی مواجه شدیم که باعث به‌هم‌ریختگی بازار شد. دولت بزرگ فکر می‌کند که همه چیز را می‌داند و از بخش‌خصوصی مشورت نمی‌گیرد و بخش‌خصوصی در جریان تصمیم‌گیری‌ها نیست.
وی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ای که اتاق بازرگانی آن را انجام داده‌است، گفت: در نظرسنجی اخیر مطرح شد ۷۵ درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند معتقد بودند وضعیت بخش خصوصی خراب‌تر خواهد شد و ۷۹ درصد معتقد بودند اقتصاد تیره ایران تیره‌تر می‌شود و همین دلایل است که بخش‌خصوصی وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
خوانساری ادامه داد: معتقدم امروز بهترین زمان برای افزایش صادرات است و می‌تواند با توجه به شرایط ارزی و با اتکا به بخش داخلی صادرات را افزایش دهیم و رقبای خود را از منطقه خارج کنیم. به‌طور قطع کنار نفت، امروز صادرات بیشترین نفع اقتصادی را برای ما خواهد داشت و می‌تواند کشور را از بحران نجات دهد.
وی در پایان تأکید کرد: سرمایه‌گذاری سال ۹۶ مساوی با سرمایه‌گذاری سال ۵۶ بوده یعنی هیچ تفاوتی در این ۴۰ سال برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در ایران به‌وجود نیامده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار